Ga naar inhoud

3D programma?


anoniem

Aanbevolen berichten

Als ik me er ook even mee mag bemoeien.....

AutoCAD is in eerste instantie voor het maken van 2D (technische) tekeningen. In de "gewone" versie is echter ook de mogelijkheid aanwezig om 3D tekeningen te maken. Voor eenvoudige dingen is hier goed mee te werken, maar wanneer het wat lastiger wordt is Mechanical Desktop beter. Een groot verschil tussen deze twee is dat de tekeningen in Mechanical Desktop parametrisch zijn. Dit houdt in dat alle afmetingen e.d. bewaard worden in de tekening en dat deze later eenvoudig te wijzigen zijn. Wanneer in AutoCAD de maten van een solid vastliggen, dan zijn deze maten niet op eenvoudige wijze te veranderen.

Als je meubels gaat tekenen dan lijkt Inventor mij zonde van je geld, omdat Inventor ook nog eens de mogelijkheid heeft om je getekende samenstellingen te laten bewegen e.d. Maar omdat meubels zelden door de huiskamer wandelen lijkt mij dat niet nodig.

Mijn advies: Als je dan toch 3D gaat tekenen, doe het dan goed en gebruik een programma als Mechanical Desktop of Solid Works.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Brutus: Wanneer in AutoCAD de maten van een solid vastliggen, dan zijn deze maten niet op eenvoudige wijze te veranderen.
:???: :???: :???: Ooit gehoord van de commando's stretch en scale? die zitten er al vanaf het begin in. Ik weet niet hoe goed jij autocad kent, maar geef eens een voorbeeld van hetgeen wat jij beweert?
Link naar reactie
Nou Zeeuw, daar komt ie.

Wanneer je in Mechanical Desktop 3D tekeningen maakt, dan moet je ze constrainen. Dit houdt dus in dat je ze aan elkaar "plakt". Wanneer je nu een van de maten van de onderdelen wijzigt, behoudt dit onderdeel zijn positie ten opzichte van de andere onderdelen, dankzij de constraints. Gebruik je in Autocad het scale commando, dan moet je al alle onderdelen selecteren die aan het te wijzigen onderdeel vastzitten, omdat je er anders een gat tussen krijgt. Dat kun je dan wel weer oplossen met move e.d. maar Mechanical is toch makkelijker wat dat betreft.

Link naar reactie
Alstublieft mensen,

iedereen weet dat AutoCAD niet meer is dan een veredelde tekenplank. Het is leuk als je wat in 2D wilt krassen of goedkoop binnen je bedrijf werktekeningen wilt maken op architectuur, tuinarchitectuur of in beperkte mate werktuigbouwkundig gebied. Het is absoluut geen doelstelling van Autodesk om AutoCad in de 3D markt in te zetten.

Om meubels te ontwerpen zijn er 2 specifieke CAD systemen, 1 uit Engeland, 1 uit Italië. (Italië gaat meer in de richting van keuken- en badkamermeubels).

Als je serieus 3D wilt ontwerpen op technisch gebied en je wilt de prijzen binnen de perken houden :wink: ga dan op zoek naar een Solid Edge, Solid Works, Inventor of Mechanical Desktop.

Wil je professioneel aan de bak (hoger prijskaartje), zoek dan naar Unigraphics, I-Deas, Pro-Engineer, HiCAD, Solid Designer, Catia etc.

Grtz Grimmie

[This message has been edited by Grimmie (edited 13-01-2002).]

