Ga naar inhoud

harde schijf defect?


Aanbevolen berichten

Ik heb een klein probleempje, eigenlijk eentje van 82 GB...... Het zit zo: Ik had een externe harde schijf, 82 GB groot. Laatst nieuw moederbord aangeschaft enzow, en toen heb ik gelijk ff een nieuwe installatie van alles gedaan, maar mijn muziek en wat andere dingen heb ik toen op die externe harde schijf gezet. Alles leuk en aardig. Nu wil ik mijn muziek enzow weer terug zetten, is de harde schijf er spontaan mee gestopt. Windows zag wel dat er een disk was, maar zodra ik deze wou benaderen, zei ie dat de schijf onleesbaar was of beschadigd. Nou heb ik de harde schijf ff uit z’n hulsje gehaald en gewoon aangesloten op mn moederbord. Maar ’t wordt er niet veel beter op, 95% van de keren dat ik de computer opstart, start windows geen eens op en, en als heeeel toevallig windows wel wordt opgestart, dan stopt ie er wel mee als ik de harde schijf wil benaderen........ Weten jullie hier iets voor? Alvast bedankt!!
Link naar reactie
Er zijn dus twee problemen. 1) Windows herkent de schijf niet als externe schijf. 2) In je computer gehangen wil het ook niet. Ten eerste: Welke windows gebruik je? Bij XP, zijn er servicepacks geinstalleerd? Heb je de data overgezet vanaf je systeem met het oude moederbord of met het nieuwe? Heb je nu een ATA of SATA systeemschiijf? Type moederbord? En heb je bij je nieuwe mb de chipset drivers wel geinstalleerd? Ad 1) Is het een externe USB2 schijf? Zijn in windows wel USB2 drivers geinstalleerd? Kijk eens onder apparaatbeheer bij USB controllers. Kijk dan ook eens bij de harde schijven en de ATA controllers. Ad 2) Zijn de master-slave instellingen in orde? Wat zie je onder apparaatbeheer over de tweede schijf? En in de BIOS? Mocht je een Ghost flop hebben, start daar dan eens mee op en kijk of je dan de partities op de tweede schijf kunt zien. Zo ja, dan kun je er een Ghost image op je eerste schijf van maken. Zijn in ieder geval je data voorlopig gered. Die kun je dan weer opdiepen met GhostExplorer. Als geen Ghost flop hebt maar wel de win98 opstartflop, start daar dan mee op en kijk of je de partities op de tweede schijf kunt zien. Tenzij het ntfs is, dan werkt dat niet. Als een van de twee een positief resultaat geeft, dan zou ik windows gaan verdenken. Als je er zo niet uitkomt, dan zou je aan een recovery programma kunnen denken. Maar vertel eerst maar eens wat het bovenstaande oplevert.
Link naar reactie
Ik gebruik windows XP. En SP 1 is geinstaleerd. TOen ik de schijf nog via de USB gebruikte, zag windows em wel, maar ik kon em niet benaderen. Nu ik em dus heb losgekoppeld, en als slave heb ingesteld, krijg ik dus de opstart problemen. Ik had de data erop gezet mn oude moederbord. en de systeemschijf is nog steeds dezelfde. Mijn moederbord is : DFI Lanparty UT 250Gb nForce 3. Hoe kan ik aan zo'n ghost flop komen?! ik zal ff google-en. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Ghost van symantec moet je kopen of iemand vinden die hem heeft. Maar met de win98 flop (als je die niet hebt van www.bootdisk.com op te halen) kun je ook controleren of je partities er zijn. Als je fat32 partities hebt kun je daar heen gaan door bij de command prompt "d:", "e", etc. zonder aanhalingstekens in te tikken en dan een return. Als het ntfs partities zijn kun je toch wel wat zien door fdisk van de flop op te starten (tik "fdisk" en geef een return, "esc" om uit fdisk te komen) en de partitie informatie te kiezen. Dan zou er "nondos" worden aangegeven. Doe niet iets anders met fdisk want dan kun je ze onklaar maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...