Ga naar inhoud

Hardnekkig probleem met hardeschijf (SATA) in nieuwe PC


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik heb hier een (Siemens) PC van een kennis staan met XP-home : P4 op 3Ghz / 1 Gb RAM / 200 Gb SATA (Western Digital) Deze is vorig jaar augustus gekocht bij de Media Markt en het volgende probleem doet zich voor: [color=blue:08ddcb0c6f] De PC crashed steeds op willekeurige momenten, soms een BSOD (blauw sherm) of plotseling de volgende melding : [b:08ddcb0c6f] Reboot and select proper boot device or insert media in selected boot device ....[/b:08ddcb0c6f] [/color:08ddcb0c6f] Na een reboot doet hij het meestal weer een tijdje goed. In de system logging staan ook meldingen over disk errors (melding van controller) ten tijde van de crash. De PC is 2 x ter reparatie naar Siemens geweest : [list:08ddcb0c6f] 1. Harde schijf vervangen 2. Motherboard vervangen [/list:u:08ddcb0c6f] In totaal is de PC al 10 weken ter reparatie weggeweest en nu doet het probleem zich weer voor :evil: De PC loopt domweg vast, het maakt niet uit of hij warm of koud is, soms is er al een crash na een paar minuten na een koude start. De eigenaar is er behoorlijk ziek van, want er valt niet mee te werken. Kan hij geen nieuwe PC eisen? Wat ik nog zou kunnen proberen : * Diagnose tool draaien van WD * SATA drivers laden van WD * BIOS update * Harddisk in andere PC doen en daar testen. Heeft iemand nog andere of betere suggesties?
Link naar reactie
Gezien de veelheid aan herstellingen, en het feit dat de PC nog steeds problemen vertoond, duid op een moeilijk oplosbaar probleem. De kans dat na nog een herstelling de fout niet gevonden wordt is zeer groot. Zou dus een nieuwe eisen, zeker gezien de ouderdom. Neem hiervoor contact op met Siemens zelf, niet met Mediamarkt.
Link naar reactie
[quote:eef7b74298="Tweaky"]Ik probeerde net de diagnostic tool voor de HD, maar die maakt een floppy aan en er zit dus geen floppydiskdrive in die PC :( :roll: Ik zal de PC morgen nog even nakijken, anders inderdaad maar contact opnemen met Siemens, misschien sturen ze iemand langs? Bedankt voor het meedenken![/quote:eef7b74298] De meest afschuwelijke besparing die ik vind is het weglaten van het o zo goedkope diskettestation: vaak het ultieme redmiddel bij computercatastrofen. Heb voor mijn SN85G4 Shuttle barebone zelfs een externe USB-floppydrive gekocht omdat ik anders mijn serial-ATA schijf (drivers !) niet kan aanspreken vanuit W2K (op het moederbord was er wel een aansluitpunt voor floppydrives merkwaardig genoeg: bij de installatie van het OS moest de kast open en hing de FDD er al bengelend uit de kast).
Link naar reactie
[quote:1883807aaa="turk2003"]best kan je effe een Diagnogis test uitvoeren. bv PC-CHECK of TuFFtest of MICROSCOPE etc. dan weeet je zeker welke onderdeel het defect is.[/quote:1883807aaa] Heb deze tools geprobeerd, maar allen hebben een opstart diskette nodig :o Wel vervelend als je geen diskdrive hebt. Zou je dergelijke boot floppies op een boot CD kunnen branden? Ik heb wel SiSoft Sandra 2005 draaien, maar die test de hardeschijf nauwelijks. Inmiddels wel de kabel van de HD en de controller opnieuw vastgezet, deze zal toch wel een beetje los in de controller. Ik heb de stekker in een andere SATA aansluiting geplaatst, nu zit hij wat steviger vast. Dit zou wel eens de oorzaak van het probleem geweest kunnen zijn... :-? Nu maar weer een nachtje proefdraaien :)
Link naar reactie
Boot CD = gelukt. De CD lijkt in 1e instantie leeg te zijn. Maar als je boot kom je toch in een soort DOS omgeving (nogal spartaans menu). Ik heb een harddisk diagnostic gedaan, maar alles lijkt oke. Ik kan de HD ook gewoon vanuit XP defragmenteren, CHKDSK doen, allemaal geen probleem. De PC draait nu stabiel. Die connector lijkt toch de boosdoender. Misschien S-ATA kabel vervangen? Deze zit nu op [b:7729710a50]secundairy-master[/b:7729710a50] aangesloten, (op primary-master zit dus nix) en dat schijnt voor S-ATA geen probleem te zijn! Nog maar even een zwaar 3D spel spelen (UT2004), als hij dat zonder problemen aankan, dan heb ik er weer alle vertrouwen in. 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...