Link naar reactie
Ik zit deze thread met stijgende verbazing te lezen... 'Betaalbaar..Mechanical Desktop of Inventor'? Dacht het niet. Afhankelijk van wat je precies wilt maken in 3D kun je voor de meubelbranche al een heel eind uit de voeten met AutoCAD2000i of ACAD2002. Let wel, legaal nog snel even 4000 Euro. Wil je meer richting de vormgeving, materiaaltoekenning en realistische (verkoop-) platen, dan ben je beter af met een pakket als 3D Studio Max of Viz. Viz is in dit geval meer voor de bouwkundige onder ons, Max voor de freak die een filmpje á lá Jurassic Park. Ook deze pakketten zijn echter prijzig. Voor de pure meubelmakers onder ons; er zijn al diverse pakketten die door leveranciers worden aangeboden, die tevens een 3D representatie van hun materiaal aanmaken. Deze zou dan gebruikt kunnen worden in AutoCAD. Let wel, het gaat dan om standaard deurpanelen, incl. scharnieren. Ik geef op dit moment les aan een interieurbouwer, en die heeft wel wat van dit soort pakketjes draaien. Helaas echter zonder mij te overtuigen. Ik denk dat je iets specifieker moet zijn in wat je precies wilt maken; plaatjes, bouwtekeningen, filmpjes? Je hoeft overigens van mij niets aan te nemen hoor. Ik geef alleen maar les in alle 3d pakketten. Ik verkoop het niet! T. PS. je gaat toch geen CATIA aanbevelen voor meubeltjes?!? Mijn God, das echt overkill...
Link naar reactie
De thread begon met een vraag naar een [b:56d5f76d14]3D[/b:56d5f76d14] CAD systeem om meubels te tekenen. Dan kom je niet met een Acad 2000 / Lite etc. aanzetten. Later boog het om naar werktuigbouwkundig ontwerpen. En één van de high-end wtb CAD systemen is Catia (daar ga je idd [i:56d5f76d14]géén[/i:56d5f76d14] huis tuin en keuken meubels in ontwerpen :wink: ). Hoewel ik wel een klant heb die delen van stoelen ontwerpt in Catia, maar dat is voor de auto-industrie. Die goedkope "systemen" van meubelleveranciers zelf is leuk voor het maken van indelingen, maar niet om zelf iets te ontwerpen, maar daar was je al achter. Als je serieus iets aan wilt schaffen dan kom je zeker boven de 6500 Euro uit. Dat is 'relatief' goedkoop. Grtz Grimmie
Link naar reactie
Sorry. Maar als ik de thead terug kijk, merk ik dat de zeeuw toch echt wel gelijk heeft v.w.b. het 3d tekenen. Even een paar dingetjes op een rijtje (lekker betuttelend, maar anders blijven we doorzeuren) MKM, arts, wil een 3d pakket om projecten te tekenen zoals meubeltjes. Dus wtb komt niet in het verhaal voor. AutoCAD is wel degerlijk een 3D pakket, en niet eens zo slecht. Dat AutoCAD MDT en inventor parametrisch werken (m.a.w. de maatvoering bepaald hoe groot een voorwerp-afmeting moet worden) is een leuke feature, maar is geen voorwaarde om als 3D pakket goed uit de verf te komen. V.w.b. stretch; een 3D solid stretchen heeft weinig nut in ACAD2000i. Maar in plaats daarvan is er het commando face extrude. ACAD is vanaf het begin al een 3D pakket geweest, alleen heeft ADESK in het begin een aantal zaken nogal ingewikkeld gemaakt, waardoor het gebruik van ACAD voor 3D moeilijker lijkt dan het is. Dit is grotendeels opgelost in de 2000 versie door de introductie van layouts. EIk denk dat we beter eens aan MKM kunnen vragen wat hij precies wil tekenen, en wat voor tijd hij wil besteden aan het leren werken met een pakket. Als hij/zij de tijd heeft (en het geld) kan hij het zo bont maken als hij zelf wil. Heeft hij/zij het iets krapper, en wil hij/zij alleen hobbyën, ja dan word het lastig. overigens is de LT versie van ACAD juist de 2d versie, alhoewel ik laatst bij een bedrijf was waar ze complete (WTB) isometrische samenstellingstekeningen en assemblage tekeningen maken. Tikkeltje eigenwijs, maar het kan dus lekker wel. V.w.b. 3DMAX en 3DVIZ: Ook hier kun je vrij nauwkeurig te werk gaan, alleen is de UI totaal gericht op niet-technisch werk. Dus heeft Kinetix/Adesk/hoe ze vandaag ook heten bij het pakket 3D Studio VIZ een heleboel 3D toolbars van AutoCAD overgenomen om het voor de autocad gebruiker makkelijker te maken om op 3D VIZ over te stappen. V.w.b. MDT/Inventor; super pakketten, schreeuwend duur, en lastig om onder de knie te krijgen. Daarnaast zijn deze pakketten meer geënt op WTB, wat je al snel merkt bij de bibliotheken etc. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je er niets anders mee kan maken. Maar hé, met een hamer krijg ik ook wel een schroef in een plankje! Als je overigens nog steeds twijfelt aan het feit dat ACAD 2000 3D onderstuent. Zeg maar wat je wilt zien! Ik maak het in een handomdraai!. T.
Link naar reactie
Max voor de freak die een filmpje á lá Jurassic Park. Ook deze pakketten zijn echter prijzig. Voor Jurassic park is max niet gebruikt hoor Max wordt vooral gebruikt voor spellen en niet voor TV,daarvoor moet je Maya,Lichtwave,Cinema,of Softimmage hebben Om goede modelen te maken kun je hier eens kijken http://www.formz.com In February komt er een gratis versie uit van Maya,dat is ook het uit proberen waard. [ Dit Bericht is bewerkt door: Ra op 2002-01-26 17:04 ]
Link naar reactie
[quote:854c0146f3] Op 24-01-2002 13:07, schreef thor2002: Overigens is de LT versie van ACAD juist de 2d versie, alhoewel ik laatst bij een bedrijf was waar ze complete (WTB) isometrische samenstellingstekeningen en assemblage tekeningen maken.[/quote:854c0146f3]3D tekenen is ook gewoon mogelijk in de lt versies, alleen er is hier en daar wat in de functies geschrap, waardoor dat hele 3D gebeuren eigenlijk een beetje verstopt zit.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Om de discussie weer even aan te wakkeren..... I ben voor mijn werk (bouwtekeningen in AutoCad2000) op zoek gegaan naar een betaalbaar programma om 3d-presentaties te gaan maken (met name voor de bouw) HET programma hievoor is 3dStudioViz, kosten incl. onderhoudscontract en training ca 4200 euro ! StudioMax is meer gericht op het maken van animaties in het algemeen, niet zozeer voor (meubel-)bouw. Al surfend op het web ben ik veel alternatieven tegengekomen, Accurender is er daar een van, kosten ca 550 euro all in. dit programma heeft een aantal bibliotheken. Misschien voor de niet-professionele gebruiker oninteressant, maar er zijn demo-downloads beschikbaar (www.accurender.com)en op de diverse webpages die ik bezocht heb kwam ik vele aanbieders tegen van gratis downloadable bibliotheken in vele formaten.......bomen, auto's, mensen en MEUBELS.:smile: Met de demoversies die diverse leveranciers aanbieden te bewerken naar eigen inzicht.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...