Ga naar inhoud

Mac vs Microsoft, de zoveelste...


Aanbevolen berichten

Okee ik ben vast niet de eerste, maar ook ik twijfel tussen Apple en Microsoft bij de aanschaf van aan nieuwe pc. Het volgende is het probleem: - ik heb maximaal 900 euro te besteden. - ik heb een iPod - ik speel geen spellen op mijn computer, maar gebruik hem vooral voor photoshop en de dagelijkse mail- / internetactiviteiten - ik heb al een beeldscherm, muis en microsoft toetsenbord Ik zit te twijfelen tussen de nieuwe Mac Mini 80 GB,1.42 GHz, met een uitbreiding tot 512 mb ram en een zelfgebouwde PC. Ik heb namelijk verhalen gelezen over het aantal GHz dat het misleidend kan zijn, aangezien Apple processoren beter zijn op grafisch gebied? Ik heb de Mac mini bekeken en zie dat er op zit wat ik nodig heb, de enige mogelijke uitbreiding zal een externa harddisc zijn over een jaar of 2 aangezien die niet ingebouwd kan worden. Dat is geen probleem voor mij en 80 GB is meer dan voldoende. Verder heb ik me laten vertellen dat een zelf gebouwde PC minder lang meegaat dan een Apple qua hardware. Het probleem zit 'm voornamelijk in het volgende: - ik werk op zich redelijk okee met Microsoft, al vind ik de gebruiksvriendelijkheid van iTunes en firefox( wat lijkt op Safari) wel fijn. - Ik heb niet meer nodig dan wat er in de Mac mini zit, ik wil liever een goedkopere PC dan een betere voor hetzelfde geld. - het formaat van de kast speelt geen rol bij de keuze van de computer Ik hoop dat iemand er beter zicht op heeft dan ik.... Alvast bedankt, Paul Pelle
Link naar reactie
Gelet op het feit wat jij ermee wilt, zeg ik "Mac mini". Daar zit wel een G4 cpu in, dus geen G5. Wel een OS X. Daarnaast is Mac ongeevenaard op het gebied van foto en filmbewerking tov Windows. M'n partner heeft een Mac en als ik zie wat die er allemaal mee kan en hoe snel dat gaat op een Mac, ben je met een PC-windows-verhaal 4x langzamer. Je hebt wel compatibiliteitsissues met de PC-wereld als je jouw creaties met anderen wilt delen. Maar ook daar heeft Apple software ter download aangeboden (t.w.v. 79,-- euro) waar je weer een heel eind mee komt. PC wereld op het gebied van Film/fotobewerking is een stuk minder. Daarnaast zou ik firefox for Mac gebruiken ipv Safari. Firefox is sneller en toch nog gebruikersvriendelijker. Over gebruikersvriendelijker gesproken, kan je beter een PC nemen. Die stuurt je een beetje meer in de goede richting bij het oplossen van problemen.
Link naar reactie
In ieder geval al bedankt voor jullie meningen, maar is compatibilitiet zo'n probleem dan? Ik ben namelijk van plan om vooral Photoshop te gebruiken, en dus met bestanden als .jpg en .psd te werken.... En Aswin, je zegt dat gebruiksvriendelijkheid op en PC beter is? Verklaar, alstublieft....Ik hoor namelijk altijd het tegendeel ( Ookal is een ander OS wennen natuurlijk)
Link naar reactie
[quote:404ff0b6e8="AswinW"]Over gebruikersvriendelijker gesproken, kan je beter een PC nemen. Die stuurt je een beetje meer in de goede richting bij het oplossen van problemen.[/quote:404ff0b6e8] Da's natuurlijk helemaal afhankelijk van het OS dat er op staat! En Mac is toch behoorlijk gebruikersvriendelijk, minder toegankelijk voor tweakers e.d. misschien. Ik loop zelf ook te dubben tussen Mac en pc. Mijn drempel is vooralsnog de berg software die ik opnieuw moet gaan aanschaffen, daar zul jij dus ook mee te maken krijgen lijkt me.
