Ga naar inhoud

Compaq Bios Flash - Harde schijf wordt niet helemaal herkend


Aanbevolen berichten

Een nieuwe WD 80 GB harddisk wordt maar voor 14490 MB herkend in een Compaq Deskpro EP P550. Ik wil dus m'n BIOS flashen in de hoop dat dat helpt, maar kom er niet uit. Op de site van Compaq staat het volgende: [quote:a8ed08ace4]1. Download the SoftPaq to a directory on your hard drive. The file downloaded is a self-extracting executable with a filename based on the SoftPaq Number above. 2. Refer to the remote utility documentation for instructions on creating a Remote ROM Flash job to flash the System ROM on target PCs on the network. [/quote:a8ed08ace4] Het gaat echter om een nieuwe schijf waar Linux op komt, kan dus niet kopieren naar de harde schijf, en er wordt verwezen naar de 'remote utility' maar het is mij niet duidelijke wat daarmee wordt bedoeld. In een gedownloade handleiding van de pc staat o.a. het volgende: [quote:a8ed08ace4]The flash ROM device can be re-written with updated BIOS code if necessary. The flashing procedure is as follows: 1. Create a system (bootable) diskette using the FORMAT A: /S command in DOS. 2. Download the appropriate BIOS firmware from the Compaq web site. 3. Copy the downloaded BIOS file and the flash utility file onto the boot diskette. 4. Unzip the BIOS and flash utility files, which should result in an .exe file and a .bin file. [/quote:a8ed08ace4] maar ik kan dat bestand niet vinden wat uit een exe file en een bin file bestaat. Kan ik de nieuwe bios op diskette zetten en via de huidige bios via ' bestand>Herstel vanaf diskette" de nieuwe bios instellen? Of weet iemand hoe ik dit anders moet aanpakken?
Link naar reactie
[quote:7468bd18be="Eland"]Het gaat echter om een nieuwe schijf waar Linux op komt, kan dus niet kopieren naar de harde schijf[/quote:7468bd18be]Hoeft niet op die machine te zijn, zet maar op de PC waar je gepost hebt [quote:7468bd18be="Eland"]en er wordt verwezen naar de 'remote utility' maar het is mij niet duidelijke wat daarmee wordt bedoeld.[/quote:7468bd18be]Dat is waarschijnlijk een programmatje dat je op een andere PC in een netwerk kunt installeren en dat vervolgens via het netwerk andere PCs kan updaten. Zal waarschijnlijk wel vereisen dat je een (100%) werkende Compaq wilt updaten. [quote:7468bd18be="Eland"]maar ik kan dat bestand niet vinden wat uit een exe file en een bin file bestaat. [/quote:7468bd18be]Er zijn zo te lezen ook twee bestanden [quote:7468bd18be="Eland"] Kan ik de nieuwe bios op diskette zetten en via de huidige bios via ' bestand>Herstel vanaf diskette" de nieuwe bios instellen? Of weet iemand hoe ik dit anders moet aanpakken?[/quote:7468bd18be]Geen idee, al lang niet meer met Compaqs gewerkt en nog daarbij nog nooit een BIOS update gedaan op een Compaq.
Link naar reactie
Ik heb nu de compaq diagnose gedraaid, die geeft over de harddisk het volgende aan: [quote:8248e95138] Vaste schijf 1 . . . . . . . . Type 1 (80.0 Gigabyte) Serienummer . . . . . . . . . WD-WCAM93496062 Firmware-revisie 1 . . . . . . 05.01C05 Modelnummer . . . . . . . . . WDC WD800JB-00JJA0 IntelliSafe vaste-schijfstatus: OK[/quote:8248e95138] terwijl in de bios dus maar 14490 MB wordt gezien.. Hoe kan dit?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...