Ga naar inhoud

Hoe werkt een CD RW / DVD RW


Aanbevolen berichten

Ik las laatst in artikel over CD's en DVD's hoe deze werken. Ook stond er in vermeld hoe een CD R nu werkt. Een CD R werkt met het branden van een gaatje in een "verflaag". Nu staat er helaas niet vermeld hoe een CD RW precies werkt. Ik begrijp namelijk niet hoe je meerdere keren kunt branden op dezelfde CD RW. Ik hoop dat er iemand misschien wat licht in de duisternis kan werpen. Bedankt, Mark
Link naar reactie
Ik meen begrepen te hebben van deze materie dat een RW (en of dat nou een cd is, of een dvd, dat maakt niet uit), een organische laag heeft onder de beschermingslaag die opnieuw geherstructureerd kan worden doordat de laser dan met een ander vermogen en golflengte deze laag bewerkt. Zodoende wordt de laag dan opnieuw geschikt gemaakt voor brandwerk. Vergelijk het maar met een cassettebandje. Als je een opname wilt plaatsen op een bandje waar al iets opstaat, dan is er vóór de opnamekop een wiskop die de metaaldeeltjes allemaal rangschikt zodat ze weer in één lijn liggen, en vervolgens worden ze weer door de opnamekop bewerkt. Een optische drive heeft echter maar 1 laserunit waardoor branden en formatteren dus niet tegelijkertijd kunnen plaatsvinden. Maar misschien zijn er hier nog wel andere forummers die er een meer exacte mening over kunnen geven. Groetjes van Jan Willem
Link naar reactie
De juiste informatie is als volgt, Een opslagapparaat zoals een harde schijf, cd-rom of diskette maakt gebruik van binaire getallen. Op de schijf staan zogenoemde “puntjes” deze kunnen negatief of positief geladen worden. (enen en nullen) Een reeks enen en nullen vormen bruikbare data……. Bij een cd-rw worden niet alle puntjes geladen. De laag dat een cd-rw heeft is anders dan dat van een cd-r. Een cd-r heeft een stevigere laag dan een cd-rw en gaat dus langer mee. De laag van een cd-rw is meer “open” waardoor het ook weer ontladen kan worden. Een harde schijf heeft hetzelfde systeem maar heeft geen beschermlaag en is hierdoor dus sneller. Het woord laden is alleen ter uitleg en het word niet echt geladen zoals een batterij. De puntjes worden positief of negatief. Een cd/dvd kan nooit 600 graden worden. kijk maar wat er gebeurt met een aansteker. (ik hebt het geprobeerd en mijn cd werd zwart :D ) [b:a122e16b88]@jwspruyt[/b:a122e16b88] De wisknop (magneet) ontlaad het bandje. [b:a122e16b88]@Comp-Freak[/b:a122e16b88] met het puntje ondoorzichtig maken denk ik dat je positief en negatief bedoelt [b:a122e16b88]@allemaal[/b:a122e16b88] het gaat in computer land alleen maar om enen en nullen(positief en negatief)
Link naar reactie
Zoals eerder is vermeld zorgt het verschil in reflectievermogen op een CD-R/RW voor de nodige pulsen die door de computer worden omgezet in een en nul (binair systeem). Bij een CD-R wordt het oppervlak van de dye-laag m.b.v. de laser gebleekt waardoor deze lichter wordt en een grotere reflectie geeft (dat is de reden waarom je nooit een CD-R in de volle zon mag leggen omdat dan het contrastverschil tussen licht en donker steeds groter wordt en op den duur gewoon onleesbaar). Bij een CD-RW wordt gebruikt van een soort kristallijne stof dat afhankelijk van de gebruikte intensiteit van het laserlicht ofwel een amorfe danwel een kristallijne structuur aanneemt: het verschil in reflectiviteit tussen deze beide vormen zorgt dan weer voor de nodige nullen/enen. Dat is gelijk ook de reden waarom je een CD-RW telkens opnieuw kunt wissen en beschrijven: enkel materiaalmoeheid van deze laag zorgt ervoor dat je maar pakweg 1000 kunt beschrijven/wissen. Aangezien het verschil tussen licht en donker bij CD-RW veel kleiner is dan bij de CD-R kunnen enkel CD-ROM stations die multiread (bij de huidige allemaal, enkel bij wat oudere schijfstations/audiosystemen) ondersteunen dit soort schijven lezen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...