Ga naar inhoud

Probleem met verplaatsen partitie


Aanbevolen berichten

Hallo luitjes, ik heb nogal een probleem. Ik heb een Pentium III 500 MHz computer (ik had geen geld voor een Pentium 4, maar ga binnenkort misschien processor, moederbod en geheugen upgraden) en er zat maar 11 GB aan schijfruimte in (een 10 GB-schijf en een ouwe 1 GB). De 1 GB was meer bij wijze van nood om af en toe wat bestanden op te zetten die ik had gedownload enz. Ik besloot nu voor 64,95 euro een Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB-schijf te kopen, 7200 rpm en met 8 MB cache. Een hele vooruitgang dus. Ik heb hem gisteren gekocht en de arde schijf zelf doet het, maar nu komt het probleem: Ik gebruik Windows XP. Windows XP stond geinstalleerd op de 10 GB-schijf. ik heb de 1 GB-schijf er tijdelijk uitgehaald, de 80 GB als Primary Master en de 10 GB als Primary slave gedaan. Ik heb met de opstartdiskettes van Partition Magic 7 de partitie van de 10 GB-schijf gekopieerd naar de 80 GB-schijf. Ik ben toen opgestart, met de 10 GB-schijf er nog in. Ik dacht dat ik aan het booten was van de 80 GB, want ik had de partitie nog wel maar 10 GB grot gelaten omdat ik eerst wilde kijken of alles werkte. Eerst kreeg ik wil een probleem met de Windows Control Host ofzo (:o?) maar dat kwam later niet meer voor. Ik heb toen weer met de opstartdiskette de partitie op de 80 GB-schijf vergroot naar 60 GB, de overige 20 ga ik gebruiken voor een Linux-systeem (SuSe 8.1). Nu start ik dus op zonder de 10 GB-schijf erin, en de pc start niet meer helemaal op. Dat wil zeggen dat Windows tijdens het opstarten domweg vastloopt. ALs ik de 10 GB er weer als Primary slave bijzet start het systeem wel op, maar dan VANAF DE 10 GB-SCHIJF! :o Nu wil ik dus praktisch opnieuw de partitie van de 10 GB naar de 80 GB gaan kopieren, maar dan wil ik eerst weten wat ik moet doen om hetzelfde scenario te voorkomen! Wat heb ik fout gedaan? Kan WIndows XP niet overweg met het simpelweg verplaatsen/kopieren van een partitie? Onder Windows ME (slechtse WIndows-versie ooit, maar toch) heb ik anders hetzelfde nog heel succesvol gedaan, hetzij dan met Partition Magic 6 Pro. Ik wil graag uitsluitsel, het is namelijk best frustrerend zo. Ondertussen ga ik maar gewoon doorwerken op de 10 GB-schijf.... :( Alvast bedankt en groeten van Lennart Goosens.
Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:2b0a414ce4="JZN"]Het is raad zaam omgewoon die 80 gb goed te formateren in het begin maar goe pas wel op met u bestanden.[/quote:2b0a414ce4] Wacht even wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je gewoon de partitie nieuw aanmaken op de 80 GB-schijf, en dan de data van de partitie op de oude harde schijf kopieren? Dat lijkt me helemaal dat dat problemen gat geven, een partitie simpelweg verplaatsen leek nou juist zo mooi en ik heb het al eens eerder gedaan, hetzij dan met Windows Me, en dat ging helemaal goed. DUs ik snap echt niet wat er nou aan de hand kan zijn. Oh ja, hij haalt als ik beide harde schijven tegelijk erin heb ook nog die twee niet uit elkaar. Echt raar! :o Lennart Goosens.
Link naar reactie
Ehm nou over dat de MBR niet zou meekomen lijkt me sterk, want het BIOS kan anmeloijk wel van de 80 GB booten. Ik krijg zelfs een muispijl te zien, maar dan vlak voor het aanmeldscherm gebeurt er niks. Ik zit nu weer op die 10 Gb te werken en de 80 GB ligt nu dus ff in de kast. :( Maar ehm ff voor alle duidelijkheid: het is de bedoeling dat de 80 Gb en de 10 Gb allebei erin komen, samen, dus dat de 10 Gb blijft als slave voor allerlei download edg. (is namelijk wle een snelle 7200 rpm-schijf). Lennart Goosens. :wink:
Link naar reactie
