Ga naar inhoud

Schakelaar op HD


Aanbevolen berichten

Hoi Forum, In mijn computer heb ik 3 hardeschijven. Ik start op met een Pata schijf en ik heb 2 SATA schijven ieder 160GB Nu wil ik 1 SATAschijf instellen als ARCHIEF schijf en omdat deze niet altijd standby hoeft te zijn heb ik een schakelaartje gemaakt in de voedingsspanning van de HD, zowel op de 5volt als op de 12 volt. Als ik de computer opstart dan heb ik een 2de extra schijf als deze aanstaat. Mijn vraag, kan ik terwijl de computer draait deze SATA schijf aan of uitzetten zonder dat de schijf/ computer beschadigd raakt? Iemand ervaring? Jack Marotick
Link naar reactie
[quote:f985366be4="marotick"]Mijn vraag, kan ik terwijl de computer draait deze SATA schijf aan of uitzetten zonder dat de schijf/ computer beschadigd raakt? [/quote:f985366be4] Dat raad ik af. Want als je 'm aanschakelt terwijl de pc al aan staat, zal je besturingssysteem 'm niet zien. Daarvoor zal deze schakelaar al aan moeten staan op het moment dat de pc aan gezet wordt. Als de hd schakelaar aan staat en zichtbaar is in de verkenner, dan is deze gekoppeld. Bij het plotseling uitschakelen van de stroom van de SATA schijf is het altijd nog mogelijk dat je besturingssysteem, Windows er nog mee bezig is. Dat zou kunnen leiden tot data verlies. En wellicht beschadigde sectoren. Voor data archief kun je beter een externe harde schijf voor nemen.
Link naar reactie
[quote="jolo"][quote:150bd69d5a="marotick"]Dat zou kunnen leiden tot data verlies. En wellicht beschadigde sectoren. Voor data archief kun je beter een externe harde schijf voor nemen.[/quote:150bd69d5a] Dank voor je antwoord. Ik had gehoopt dat het wel zou kunnen omdat SATA hotswappelbel zou zijn. Als ik een USB schijf aansluit dan komt er ook een schijf bij en als je de USB eruit trekt dan verdwijnt deze weer. Het zou mooi geweest zijn als dat met SATA ook zo had gewerkt. Jack Marotick
Link naar reactie
Dit kan alleen als je beruik maakt van de nieuwe SATA aansluiting met de extra 3,3 volt dacht ik. En dan moet de controller het ook ondersteunen, dat doen de meeste on board gevallen ook niet. En dan moet waarschijnlijk ook de software eerst de hardeschijf uitschakelen ofzo. Iig is het vooral voor servers, dus ik denk niet dat het lukt, al helemaal niet met een schakelaar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...