Ga naar inhoud

Laptop strippen: HDD in externe USB2.0 behuizing


Aanbevolen berichten

Ik heb binnenkort van een vriendin een Gericom laptop met defect moederbord in bezit. Aangezien het vervangen van het moederbord bijna evenveel kost als een nieuwe laptop, dacht ik eraan om 'm te strippen op onderdelen, die dan weer verkocht kunnen worden (Celeron CPU, 256MB SO-DIMM, DVD/CDRW-drive). De data die op de 20GB laptop harddisk staat, moet echter overgezet worden naar een nieuwe desktop PC. Ik denk eraan om de harddisk eruit te halen en te plaatsen in een externe behuizing met USB2.0 aansluiting, een dergelijke Sweex behuizing is al te krijgen voor onder de 20 euro: http://www.sweex.nl/product.asp?pid=315 Heeft iemand ervaring met het uitbouwen van een laptop harddisk en het assembleren van de harddisk in zo'n externe behuizing? Gaat het net zo makkelijk als het assembleren van een IDE harddisk in een daarvoor bestemde externe behuizing? Zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten? Tips zijn van harte welkom. :wink:
Link naar reactie
[quote:b17423a2f9="Anjo"] Als je een externe behuizing koopt let er dan op dat je een 2,5 inch koopt [/quote:b17423a2f9] Ja, daar had ik ook een linkie van gepost.[quote:b17423a2f9="Anjo"] Die zijn speciaal voor laptopschijven MET da daarbij benodigde adapters voor ide etc [/quote:b17423a2f9] Waarom heb ik dan nog een adapter voor IDE nodig, als ik 'm via USB2.0 aansluit? Misschien ff handig voor de duidelijkheid: Ik wilde graag tips over het uitbouwen van de notebook HDD en inbouwen in de externe behuizing van Sweex. Ik weet wel hoe de externe behuizing uiteindelijk werkt op de USB2.0 poort van de desktop PC. :roll:
Link naar reactie
Pas voor iemand op zo'n klein USB kastje gekocht. Een 2,5 inch HD past er goed in. De speciale IDE connector zit er ook in. De drive past er meestal ook precies in! Een netvoeding schijnt niet nodig te zijn, de HD kan worden gevoed via de USB. Ik heb het systeempje ook thuis uitgeprobeerd, en dat werkte goed zolang de USB poort de benodigde stroom kon leveren. BIj die persoon werkt een en ander naar volle tevredenheid. Ik heb het kastje gewoon op de beurs gekocht, bij Schako, dacht ik.
Link naar reactie
[quote:62ca6ac611="Anjo"] IN die behuizing zitten dan de goede aansluitmogelijkheden 8) [/quote:62ca6ac611] Ah ok, dat bedoelde je. Had ik al door, maar toch bedankt. :wink:[quote:62ca6ac611="Anjo"] Als je een 3,5 externe behuizing koopt is de IDE aansluiting anders en kun je er geen 2,5 inch schijf aanhangen. Check dus eerst wat voor maat schijf in de laptop zit [/quote:62ca6ac611] Ik koop dus een behuizing voor een 2,5" notebook HDD. Ik neem ff aan dat ie standaard is, maar dat weet ik dus pas als ik daadwerkelijk die laptop in bezit heb en open heb gekregen. 8)
Link naar reactie
[quote:41c76a5051="Hans.Vosman"] Een netvoeding schijnt niet nodig te zijn, de HD kan worden gevoed via de USB. Ik heb het systeempje ook thuis uitgeprobeerd, en dat werkte goed zolang de USB poort de benodigde stroom kon leveren. [/quote:41c76a5051] Ik was er idd. een beetje huiverig over of zo'n drive wel genoeg stroom krijgt. Maar in principe zou zo'n laptop HDD energiezuinig moeten zijn. De nieuwe desktop heeft trouwens wel USB2.0 poorten.
Link naar reactie
Ik heb uiteraard ook een USB2.0 kastje gekocht. Het zag er heel erg compact uit. Het kastje was van metaal, dat vond ik wel praktisch. Ik dacht dat ik iets van 24 euro had betaald. Oh ja, een 3,5 inch behuizing is echt groter en heeft een andere IDE aansluiting en ook een netvoeding. Die zou ik in dit geval niet kopen, tenzij er juist een 3,5 inch (grote) HD in de computer zit. Er schijnen laptops te bestaan met een normale 3,5 inch HD.
Link naar reactie
[quote:3194dc1085="Anjo"] Ik heb zelf een 3,5 inch Mycom met Maxtor 160 Gig in een externe bay, verbinding via USB maar de bay heeft een eigen stroomvoorziening dmv een trafo-tje ( net als een laptop) kostte me toendertijd ik meen iets van 53€ voor de behuizing [/quote:3194dc1085][quote:3194dc1085="Hans.Vosman"] Oh ja, een 3,5 inch behuizing is echt groter en heeft een andere IDE aansluiting en ook een netvoeding. Die zou ik in dit geval niet kopen, tenzij er juist een 3,5 inch (grote) HD in de computer zit. [/quote:3194dc1085] Nee, een 3,5" behuizing lijkt me ook niet aan te raden voor een 2,5" drive, past niet lekker denk ik. Plus dat het me wel aanspreekt dat die drive geen eigen voeding nodig heeft, makkelijk in transport. [quote:3194dc1085="Hans.Vosman"] Er schijnen laptops te bestaan met een normale 3,5 inch HD. [/quote:3194dc1085] Dat zijn die dingen van bijna 8 kilo, bijna alles desktop-spul in een laptop-jasje. Het gaat hier gelukkig om een laptop van ca. 3 kilo.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...