Ga naar inhoud

Systeem slaat af na 15 minuten


Aanbevolen berichten

Sinds een week slaat mijn desktop na een 15tal minuten af. D.w.z. het scherm springt op zwart, als ik met een muziek afspeelprogramma bezig ben krijg ik een enorme brom over de luidsprekers en alleen met een harde reset krijg ik de zaak weer op gang. Ook als er geen programmas draaien 'springt' ie na een kwartiertje vanaf het burobled op zwart. Heb in energiebeheer alles op 'nooit' gezet, dus HD, monitor gaan niet in standby of slaapstand. Heb laatste weken geen enkel programma geinstalleerd of gede-installeerd. Geen hardware erop of -eraf. Al mijn virus- en spywaretools erop losgelaten, maar schoon. Gisteren Motherboard Monitor geinstalleerd omdat ik dacht aan oververhitte processor, maar ook die blijft onder de 40 graden en de koeler op de processor draait lustig. Heb geheugen getest, maar ook daar geen foutindikaties. Waar kan ik het zoeken?
Link naar reactie
Bios: ja, mogelijk ACPI conflicten. Maar kan zoiets optreden zonder in het Bios bezig geweest te zijn? Voeding: nooit iets van spanningsvariatie o.i.d. gemerkt. Zou, behalve uitval/disfunktioneren van onderdelen niet weten hoe ik de stabiliteit van de voeding zou moeten toetsen. Voeding is i.i.g. zwaar genoeg voor systeem. Driverconflicten: als een systeem langdurig perfekt funktioneert en er worden geen drivers gewisseld of hardware/software toegevoegd/verwijderd, dan zou ik niet weten waar de conflicten vandaan moeten komen. Krijg ook geen enkele foutmelding.
Link naar reactie
Zijpanelen eraf helpt niets. Temperatuur CPU en moederboard zijn niets bijzonders. Alle energievoorzieningen/slaapstanden zijn uitgeschakeld. Kon vandaag in Bios geen rare dingen ontdekken, dus kan ook niets wijzigen. Toen ik vandaag, voor de zekerheid de riedel spyware- en virusscanners nog een keer wilde loslaten, 5 minuten nadat ie was afgeslagen en weer opgestart, sloeg ie in 3 minuten weer af. Daardoor heb ik toch wel de zekerheid dat het niet om softwarematige instelling gaat (dan zou ie na het opstarten weer zijn rondje van 15 minuten kunnen draaien), maar dat IETS te warm wordt en het apparaat uit zichzelf in de veilige uitstand springt. Maar WAT?
Link naar reactie
Heb de weken voorafgaande aan de problematiek niets geinstalleerd/gewijzigd. Heb nieuwe laptop gekocht en ben daar vooral mee bezig. Zou niet weten hoe er door mijn toedoen iets veranderd is. Lijkt er meer op dat er iets 'doorgebrand' is o.i.d. Zoals gezegd: ook als er geen programmas openstaan en alleen het buroblad funktioneert, slaat ie af. Van mijn geheugen van 512mB is dan de helft nog vrij. Ook in taakbeheer vertonen zich geen programmas die substantieel systeembronnen vragen. Alles start ook snel op.
Link naar reactie
Ale je geheugen uit meerdere SIMS bestaat, zou je ook kunnen proberen om daar één van te verwijderen en als dat geen resultaat heeft, met de andere te werken. Je hebt volgens mij idd gelijk dat het iets met warmte te maken heeft, maar welke onderdelen zijn daar gevoelig voor. In ieder geval je voeding. Ook als is hij zwaar genoeg, er kan natuurlijk altijd wat kapot gaan. Mogelijk kun je bij een leverandier een afspraak maken dat je de voeding kan laten testen of er één van hem in jou PC kunt plaatsen op proef.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...