Ga naar inhoud

Traag opstarten Windows XP


Aanbevolen berichten

Ik heb een ASRock MB met een AMD Athlon XP 2000 en 512 MB DDR-RAM. Hij draait op Win XP Pro SP2 en doet er heel lang over voordat het bureaublad verschijnt, de voortgangsindicator blijft al die tijd gewoon bewegen. Ik heb de ervaring dat dit aan het geheugen kan liggen, maar ik heb andere modules geprobeerd en dat gaf geen verbetering. In apparaatbeheer staan geen vraag- of uitroeptekens. Toch is het naar mijn mening een hardwarematig probleem. Als het bureaublad verschijnt start verder alles op normale snelheid op. Ik heb in het BIOS gekeken, maar daar niets vreemds kunnen ontdekken. Iemand suggesties?
Link naar reactie
[quote:aef948145c]Installeer eens bootvis en kijk welke taken/processen vertragen[/quote:aef948145c] Bootvis zit in SP2 :roll: :wink: Kan spyware zijn, kan ook zijn dat er veel programma's met windows opstarten. msconfig Kan ook rotte drivers zijn die veel tijd nodig heeft om te laden, kan ook een viruscanner zijn die bij het opstarten scant etc...
Link naar reactie
Je kan ook door middel van het programma Autoruns kan je ook bekijken en bepalen welke services en progjes op moeten starten en welke niet. Naast elke progje dan wel service staat duidelijk wat het is en waar het voor dient. Je hoeft het geeneens te installen gewoon het icoontje op bureaublad is voldoende. WinPatrol is ook een goed tooltje en doet meer als alleen autoruns managen, ook ongewenste cookies verwijderen e.d. Op Spyware scannen is altijd goed, register opschonen is ook weleens handig en zorgt er een beetje voor dat je systeem soepel blijft lopen.
Link naar reactie
Leuke discussie, maar volgens mij heb ik hier niets aan, omdat dit pas gaat werken als het bureaublad verschijnt. Bij de opstart loopt het DOS-scherm goed door en later het bureaublad ook. Het gaat om het gedeelte als je het Win-logo ziet en dan wordt volgens mij de hardware gedetec-teerd en geen software opgestart!
Link naar reactie
Bootvis checkt je [i:46c0d19454]hele [/i:46c0d19454]opstartprocedure. Start het programma, kies Trace > Next Boot + Drivers Delay. Nu wordt de pc en Bootvis opnieuw opgestart, en geeft hij precies weer wat er dan allemaal gebeurt. Dan kies je Trace > Optimize System en kan je wat tijdswinst halen met booten. Maar zoals gezegd, kijk ook gewoon even [i:46c0d19454]wat[/i:46c0d19454] er opstart en wat daarvan niet nodig is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...