Link naar reactie
[quote:2775bf1749="thedepartment"]In ieder geval al bedankt voor jullie meningen, maar is compatibilitiet zo'n probleem dan? Ik ben namelijk van plan om vooral Photoshop te gebruiken, en dus met bestanden als .jpg en .psd te werken.... En Aswin, je zegt dat gebruiksvriendelijkheid op en PC beter is? Verklaar, alstublieft....Ik hoor namelijk altijd het tegendeel ( Ookal is een ander OS wennen natuurlijk)[/quote:2775bf1749] Een Mac stuurt je niet. Pfff, om het helemaal uit te leggen. Een poging Bijvoorbeeld: OS X heeft de mogelijkheid om oudere programma's te draaien die onder OS 9.1 of 9.2 of 9.x draaien. Te vergelijken met de compatibiliteitesmodus van Win XP. Welnu, je moet daarvoor de Classic installeren. Standaard staat het niet aan en staat op een aparte OS-X Cd-Rom. Maar als je toch een programma (ouder) wilt installeren zal hij keurig aangeven en sturen: "sorry, geen classic ondersteuning". Maar hij zal niet vragen "wilt u de classic-ondersteuning alsnog installeren zodat de compatibiliteit met oudere programma's gewaarborgd blijft ? Ja/Nee" Nou, dat wil je natuurlijk graag want anders had je die oudere software niet in de dvd-rom geplaatst. Je kunt op OK, klikken en het is weg. Hoe installeer je dan die classic ? Verrek, ik kan het niet vinden ? Waar moet ik zijn ? Huh, waar is het gebleven ? Nou zeg, hij begint te zeuren over "classic niet geinstalleerd" maar eh.... mij sturen om dat dan geregeld te krijgen, ho maar ? Nouja zeg..... blablablablabla... snappie ?
Link naar reactie
[quote:927231cfdb="AswinW"] Nouja zeg..... blablablablabla... snappie ?[/quote:927231cfdb] Nounee zeg!! Maar; A- WinXP is bepaald niet vriendelijk voor oudere software versies!! B- één programma of systeem kan op zich nooit compatibel zijn. Compatibel’ wil zeggen: “1. met elkaar in overeenstemming te brengen, syn. verenigbaar; 2. (van apparaten, toestellen e.d.) op elkaar aan te sluiten.” Kortom, als twee apparaten niet compatibel zijn, kan dat aan beide liggen. [quote:927231cfdb] Wie compatibiliteit hoog in het vaandel heeft staan, maakt gebruik van (open) standaarden. Apple is van mening dat een standaard niet door één bedrijf kan worden voorgeschreven. Het bedrijf baseert zijn programma's daarom zoveel mogelijk op internationale standaarden (bijv. Ethernet, USB, FireWire, 802.11) die door alle bedrijven in de sector gebruikt kunnen worden. Zo kan iedereen probleemloos samenwerken. Daarom kun je met een Mac probleemloos met netwerken met andere computers omgaan- en zo bestanden uitwisselen en randapparatuur gebruiken. Microsoft, met zijn grote marktaandeel, stelt liever zelf "standaarden" vast - zo kan het bedrijf het gebruik van die "standaarden" (liever gezegd: patenten) controleren en er anderen (dus uiteindelijk klanten: U!) veel geld voor laten betalen. Vaak wordt het andere bedrijven zelfs helemaal onmogelijk gemaakt, gebruik te maken van de gehanteerde protocollen. Het gevaar hiervan is natuurlijk wel, dat u met handen en voeten gebonden raakt aan één bedrijf: Microsoft... [/quote:927231cfdb]
Link naar reactie
Ik zou bij het x86 platform (= gewone pc) houden. De reden is simpel: Bij elke redelijke pcboer kan je hardware halen. Als er iets kapot gaat of je wilt uitbreiden gaat dat veel makkelijker. Je hebt de keuze tussen verschillende os'en (linux, windows, beos, freebsd enzovoorts) Bij de mac alleen maar tussen een paar versies van mac os. Als je windows neemt heb je ondersteuning voor alle belangrijke software, en voor linux is er ook zeer veel te vinden als je voor een linux distro als OS kiest. Bovendien is de hele wereld erop ingesteld dat iedereen "gewoon" windows gebruikt en is er daarvoor dus ook de meeste ondersteuning te vinden. Als je een helpdesk belt en je wil ondersteuning voor linux of mac is er grote kans dat je dat niet krijgt. Wat iemand zei over dat ms goed stuurt bij een probleem: Ben ik het niet mee eens, je krijgt meestal allemaal stomme foutcodes ipv dat er gewoon gemeld word wat echt het probleem is. Voorbeeldje is een bsod met page_fault_in_nonpaged_area. Wat moet je ermee? Niet dat hij gewoon zegt: controleer je harde schijf en je werkgeheugen want daar zit mogelijk een fout in oid.
