Ga naar inhoud

RAID en sneller opstarten van de pc


Aanbevolen berichten

Ik erger me aan het trage opstarten van mijn pc. Derhalve overweeg ik een nieuw RAID-moederbord, Athlon64, WinXP, 2 hd's, enz in mijn Lifetec 677 (ALDI) in te bouwen. Ik verwacht met name veel van die RAID-functie (striping). Vaak wordt aangegeven dat RAID een aanmerkelijk snellere pc oplevert. De vraag is dan: is die hogere snelheid dan ook merkbaar bij het opstarten van de pc of heeft die RAID juist weer extra overhead waardoor de winst per saldo 0 (nul) is. Ik gebruik met name office-functies: Access, Excel, WORD, enz. Om een maximaal resultaat te behalen lijkt het me het meest effectief om juist de systeem-schijf te laten stripen. De oude hd wordt dan data-schijf. Ik ben me bewust dat deze configuratie gevaar oplevert voor als er iets fout gaat met met de RAID-mount maar met een goede opstart/backup CD durf ik dat toch wel aan. Graag commentaar over met name de snelheid.
Link naar reactie
Ik heb hier vrij recentelijk (3 weken geleden) een Raid stripe set gemaakt van 2 sATA harde schijven, en ik kan meedelen dat de snelheid zeker merkbaar omhoog is gegaan. Daarbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat als je softwarematig Raid uitvoert in een stripe set de processor bepaalt hoe snel het gaat. Het is namelijk zo dat de data die je kopiëert naar je schijven door de systeemprocessor wordt verdeeld en dus gedeeld op die 2 schijven wordt geplaatst. Dus als je een trage processor hebt zul je er niet al teveel van merken. Ik heb hier een AMD XP2600, en de lees/schrijf prestaties zijn met ongeveer 60% toegenomen. Natuurlijk is de snelheid van sATA iets hoger als pATA133 (wat ik hiervoor had), dus dit speelt ook wel een beetje mee. Maar gemiddeld genomen is de zaak significant sneller geworden. Natuurlijk heb ik de stripe set op de bootschijven gezet, zodat het opstarten duidelijk sneller gaat. Dit is vanuit WinXP gemakkelijk te doen: Je moet dan zorgen voor 2 [color=red:6fff12482e]identieke[/color:6fff12482e] schijven (dus merk, type, grootte en snelheid moeten gelijk zijn), en dan gooi je de XP cd erin, en kies je tijdens de installatieprocedure voor F6 om alternatieve Raid drivers te installeren. Zorg voor een floppy waar de drivers opstaan, want XP accepteert niets anders, en zorg ervoor dat de (uitgepakte) drivers eropstaan, inclusief het bestand [color=blue:6fff12482e]setuptext.oem[/color:6fff12482e], dan gaat alles goed. En zorg er ook voor dat in je BIOS geboot kan worden vanaf Raid, anders werkt het niet. De Raid controller heeft opties in huis om een array te maken, hier moet je onder andere de blocksize opgeven, en een array definiëren. Het is niet moeilijk te doen, maar je moet je gedachten er wel even goed bijhouden, want alles moet kloppen. Als je nog wat te vragen hebt dan post je het maar, daar zijn we voor :P Groetjes van jan willem en doe je best
Link naar reactie
Ook ik heb deze ervaring, net als Jan-Willem. Echt waanzinnig ! Inderdaad heb ik ff goed moeten opletten, want de driver die nodig is, staat op de CD ROM van het moederbord. Bij ASUS heet dit MAKEDISK.EXE en is te vinden onder Drivers. De floppy die dan gemaakt wordt, is nodig bij het installeren van WIN XP. Als je dus een nieuw systeem bouwt en geen andere PC hebt, is dit weer een stuk lastiger, dus even van te voren aanmaken :lol: Hiervoor had ik een IDE133 schijf (controller kon echter UDMA100 aan), en de snelheid is dan zowiezo al 1/3 hoger. Dan wordt de data ook nog eens over 2 schijven verdeeld (RAID 0), dus dat is echt speren..... !!!! Inderdaad de meest risicovolle manier, maar ja, zoveel bijzonders staat er over het algemeen ook niet op. De belangrijkste dingen gewoon op een DVD tje zetten. Windows was in ca. 10 min. nieuw geïnstalleerd en dat had ik nog niet eerder meegemaakt. ECHT EEN AANRADER DUS !! Wat dat met dat Array is, weet ik ook nog niet. Ik had een RAID volume aangemaakt, net nadat de BIOS doorlopen is, en tijdens installatie van WIN XP de floppy erin gedaan. En dit werkt. OVerigens, als je tijdens installatie van WIN XP de F6 indrukt, zie je niet gelijk iets veranderen op het scherm. Laat gewoon verder lopen en op een gegeven moment zie je dan de vraag voor een externe driver (toets E). De rest gaat vanzelf. De floppy erin laten zitten tot de eerste boot. Nou, de groeten en plezier ermee ! Richard.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...