Ga naar inhoud

HDD en DVD via ATA33 of hoger?


Aanbevolen berichten

Hoi, ik zou graag willen weten of een DVD-speler ook op diverse doorvoersnelheden kan werken en of het aansluiten van een dvd-speler effect heeft op de ATA-keuze die het systeem maakt voor een kabel. m.a.w. ik heb nu een HDD die ATA66 aankan en een DVD op dezelfde IDE-kabel zitten, en die HDD werkt nu met ATA33. Hoe zorg ik ervoor dat die HDD op ATA66 gaat werken?
Link naar reactie
- Een dvd speler kan ook op lagere modi werken dan de hoogst gespecificeerde. (Zie specificaties van het apparaat.) - het hangt van de controller af of het mogelijk is twee apparaten, op hetzelfde kanaal, op verschillende modi te laten werken. Kan de controller dit niet, dan werken beide apparaten in de modus van het laagst gespecificeerde apparaat - voor ata-66 (en hoger) is een andere kabel nodig dan voor ata-33 (en lager). .
Link naar reactie
heb een Asus A7c333-x moederbord, ATA133 ide-poorten, er draait oop mijn primaire ide-poort ook een ata133 hdd en daar heb ik idd wel een aparte ide-kabel voor gekocht. De dvd en de tweede hdd (die van ata66) zijn nu verbonden met een 40-aderige kabel (denk ik, de ribbels zijn wat dikker dan bij die niewe kabel). Zit er een max snelheid aan die 40-aderige kabel? Ben sowieso ook benieuwd of een dvd speler de ATA kan beinvloeden voor een andere device. Edit: oke, had vorige post nog niet gezien. Heb mijn dvd-speler OEM gekocht, en kan dus niet zo gauw specificaties vinden, hoe kom ik erachter wat zijn maximale ATA is?
Link naar reactie
[quote:082b5cc120="Jage"]........................................... Heb mijn dvd-speler OEM gekocht, en kan dus niet zo gauw specificaties vinden, hoe kom ik erachter wat zijn maximale ATA is?[/quote:082b5cc120] Het kan, vrij snel, door het type-nummer op te geven aan een internet-zoekmachine ( www.alltheweb.com , www.yahoo.com etc.), waarna je hoogstwaarschijnlijk wel gegevens over het betreffende apparaat vindt. Een methode om het type van het apparaat te achterhalen (indien nodig op deze wijze) is door gebruik te maken van b.v. een programma als Everest.
Link naar reactie
[quote:c9e8898ded="Jage"]heb de specs van de dvd inderdaad al kunnen vinden via hwinfo32. Geeft aan dat ata33 maximaal is voor de dvd-speler. Als ik 'm nu samen met die HDD van ata66 aansluit op een nieuwe 80-aderige kabel, draait die hdd dan op 66 of toch nog op 33?[/quote:c9e8898ded] Ik verwacht: op ata-66. Het lijkt mij dat een dergelijk modern moederbord wel over een geschikte controller beschikt. Zekerheid geeft proberen. Of kijk even naar de specificaties van de betreffende controller. (Waarschijnlijk ook weer makkelijk te vinden via het internet. :D )
Link naar reactie
gaat het nog wel een keer proberen, zit echter met een tweede probleem, die HDD zit op dit moment in een removable bracket, waarvan ik niet kan achterhalen of die hoger dan ata33 ondersteunt. Maar theoretisch is het dus mogelijk dat je twee verschillende ATA-snelheden op een kabel kan draaien? Ik verwacht eigenlijk dat er in dat geval terug geschaald wordt naar de laagtste aanwezige snelheid (vergelijk twee geheugenbankjes, een van 2700 en een van 3200, dan draait die 3200 ook op 2700)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...