Ga naar inhoud

Spookpartitie op hard disk?


Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een moderne PC van iemand overgenomen. (Intel P4, geen floppy drive, CD-RW Drive, WinXP Home SP2, 512MB intern, 40GB extern). De (enige) harddisk wil ik graag met PowerQuest PartitionMagic 7.0 in de volgende partities verdelen: C: ('CONTROL' - 10 GB voor Windows XP, drivers en programmasoftware), D: ('DATA', 2 GB voor gescheiden gegevensopslag) en E: ('EXTRA', het restant voor films, foto's en andere omvangrijke (data)bestanden. De wizard 'Create new partition' vertikt het echter en zegt dat ik maar de optie 'Operations' uit de menubalk moet gebruiken. Als ik dat probeer geeft het desbetreffende afrolmenu de optie 'Create' grijs weer, dus: niet toegankelijk. De grafische afbeelding van Disk 1 (38146 MB) laat in paars C: zien als NTFS-partitie (size: 35.276 MB, used MB: 4.032, status: active, pri/log: primary). Maar tot mijn stomme verbazing blijkt er ook aan het einde een in GEEL ('Other') afgebeelde partitie te bestaan van het type 'CP/M, Concurrent DOS, CTOS' (size: 2.816 MB, used MB: 2.816, status: none, pri/log: primary). Aan weerszijde van deze partitie komen stukjes 'Unallocated' voor van elk 7,8 MB, used 0,0 MB. Mijn vingers jeuken om deze 'rare' partitie te verwijderen, omdat ik vermoed dat die de wizard om D: en E: te maken in de weg zit, maar ik weet niet wat ik daarmee overhoop haal. Alleen de kreet CP/M kan ik thuisbrengen in een ver verleden (jaren 80?) als PC-besturingssysteem voordat PC-DOS van IBM (later MS-DOS van Bill Gates) in zwang kwam. Van 'concurrent DOS' of 'CTOS' heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me sterk dat deze zaken iets met een moderne PC-omgeving van doen hebben. Weet iemand raad hiermee? En: kan ik die partitie gewoon verwijderen zonder de rest van de geïnstalleerde bestanden om zeep te helpen? Ben benieuwd naar de reacties...
Link naar reactie
Het komt nog wel eens voor, dat er op een pc een verborgen partitie staat, met daarop recovery bestanden. Vooral bij voorgeïnstalleerde merk pc's. Misschien wel slim deze even te backuppen, vooraleer je hem verwijdert. Die 7.8 mb unallocated zou ik me niet druk over maken, dat is vrij normaal bij ntfs gepartitioneerde schijven.
Link naar reactie
Zo maar een losse gedachte: Even afgezien van die "geheime" partitie, heb je er wel aan gedacht om eerst de C-partitie te verkleinen voordat je een nieuwe probeerde aan te maken? Als er namelijk geen vrije ruimte is dan kan PM uiteraard ook geen nieuwe partitie aanmaken. Misschien een grove onderschatting van je slimheid maar als dat inderdaad het geval is, bijvoorbaat m'n excuses. Jim
Link naar reactie
Allen bedankt voor de reacties, speciaal Gerben en Jim. Die suggestie van Gerben lijkt me zinnig: het was/is een Dell Dimension 2400 (waarvoor IK geen servicecontract heb) en die 'ingepikte' 3GB aan ruimte zit me niet echt dwars, maar vond ik mysterieus. Dus: laten staan. De onmogelijkheid D: en E: aan te maken vind ik wel vervelend, maar de suggestie van Jim joeg het schaamrood naar mijn kaken. Inderdaad: ik was [i:664a6fafcd][b:664a6fafcd]NIET[/b:664a6fafcd][/i:664a6fafcd] zo slim eerst C: te verkleinen en in de overblijvende 'Unallocated' ruimte D: en E: aan te maken. Ga ik natuurlijk onmiddellijk doen!
Link naar reactie
Heb bij een vriend van mij pas geleden ook zo'n spookpartitie gevonden van 6,9MB. Heb de ruimte vrij gemaakt met Partition Magic en de ruimte aan de C: schijf toegewezen. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet helemaal normaal en ik denk dat er iets misgegaan is bij het indelen van de partities, mischien wel een soort afrondingsfouten om het zo maar te noemen. Maar ja het is natuurlijk niet zo heel veel ruimte.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...