[quote:430a3eba90="LGoosens"]Ik gebruik Windows XP. Windows XP stond geinstalleerd op de 10 GB-schijf. ik heb de 1 GB-schijf er tijdelijk uitgehaald, de 80 GB als Primary Master en de 10 GB als Primary slave gedaan. Ik heb met de opstartdiskettes van Partition Magic 7 de partitie van de 10 GB-schijf gekopieerd naar de 80 GB-schijf. (..) Nu start ik dus op zonder de 10 GB-schijf erin, en de pc start niet meer helemaal op. Dat wil zeggen dat Windows tijdens het opstarten domweg vastloopt. ALs ik de 10 GB er weer als Primary slave bijzet start het systeem wel op, maar dan VANAF DE 10 GB-SCHIJF![/quote:430a3eba90]Controleer met de 80 GB harde schijf als Master en de 10 GB harde schijf als Slave, via Windows schijfbeheer de partitie letters. Als de 10 GB harde schijf letter C: blijkt te hebben, dan zou je kunnen proberen met de 10 GB harde schijf als Master en de 80 GB harde schijf als Slave, na de niet werkende XP partitie te verwijderen met de gestarte Partition Magic 7 vanaf diskette. Om daarna XP nogmaals te kopiëren naar de 80 GB harde schijf. Koppel daarna de 10 GB harde schijf los en maak de 80 GB harde schijf weer Master.
Link naar reactie
80GB en 10GB (ik gok erop dat deze FAT32 is). 80 GB moet je voor FAT32 partitioneren, grens is iets van 30 GB. Kijk als je verder komt. Zou het verder niet met partition Magic doen (volgens mij heb je voor XP minimaal 8.0 nodig) maar de 10 GB backuppen met Ghost (minimaal ook versie 8.0) en dan de image terugeztten op de c-partitie van de 80 GB. Zie ook alternatief onder Ik zie dat je een Maxtor hebt. Dan kan je het met Maxblast doen. Je sluit zowel de 80GB en 20 GB aan. Je partitioneert de 80GB, dan zal maxblast vragen als dat je boot device gaat worden, je zegt ja, aan het eind van het partitioneren gaat ie de 20 GB overzetten naar de 80GB. Let wel goed op de vragen en hoe je ze hebt aangesloten (master, slave etc.). Ik moet wel zeggen dat het overzetten wel lang duurt. Met ghost doe je een partition copy en dat is in 1-2 minuten gepiept. Dan hoef je niet vooraf een image te maken wat ook weer tijd kost
Link naar reactie
[quote:d8a829bb09="Bosje"]80GB en 10GB (ik gok erop dat deze FAT32 is). 80 GB moet je voor FAT32 partitioneren, grens is iets van 30 GB. Kijk als je verder komt. Zou het verder niet met partition Magic doen (volgens mij heb je voor XP minimaal 8.0 nodig) maar de 10 GB backuppen met Ghost (minimaal ook versie 8.0) en dan de image terugeztten op de c-partitie van de 80 GB. Zie ook alternatief onder Ik zie dat je een Maxtor hebt. Dan kan je het met Maxblast doen. Je sluit zowel de 80GB en 20 GB aan. Je partitioneert de 80GB, dan zal maxblast vragen als dat je boot device gaat worden, je zegt ja, aan het eind van het partitioneren gaat ie de 20 GB overzetten naar de 80GB. Let wel goed op de vragen en hoe je ze hebt aangesloten (master, slave etc.). Ik moet wel zeggen dat het overzetten wel lang duurt. Met ghost doe je een partition copy en dat is in 1-2 minuten gepiept. Dan hoef je niet vooraf een image te maken wat ook weer tijd kost[/quote:d8a829bb09] Ehm je gokt verkeerd, het is NTFS, maar ik denk niet dat iets uitmaakt. Het is trouwens geen 20 GB maar een 10 GB, maar het lijkt me allemaal heel duidelijk en ik zal morgen kijken wat ik het beste kan doen. Ik hoop dat ik het dan in orde kan krijgen. :P [quote:d8a829bb09="JZN"]Al is het een tweede hans het is altijd raadzaam om format te doen.[/quote:d8a829bb09] Het is geen tweede hands, hij is gloednieuw uit de winkel. :wink:
Link naar reactie
Zoals al eeder aangegeven de veiligste manier: Alleen 80 gig schijf in de pC 80 gig mbv je win XP formateren en windows opnieuw instaleren. 10 Gig aankoppelen en belangrijke bestanden naar de 80 gig kopieren kleine schijf formateren en klaar De SNELLE manier ( en de beste) Laat winXP op de 10 gig staan en gebruik de 80 gig voor backup en opslag Je zei zelf al dat de 10 gig een 7200RPM disk is , dan haaal je je winst juist bij windows en je programma's, backup en downloads kun je veel beter op je 5400 RPM disk zetten Dus 10 gig master en 80 gig slave, winXP zaak laten formateren op de 80 gig en klaar
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...