Ga naar inhoud

Oude computer start niet op na installatie 4xUSB PCI-kaart


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb op de kamer van mijn zoontje nog een oude pc staan. Het gaat om een AMD K6-2-500 met een moederbord van PC100/PCChips, de M577 met super socket 7. Hierop zitten 1 AGP en 3 PCI slots. In het AGP-slot zit een 2D-kaart van S3. Slechts 1 PCI-slot is gebruikt, namelijk door een Diamond Monster 3D-2 add-on videokaart. Nu heb ik een PCI-kaartje met 4x USB2.0 poorten van Sweex gekocht om een race stuurtje aan te kunnen sluiten. Helaas krijg ik geen beeld wanneer ik dit PCI-kaartje in het moederbord stop. Het beeldschermlampje blijft knipperen. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik moet doen om de boel goed te kunnen draaien?
Link naar reactie
[quote:5da1a04886="Comp-Freak"]PC start wel weer op als de kaart er uit is? Je kan kijken of het werkt in een ander PCI slot. Anders denk ik dat het een compatibiliteits probleem is. Het moederbord heeft zelf geen usb controller? (waar je meestal zelf een los bracket op aan moet sluiten)[/quote:5da1a04886] Klopt. Als ik hem eruit haal, dan doet de pc het weer. Ik heb al een ander PCI-slot geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. In het BIOS (Award) staat onder het kopje "Chipset Features Setup" wel "Onboard USB". Ik begrijp er echter niets van. Dit 7 jaar oude systeem heeft volgens mij helemaal geen USB. (Waar zou ik de USB-devices dan op aan moeten sluiten?). "Onboard USB" staat overigens wel op "enabled". Wat nu? Nog een vraag: bestaan er verloopstekkers USB>DIN? Ik heb wel USB>PS2 en PS2>DIN gezien. Het gaat mij om het aansluiten van een race stuurtje met USB-stekker aan te sluiten op mijn oude pc-tje. Gaat het werken met verloopstekkers? (Ben niet zo'n fan van verloopstekkers.)
Link naar reactie
[quote:cfc9b19d98="Hans.Vosman"]Ik had niet gezien dat je dit al had gemeld. Hier iets van een handleiding: http://www.sensiblecomputers.ca/drivers/Manuals/Motherboard/m577 Daarin wordt J1 genoemd, het zou een Asus compatibele connector kunnen zijn. Heel vreemd is dat er verder niks over de pen layout wordt gezegd.[/quote:cfc9b19d98] 1. Dus begrijp ik het goed, dit zou een mogelijke USB-aansluiting kunnen zijn? 2. Zou het kunnen zijn dat ik de USB-PCI insteekkaart helemaal niet nodig heb? 3. Hoe sluit ik een USB-device (in casu een race stuurtje) aan op een dergelijke connector met pinnetjes?
Link naar reactie
Wanneer J1 Asus compatible is, dan kan ik je de layout wel vertellen. Het lijkt me wel handig als je vertelt hoeveel pennetjes jouw moederbord heeft. Het zijn 2 rijtjes met een ontbrekende pen in het midden. Ik heb vermoedelijk nog een kaal kabeltje liggen met alleen USB. Ik heb in het verleden voor zover mogelijk, alle systeempjes die onder mijn beheer vielen, voorzien van PS/2 muis connector en USB. Het laatst overgebleven kabeltje wel pin compatibel met Asus maar bleek niet te werken in een PI systeem. Wel probleemloos in een PII systeem. Ik praat hier wel over echte Asus borden. En je gelooft het niet, het kabeltje die nu in de PI zit komt uit een niet Asus systeem (Pcchips M715 dacht ik).
Link naar reactie
[quote:40bbe545d7="Hans.Vosman"]Wanneer J1 Asus compatible is, dan kan ik je de layout wel vertellen. Het lijkt me wel handig als je vertelt hoeveel pennetjes jouw moederbord heeft. Het zijn 2 rijtjes met een ontbrekende pen in het midden. Ik heb vermoedelijk nog een kaal kabeltje liggen met alleen USB. Ik heb in het verleden voor zover mogelijk, alle systeempjes die onder mijn beheer vielen, voorzien van PS/2 muis connector en USB. Het laatst overgebleven kabeltje wel pin compatibel met Asus maar bleek niet te werken in een PI systeem. Wel probleemloos in een PII systeem. Ik praat hier wel over echte Asus borden. En je gelooft het niet, het kabeltje die nu in de PI zit komt uit een niet Asus systeem (Pcchips M715 dacht ik).[/quote:40bbe545d7] Dat zou leuk zijn! De J1 heeft 17 pinnetjes. 000000000 0000 0000 In het boekje staat bij J1: "J1 - ATX Form Card Connector: This connector contains 2 sets of USB interface, PS/2 Mouse, and Infrared connectors. Connect the ATX Form Card cable to this connector."
Link naar reactie
[quote:a47cfaa7a6="Hans.Vosman"]In de manual van het Socket 7 moederbord van Asus TXP4, staat de layout. De manual kan gedownload worden, het plaatje met de noodzakelijke informatie kan ik je eventueel ook per email toesturen.[/quote:a47cfaa7a6] Sorry Hans, maar ik begrijp je bedoeling niet precies. Wat moet ik met die manual en layout doen? (Ik weet wel iets van computers, maar jij bent vast een whizzkid-/man.)
