Ga naar inhoud

Raar processorgebruik


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs wat nieuwe onderdelen aangeschaft: · AMD Athlon 64 3000+ , 1.8 GHz , scoket 939 · ASUS A8V DeLuxe · 2 x 512 MB DDR PC3200/400 MHz ( merk is Usi? ) Dit heb ik aangeschaft bij de computerland. Deze onderdelen heb ik in mijn bestaande pc gestopt die bestond uit een: · AOpen HQ-H4A (weet niet precies de naam) met 300 Watt voeding · Sapphire ATi Radeon 9800 Pro Atlantis met 128 MB · AOpen CD speler 56 x · AOpen CD brander 40 x , 12x , 48 x · 2 x Maxtor 40 GB 7200 Rpm Nou werkt alles lekker snel en goed, maar heb ik een enkel probleempje, namelijk de processor doet bij enkele toepassingen vreemd. Bij enkele lichte toepassingen zoals Windows Media Player en Teamspeak 2 en andere stijgt het processorgebruik al naar zo'n 10 tot 20 % als ik kijk bij Taakbeheer. En dan zie ik ook dat niet die kleine toepassingen zoveel processorgebruik nemen, maar het proces System heel veel op zich neemt. Sluit ik deze toepassing (Media player) weer af dan is het processorgebruik weer 0 %. Is dit misschien doordat de processor 64-bits is of komt het misschien toch door het geheugen dat niet echt een "A-Merk" is volgens mij... Verder had ik nog een andere vraag: is het normaal dat een AMD Athlon XP 1900+ van ong. 3 jaar oud 70 tot 75 graden wordt bij niks tot enkele toepassingen draaien? In bovenstaand systeem werd hij zo warm en in een andere kast + videokaart etc. ook zo warm.. dat is toch vreemd zou ik denken.. Met vriendelijke groet, Supje
Link naar reactie
Het temperatuurprobleem van die XP is redelijk bekend. Die processoren waren nogal heethoofden. Maar het is erg hoog. Raak de koeler ( het metaal) even aan. als je het vast kund houden zonder je vingers te branden is je temperatuursensor gewoon stuk. Anders kun je het koellichaam opnieuw gaan plaatsen, met verse warmtegeleidende pasta. Dat processorverbruik van de A64 heeft denk ik de volgende oorzaak: A64 heeft Cool'n Quiet. dat houd in dat de processor langzaamer gaat lopen als hij niet belast word. doordat het in die situaties in feite een 'zwakkere' processor is, neemt het processorverbruik heel snel toe. Echter, bij de genoemde applicaties is het niet nodig om dan sneller te gaan lopen ( met 20-30 % kan hij het prima volhouden).
Link naar reactie
[quote:f85183a1b1="harmtido"]Het temperatuurprobleem van die XP is redelijk bekend. Die processoren waren nogal heethoofden. Maar het is erg hoog. Raak de koeler ( het metaal) even aan. als je het vast kund houden zonder je vingers te branden is je temperatuursensor gewoon stuk. Anders kun je het koellichaam opnieuw gaan plaatsen, met verse warmtegeleidende pasta. Dat processorverbruik van de A64 heeft denk ik de volgende oorzaak: A64 heeft Cool'n Quiet. dat houd in dat de processor langzaamer gaat lopen als hij niet belast word. doordat het in die situaties in feite een 'zwakkere' processor is, neemt het processorverbruik heel snel toe. Echter, bij de genoemde applicaties is het niet nodig om dan sneller te gaan lopen ( met 20-30 % kan hij het prima volhouden).[/quote:f85183a1b1] ik weet niet waar jij dat vandaan haald dat aan AXP zeer warm wordt . dat is wel met een TB. intel is wel een heet baasje . maar een AXP zeker niet
Link naar reactie
De athlon XP's waren en zijn warme dingetjes en staan ervoor gekend. Ikzelf heb ook nog een Athlon XP1900+ gehad die draaide in een medium kast, heb een extra fan rechttegenover de cpu moeten plaatsen om de tem netjes te houden, en dan liep hij stressed nog soms tegen de 60gr aan. wat ik wel al gehoord heb is dat na enkele jaren de koelpasta wat van haar beste verloren is en zo het contact tussen de cpu en het koelblok niet meer is wat het geweest is waardoor na enkele jaren de temperatuur hoger zal oplopen dan bij het begin en dit in combinatie met een ventilator die niet meer zijn volledig toerental haalt en je hebt een warmteprobleem. misschien even proberen met nieuwe koelpaste tussen te smeren en indien dit niet helpt een nieuwe fan monteren
Link naar reactie
Temps van 70-75 vind ik wel hoog. Vanaf december 2001 in bezit van een XP1600, en vanaf augustus 2002 van een XP1800. Bij normaal gebruik blijven die bij mij (vrij) makkelijk onder de 60 graden. Ik doe weinig moeite om de CPU's onder de 50 te houden, dit als compromis voor het geluid. Ik heb de CPU ventilatoren altijd zitten temperen. Ik kan me niet herinneren dat ik echt moeite heb gehad om de temperatuur in de hand te houden met standaard spullen. Ik moest wel case fans toevoegen en soms rekening houden met de HD en de videokaart.
