Ga naar inhoud

SATA en IDE


Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn computer een SATA drive zitten en wil daarnaast een IDE harddisk installeren. Ik heb begrepen dat dit mogelijk is maar heb de volgende vragen. Voor de duidelijkheid eerst mijn SATA Device Configuration zoals die nu in de BIOS staan: *** On-Chip Serial ATA Setting *** SATA Mode : IDE (IDE, RAID, AHCT) On-Chip Serial ATA : Enhanced Mode * PATA IDE Mode : Primary SATA Port : SATA 2 is secondary 1. Betekent dit dat de SATA drivers die nodig zijn om de SATA HD te herkennen (F6} vanuit een chip worden geladen.. 2. Wordt de SATA drive als een IDE drive gezien omdat de SATA mode is ingesteld als IDE 3. Hoe moet de IDE drive gejumperd worden. Ik hoop dat iemand die er meer verstand van heeft als ik hierop een antwoord kan geven.
Link naar reactie
1. Ik begrijp niet hoe ik me dit voor zou moeten stellen; als er een stuurprogramma (driver) nodig is om een s-ata hdd te kunnen laten werken met de combinatie van uw moederbord en besturings-systeem, dan is dit programma normaliter niet in de s-ata controller aanwezig (niet on-chip). Je dient het normaliter van een medium over te brengen. (B.v. tijdens de 'F6' mogelijkheid.) Het bios bepaald natuurlijk in welke mode de s-ata controller (chip) wordt gezet: dit kan b.v. zijn ide of raid. 2. S-ata drives zijn volgens mij immer ide drives, je kunt blijkbaar in uw geval de s-ata controller laten functioneren als standaard ide controller of als raid controller. 3. De ide drive, op een ata (niet s-ata) aansluiting, stel je normaliter als master in lijkt mij, als slechts een van de twee aansluitingen wordt benut.
Link naar reactie
Het feit dat ik het hier vraag betekent natuurlijk dat ik het niet weet. Ik zou me kunnen voorstellen dat er SATA drivers in een chip zitten en dat die bij de installatie worden uitgelezen maar kennelijk is dit dus niet zo. Dat SATA drives altijd als IDE drives worden gezien wist ik ook niet. Voor wat betreft de jumpering was ik in mijn vraag onvolledig, ik had er bij moeten zetten dat ik deze drive via een overgang SATA -> IDE wil gebruiken ik heb n.l. alleen SATA conecties beschikbaar. Bedank voor je info ik ben weer een suk verder.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...