Link naar reactie
[quote:d2a8cfcb52="Hans.Vosman"]In de manual van het Socket 7 moederbord van Asus TXP4, staat de layout. De manual kan gedownload worden, het plaatje met de noodzakelijke informatie kan ik je eventueel ook per email toesturen.[/quote:d2a8cfcb52] Heb het plaatje + manual. Ik mail je de afbeelding wel. Waar koop je dergelijke connectors nog? Ik heb niets via Internet kunnen vinden. Had jij niet nog een kabeltje over? Ik wil er uiteraard graag voor betalen! Overigens, zou een PCI-kaart met USB 1.1 wel lukken? Ik begrijp niet waarom mijn pc niet wil opstarten wanneer ik de huidige PCI kaart met 4x USB 2.0 insteek. Zou de voeding, zoals Daan6 zegt, wellicht te zwak zijn? (200W Target cwt-9200c) Is inderdaad wel aan de erg krappe kant he.
Link naar reactie
[quote:0722e1c3fc="Mac"]Heb het plaatje + manual. Ik mail je de afbeelding wel. Waar koop je dergelijke connectors nog? Ik heb niets via Internet kunnen vinden. Had jij niet nog een kabeltje over? Ik wil er uiteraard graag voor betalen![/quote:0722e1c3fc]Hmm, volgens mij maakt die voeding niks uit. Meestal is het een probleem met de IRQ sharing. Een beetje husselen met de PCI kaarten lost het probleem meestal op. In de Bios moet je nagaan dat er interrupts beschikbaar zijn. Ook nagaan dat die bruikbaar zijn, soms staat de Bios Pnp optie uit ... aanzetten natuurlijk! Soms zijn er vrij veel toegewezen aan ISA kaarten en apparaten (COM ed). En heel soms werken bepaalde kaarten gewoon niet. Dat komt toch ook wel regelmatig voor. Ik ga vandaag naar de PC-Dumpdag, misschien dat daar wat ligt. Overigens is er dacht ik een Duitse winkel die dit nog kan leveren. Een vergelijkbaar probleem is eerder ook aan de orde geweest.
Link naar reactie
[quote:d23212dc91="Hans.Vosman"][quote:d23212dc91="Mac"]Heb het plaatje + manual. Ik mail je de afbeelding wel. Waar koop je dergelijke connectors nog? Ik heb niets via Internet kunnen vinden. Had jij niet nog een kabeltje over? Ik wil er uiteraard graag voor betalen![/quote:d23212dc91]Hmm, volgens mij maakt die voeding niks uit. Meestal is het een probleem met de IRQ sharing. Een beetje husselen met de PCI kaarten lost het probleem meestal op. In de Bios moet je nagaan dat er interrupts beschikbaar zijn. Ook nagaan dat die bruikbaar zijn, soms staat de Bios Pnp optie uit ... aanzetten natuurlijk! Soms zijn er vrij veel toegewezen aan ISA kaarten en apparaten (COM ed). En heel soms werken bepaalde kaarten gewoon niet. Dat komt toch ook wel regelmatig voor. Ik ga vandaag naar de PC-Dumpdag, misschien dat daar wat ligt. Overigens is er dacht ik een Duitse winkel die dit nog kan leveren. Een vergelijkbaar probleem is eerder ook aan de orde geweest.[/quote:d23212dc91] Alvast bedankt Hans. Hoe noem je zo'n connector eigenlijk? (voor het zoeken op Internet. Ik heb in 1e instantie namelijk niets kunnen vinden)
Link naar reactie
[quote:0e311e2bff="Hans.Vosman"]Dit was hem (zoeken op usb, pentium en mijn naam): http://tforum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=123301&highlight=usb+pentium[/quote:0e311e2bff] Dus dan zou dit ([url]http://www.hardwareshop4u.de/catalog/product_info.php/products_id/5428[/url]) hem moeten zijn? Da's mooi. Laat het mij even weten of je wel of geen connector "gescoord" hebt vandaag op de PC Dumpdag. Mocht het niet gelukt zijn kan ik altijd hier proberen te bestellen. (Wat is dat forum van ComputerTotaal toch een te gek forum. Ik ben nergens nog zo'n technisch hoogstaand en veel bezocht forum tegengekomen.) :D
Link naar reactie
[quote:13d2b49fe1="atmaram"][quote:13d2b49fe1="Mac"] Klopt. Als ik hem eruit haal, dan doet de pc het weer. Ik heb al een ander PCI-slot geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. [/quote:13d2b49fe1] USB op oudere pc's kan leiden tot vermogensproblemen. Daar gaat hij er waarschijnlijk op uit.[/quote:13d2b49fe1] Heb eens geprobeerd zonder 3D add-on kaart. Ook dan doet ie het niet zodra ik de pci-usb kaart erin steek. Vogens mij verbruikt zo'n pci-usb kaart vrijwel geen vermogen. Ja, uiteraard pas als je er randapparatuur aanhangt.
Link naar reactie
[quote:61cdcf7ba7="atmaram"]USB op oudere pc's kan leiden tot vermogensproblemen. Daar gaat hij er waarschijnlijk op uit.[/quote:61cdcf7ba7]Op zich kan ik dat natuurlijk niet weerleggen. Feit is wel dat ik een USB 2.0/Firewire combokaart in een Socket 7 systeem met een 200W ATX voeding heb zitten. Mocht het een vermogensprobleem zijn dat ligt dat toch wel echt aan dat kaartje. Eh ja, ik heb wat gescoord. Ik zal dat Asus kabeltje controleren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...