Link naar reactie
[quote:e5a9534f10="Hans.Vosman"]Temps van 70-75 vind ik wel hoog. Vanaf december 2001 in bezit van een XP1600, en vanaf augustus 2002 van een XP1800. Bij normaal gebruik blijven die bij mij (vrij) makkelijk onder de 60 graden. Ik doe weinig moeite om de CPU's onder de 50 te houden, dit als compromis voor het geluid. Ik heb de CPU ventilatoren altijd zitten temperen. Ik kan me niet herinneren dat ik echt moeite heb gehad om de temperatuur in de hand te houden met standaard spullen. Ik moest wel case fans toevoegen en soms rekening houden met de HD en de videokaart.[/quote:e5a9534f10] Dat is mooi als je de koeler slomer kan laten draaien, maar ik denk dat dat bij mij niet zo slim is :) hij maakt al een herrie van jewelste en draait op 6000 toeren volgens Asus Probe.
Link naar reactie
Je hebt toch niet zo'n Thermaltake zwaar koperblok geval? Op de kop af 3 weken is het gelukt de eigenaars van een computer met zo'n verschrikkelijke koeler na vele jaren (3 of 4) te overtuigen dat een nieuw koelertje van 10 euro (:roll:) een verademing zou zijn. En, ze weten nu echt niet wat ze meemaken. Die computer is een rampzalig stuk stiller en ook nog een stukkie koeler. Wat ik eigenlijk wil zeggen, weet je zeker dat je een goede koeler hebt? Ik werk zelf met de goedkoopste koeler die er in de handel verkrijgbaar is of met de koeler die standaard bij de CPU werden geleverd.
Link naar reactie
Inderdaad, dat lijkt een vrij normale prijs. Mijn indruk is alleen dat de koeler niet doet wat die doen moet. Heb je al eens een andere koeler geprobeerd? Is de kast voldoende ruim? En is de kast voorzien van casefans? In een (te) kleine(re) kast kan de temperatuur nogal oplopen, dat heb ikzelf ook al eens ondervonden. Welke temps haal je iha? Is de kamere toevallig ook erg warm?
Link naar reactie
Ik ga waarschijnlijk wel een nieuwe koeler halen, want ik heb nu een oude maar toch groot genoege kast van de Computerland. Zonder casefans dat wel, maar in mijn andere kast waar nu de nieuwe spullen zitten werd hij zo'n 60 - 70 graden met casefan. De kamertemperatuur is verder heel normaal, het is een zolderkamer waar meestal 2 pc's aanstaan dus niet warmer dan 25 graden denk ik, en de pc wordt zo'n 70 - 80 graden gewoon in windows zonder veel applicaties te draaien.
Link naar reactie
Ja hier kosten die casefans van zalman ook zo'n 9 euro maar dat vind ik alsnog niet echt duur, toch? En ik koop er binnenkort wel een zalman processorkoeler bij voor in totaal zo'n 40 euro bij de MyCom. Wat versta je precies onder oude computers, welk soort (is een 386 of nog ouder bijv. goed of moet ik meer zoeken bij nieuwere?)
Link naar reactie
[quote:0f0d22b098="tinus89"]woow waar haal je die zoo goedkoop vandaan? hier(= in groningen) betaal ik voor een standaard(lees: herrieschoppende) al 9 euri's en voor stille iets van 20[/quote:0f0d22b098] Stil is vaak niet goed he ;) Natuurlijk goed als je een stille kast wil, maar vaak hoe harder het geluid hoe meer airflow.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...