Ga naar inhoud

Canon iP4000 printer traag


Aanbevolen berichten

Heb sinds kort de Canon iP4000 printer. Maakt schitterende fotoafdrukken, en nog behoorlijk snel ook! Maar tekst printen gaat naar mijn idee nogal traag. De door Canon genoemde 25 pag/min is in mijn geval niet veel meer dan 5 pag/min (alleen tekst in standaard kwaliteit; vanuit cassette en gerekend vanaf 't eigenlijke begin v/h afdrukken). Printer is aangesloten via USB1.1. Systeem: P4 1.7GHz; Windows XP SP2
Link naar reactie
KAN liggen aan je USB 1.1. Die is vele malen langzamer dan USB 2.0. Neem aan dat de opgave v.d. fabrikant onder optimale (USB) omstandigheden is. Tevens: heb j een driver uit Windows gebruikt of de -optimale- fabrikantsdriver? Heb je de laatste versie driver? De opgave v.d. fabrikant wordt, zelfs onder de beste omstandigheden, NOOIT gehaald. Toch is de verhouding 25 - 5 wel wat mager.
Link naar reactie
[quote:537f4f807f="KeesA"]KAN liggen aan je USB 1.1. Die is vele malen langzamer dan USB 2.0. Neem aan dat de opgave v.d. fabrikant onder optimale (USB) omstandigheden is. Tevens: heb j een driver uit Windows gebruikt of de -optimale- fabrikantsdriver? Heb je de laatste versie driver? De opgave v.d. fabrikant wordt, zelfs onder de beste omstandigheden, NOOIT gehaald. Toch is de verhouding 25 - 5 wel wat mager.[/quote:537f4f807f] Kan geen type van USB vinden in spec van fabrikant. Neem dus aan dat het wel USB1.1 zal zijn. Foto's (10x15 in beste kwaliteit - en die is schitterend! - worden in ca 40 sec afgedrukt (fabrieksopgave: 36 sec), dus dan kan het wèl snel kennelijk, ook met USB1.1!) En ja, ik heb de originele driver van Canon gebruikt! Die 25 pag/min is in conceptmode; in standaard kwaliteit zou het 17 pag zijn. Maar ik zie weinig verschil in snelheid tussen standaard en concept (concept is alleen fletser). Al met al wat vreemd dus...
Link naar reactie
N.a.v. je antwoord over de snelheid van fotos zal de USB 1.1. waarschijnlijk niet de snelheid beperken. Verschil fabrieksopgave en eigen ervaring stelt niets voor. Het verschil in tekst printen nuanceer je al wat. Het hangt van het accent v.d. printer af waar ie het beste in is. Deze Canon heeft de techniek voor het fotos printen centraal staan en maakt zijn specifikaties daarin waar. De overdracht van tekst van compu naar printer zal ook snel genoeg gaan (dit vereist veel minder geheugen, processorkracht en overdrachtssnelheid dan grafische zaken), maar de interne overdracht IN de printer naar de printkop toe, zeg maar de vertaalslag, is het stiefbeentje. Als je printertests goed beschouwt, zie je vaak dat een printer die op het grafische vlak goed scoort niet dezelfde score haalt bij tekst en omgekeerd. Zowel qua kwaliteit als qua snelheid. Gezien de snelheid van fotoprints ligt de tegenvallende snelheid van tekst printen niet aan driver of USB 1.1. Het ligt IN de systematiek van de printer zelf. Het lijkt me niet dat je daar nog iets aan kunt bijstellen. Voor tekst heb ik een laserprinter staan die volgens de specifikatie een opwarmtijd van 10 sec. heeft. In de praktijk is dit haast een halve minuut. Een faktor 3 langzamer dan de technische specifikaties in het boekje EN de huidige website v.d. fabrikant.
Link naar reactie
Beste Kees, Bedankt voor je uitvoerige reaktie. Maar ik kan het niet helemaal met je eens zijn, tenslotte wordt er geclaimd dat er 17 pag/min uitkomen, en dat wordt op geen stukken na gehaald. Ik heb nog even wat proeven met papierinvoer van bovenaf gedaan (i.t.t. uit de cassette onderin), maar ook dat maakt geen verschil: 3 pagina's tekst (Times New Roman 12 pts) kosten aan echte printtijd 43 sec, dus zelfs maar 4 pag/min (die 5 in m'n vorige bericht was een nogal ruwe meting). Nu zit ik daar verder niet mee. De kwaliteit is niet van een laserprinter te onderscheiden, en dat vind ik ook heel prettig! En zoveel haast heb ik doorgaans niet. Ik dacht alleen dat ik iets fout deed of zo.
Link naar reactie
Nou, iets fout doen lijkt me er niet bij te zitten. Dan zouden de fotos ook de fabrikantsspecifikatie niet halen. En dat doen ze wel bijna. Het is natuurlijk geen porum zo'n enorm verschil tussen opgave tekstprinten en realiteit. Je zult er maar wel behoefte aan hebben! Maar ja, dan zulk je eerder een laser kopen. Als het niet echt uitmaakt kun je je beter maar niet al te druk maken. Daarin heb je i.i.g. een gezonde houding gevonden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...