Link naar reactie
Voor windows is de meeste ondersteuning NODIG ja, da's toch iets anders kijk maar; [img:df7adf10b1]http://ace.dse.nl/images/support_per_computer.gif[/img:df7adf10b1] Supportkosten zijn ook 25% lager dan bij Windows Voor bedrijven dus wel zo interessant. en hier nog een onafhankelijk onderzoek naar de sevice en ondersteuning van mac/pc (uit 2002) [url]http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,105854,pg,10,00.asp[/url]
Link naar reactie
Ja maar het blijkt dus dat Mac juist wel een zeer deugdelijke support heeft, ik heb ook altijd gedacht dat je met een pc meer en betere ondersteuning kunt krijgen maar het blijkt juist andersom te zijn. Je moet natuurlijk wel de juiste paden kiezen dus niet met mac vragen naar een pc support gaan. Voor wat betreft software support; dat blijft natuurlijk hetzelfde, ieder heeft zijn eigen afdeling.
Link naar reactie
Laat ik mij ook eens mengen in deze discussie. Om eerst antwoord te geven op de vragen van de TS: wil je een stabiele, veilige en prettig functionerende computer; koop dan de Mac Mini. [quote:edf8de66e5="thedepartment"]Ik heb namelijk verhalen gelezen over het aantal GHz dat het misleidend kan zijn, aangezien Apple processoren beter zijn op grafisch gebied?[/quote:edf8de66e5] Dit klopt tendele. Het aantal GHz is inderdaad niet te vergelijken met een IBM-model computer. Dit komt volgens mij vanwege een andere architectuur enzo. Zo werk ik zelf op een oudere Powermac G4 450 mhz, en dit beestje is nog behoorlijk bij de tijd en kan zware processen voor beeldbewerking en dergelijke nog prima aan. Dit in tegenstelling tot de 'zelfbouwpc's' met een gelijke mhz-aanduiding. Apple processoren zijn volgens mij niet zozeer beter op grafisch gebied, maar Apple heeft dit met Mac OS X gewoon slimmer aangepakt. Alle grafische pracht en praal in het besturingssysteem (de eyecandy) wordt in Mac OS X namelijk afgehandeld door de grafische processor, oftewel de videokaart. Zodoende is de gewone processor nagenoeg geheel vrij om de processen voor ' alledaags gebruik' af te handelen. Dit zorgt dus voor betere prestaties. Microsoft heeft namelijk met Windows XP de domme fout gemaakt om hun grafische effectjes ook door de processor af te handelen, zodat de videokaart bijna geen functie heeft en een en ander een stuk trager wordt. [quote:edf8de66e5="AswinW"]Je hebt wel compatibiliteitsissues met de PC-wereld als je jouw creaties met anderen wilt delen.[/quote:edf8de66e5] Als je het mij vraagt zijn compatibliteitsproblemen sinds Mac OS X al lang verleden tijd. Ik zou geen bestandsformaten kunnen noemen die je onder Windows wel kunt bekijken en onder Mac OS X niet. Verder geef ik altijd het voorbeeld dat het opzetten van een netwerk tussen een Mac & een Windows-pc nog makkelijker gaat dan tussen twee Windows-pc's..... [quote:edf8de66e5="AswinW"]Maar hij zal niet vragen "wilt u de classic-ondersteuning alsnog installeren zodat de compatibiliteit met oudere programma's gewaarborgd blijft[/quote:edf8de66e5] Ik heb bij het installeren van een spel, dat niet draaide onder Windows XP nog nooit de medeling gehad dat ik het ook nog met de compatibiliteitsmodus kon proberen (wat overigens vrijwel nooit werkt). Dit is dus geen goed voorbeeld lijkt me.... [quote:edf8de66e5="pcguy"]Je hebt de keuze tussen verschillende os'en (linux, windows, beos, freebsd enzovoorts) Bij de mac alleen maar tussen een paar versies van mac os. [/quote:edf8de66e5] Je hebt toch ook Linux voor Mac!
Link naar reactie
[quote:ca2359b5fa=".:ToBee:."][quote:ca2359b5fa="honeymaker"]Ik zou geen bestandsformaten kunnen noemen die je onder Windows wel kunt bekijken en onder Mac OS X niet. [/quote:ca2359b5fa] Autocad en MS acces meen ik :wink:[/quote:ca2359b5fa] Hmmm, ja dat soort dingen. Heeft alleen weer weinig te maken met [quote:ca2359b5fa="thedepartment"]photoshop en de dagelijkse mail- / internetactiviteiten[/quote:ca2359b5fa] he :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...