Ga naar inhoud

Harddisk vervangen, howto


Aanbevolen berichten

Hey mensen, Ik wil binnenkort mijn harddisk vervangen, en op de nieuwe xp schoon installeren. En vervolgens de oude weer te gebruiken als backup en om gegevens die ik nodig heb van over te halen, maar dat is geen probleem. Nu heb ik ooit dit systeem waar ik nu op werk zelf compleet in elkaar gezet, lang geleden, maar dat ben het helemaal kwijt ;). Heeft iemand voor mij ergens een kleine handleiding/tips als het gaat om het installeren van de nieuwe hd? Vooral als het gaat om xp weer erop te installeren, thanks :).
Link naar reactie
Sluit je nieuwe harde schijf aan als master op de primary IDE. Start op van de Windows XP installatie CD. Volg de instructies. Eerst krijg je de mogelijkheid om de nieuwe harde schijf in te delen in verschillende partities en deze te formatteren. Wijst zich zelf. :) Je oude harde schijf sluit je dan aan als slave op de primary IDE. Deze kun je vanuit windows formatteren mocht je dat willen.
Link naar reactie
De meeste harddiskfabrikanten hebben software op hun site waarmee dit heel "simpel" kan. Maxtor heeft bijvoorbeeld maxblast waarmee dit kan ( nog sneller danwindows ook) De ook aanwezige mogelijkheid om gegevens inclusief booten van oude naar nieuwe schijf over te brengen is ook wel prettig, maar omdat je opnieuw wilt installeren dus niet van belang. Zie voor maxtor http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads Andere fabrikanten hebben ook van dat spul maar die kun je zelf wel vinden. Deze stond nog bij bookmark omdat ik zel zo'n ding heb
Link naar reactie
Het was eigenlijk mijn bedoeling de oude harde schijf te gebruiken om alle benodigde gegevens weer over te halen. Wat voor soort problemen met de boot-loader bedoel je? Klink ernstig :(. Als je de nieuwe harde schijf als eerste boot gebruikt en daar xp opzet, is de oude harde schijf toch puur een tweede schijf (met toevallig xp geinstalleerd)? Ik kan het helemaal verkeerd hebben hoor :).
Link naar reactie
indien je toch aan een maxtor denkt, Download dan vast de software bij de schijfsoort die je wilt gaan gebruiken en lees de mogelijkheden vast door in de helpfiles die zij soms ook nog apart te downloaden. Zie voor keuze http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads en ga je bijv. voor ata schijven kijk op http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=58 Kortom bestudeer de boel dan weet je wat je niet snapt :D
Link naar reactie
op het moment dat je je tweede harde schijf neerzet en je heb je eerste al geinstalleerd gaat hij met de botloader lopen kloten, als je gewoon die tweede erin laat en de eerste erbij zet en dan xp installeeerd is er nix aan de hand. Doe je dit niet dan gaan die twee schijven met elkaar in conflict om de bootloader te krijgen en ben je daarna allebei de schijven met bestanden kwijt en moet je ze helemaal leeg gooien en opnieuw installere
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...