Ga naar inhoud

Wat is een normale garantie termijn voor een harde schijf?


Aanbevolen berichten

Gisteren een Maxtor 200GB gehaald bij Mycom. Thuisgekomen zag ik dat de schijf 2 jaar fabrieksgarantie heeft (tot 21 december 2006). Mycom zegt dat het om een OEM schijf gaat en daar zit 2 jaar op. Half november had ik een Maxtor 160GB schijf bij Computerland gekocht (zelfde soort verpakking, foliezak), die heeft garantie tot 29 december 2007. Computerland beweerde toen al dat 3 jaar de normale termijn is. Ik vind dit nogal verwarrend. Het kan best zijn dat OEM verschillende garantie termijnen kent, maar echt logisch vind ik het niet. Kennelijk wist de Mycom verkoper niet dat er maar 2 jaar opzat. Ik had duidelijk gevraagd of er 3 jaar fabrieksgarantie op zat. De schijf mag terug, dus dat is het probleem niet. Ik vind het alleen heel erg verwarrend, en zo wordt het kopen van een nieuwe schijf toch wel extra moeilijk. Wat zijn jullie ervaringen?
Link naar reactie
[quote:73060fe972="Passer"]Vroeger drie jaar, dan een tijd één jaar en nu hoorde ik dat het terug richting drie jaar begint te gaan. Zal wel van het merk afhangen, maar dat weet jij ook wel dacht ik. :wink:[/quote:73060fe972]Ja, dat dacht ik ook te weten. Nu begon Mycom te vertellen dat de folie verpakking betekent dat het een OEM schijf is. Die 160GB zat dus ook in zo'n OEM verpakking maar heeft wel 1 jaar extra garantie. Nu moet ik dus aan de buitenkant van de verpakking zien of de verkoper de waarheid spreekt, cq het zelf ook niet weet, in ieder geval weet ik het niet meer.
Link naar reactie
Je kunt op de site van Maxtor vinden tot wanneer je garantie hebt op die schijf. De winkel zal je behulpzaam zijn deze garantie termijn te effectueren, een bijdrage in/vergoeding voor de transport kosten zul je waarschijnlijk moeten aanvaarden en lijkt mij redelijk als de storing zich buiten de garantie-periode van de winkel (vaak slechts een jaar) zelf valt. Wil je dit soort problemen vermijden kies dan voor de 'retail' uitvoering, dan hoef je niet terug te vallen op, mogelijk geweigerde, behulpzaamheid van de winkel.
Link naar reactie
In principe blijft de winkel verantwoordelijk voor het product. Ze kunnen wel verwijzen naar een garantieregeling van een fabrikant - maar blijven wel het eerste aanspreekpunt. De meeste harde schijven gaan, afhankelijk van het gebruik, tot 10000 draaiuren mee. Het aantal draaiuren is uit te lezen. Bij een server die dag en nacht aanstaat gaat de harde schijf dus gemiddeld een jaar of anderhalf mee - en dat zal de garantietermijn ook ongeveer zijn. Alleen: als je de harde schijf als externe schijf gebruikt (in een case die veel verplaatst wordt, bijvoorbeeld) dan mag je al blij zijn met 5000 à 8000 draaiuren.
Link naar reactie
[quote:066242fd01="Hans.Vosman"][quote:066242fd01="Jaap H"]Wil je dit soort problemen vermijden kies dan voor de 'retail' uitvoering, dan hoef je niet terug te vallen op, mogelijk geweigerde, behulpzaamheid van de winkel.[/quote:066242fd01]Zelfs dat is tricky, omdat je dan nog moet weten hoe land de schijf op voorraad heeft gelegen.[/quote:066242fd01] Ja, iets om in het achterhoofd te houden. Met een aankoopbon sta je wel vrij sterk, de datum hiervan is immers van belang, niet de datum waarop de fabrikant de garantie laat ingaan.
Link naar reactie
[quote:d027cb1e9e="Hans.Vosman"] Het kan best zijn dat OEM verschillende garantie termijnen kent, maar echt logisch vind ik het niet.[/quote:d027cb1e9e] Of heeft Bulk wellicht een andere garantie termijn? Oorspronkelijk waren OEM en Bulk toch alleen bedoeld om door de Winkel complete systemen uit samen te stellen. En waren dus niet bestemd voor de losse verkoop. [quote:d027cb1e9e="Hans.Vosman"] Nu begon Mycom te vertellen dat de folie verpakking betekent dat het een OEM schijf is.[/quote:d027cb1e9e] Dat zou kunnen. Want Retail harde schijven worden toch altijd verkocht in een verpakking met kabel, een gebruiksaanwijzing en diagnostische software. Op de verpakking staat dan de garantie vermeld. Nou ja, dat was het geval bij twee WDC Retail harde schijven die ik kocht. De ene had 3 jaar garantie. De andere (zelfde model) die ik 1 jaar later kocht had nog maar 2 jaar garantie. [quote:d027cb1e9e="Hans.Vosman"] Zelfs dat is tricky, omdat je dan nog moet weten hoe land de schijf op voorraad heeft gelegen.[/quote:d027cb1e9e] Dat weet je ook niet. Echter het is wel aannemelijk dat winkels geen grote voorraden harde schijven in hun winkel zullen hebben. Dus echt lang zal dat niet zijn. Bij de harde schijven van WDC bijvoorbeeld staat de productie datum van de fabriek op de harde schijf. En kan ook worden getoond met de diagnostische software.
Link naar reactie
[quote:97990ca5d1="Interficior"]Staat het niet ergens in de europese wet dat je er sowieso 3 jaar garantie op hebt?[/quote:97990ca5d1]Volgens mij niet. De huidige wet geeft alleen een makkelijke bescherming voor het 1e half jaar. Daarna moet je hetzelf uitzoeken en gelukkig zijn er veel winkels die hier correct optreden. Alleen na 1 jaar moet je het vaak echt zelf uitzoeken. Dat heb ik onlangs bv gemerkt met een Dect telefoon. Toen kwam ik erachter wat het woord garantie bij die winkel betekende. Ik zal er geen belangrijke spullen meer kopen. Dat was overigens wel een grote winkel(keten).
Link naar reactie
Officieel heb je twee jaar volledige garantie, en daarna aflopende garantie gedurende de te verwachten levensduur. Dit is een europese richtlijn, die ook geratificeerd is in het burgerlijk wetboek. Harddiskfabrikanten hebben tegenwoordig meestal 3, en soms 5 jaar garantie. Is een tijd korter geweest, maar het wordt nu dus weer beter.
Link naar reactie
[quote:cd9a41f7ab="gerben"]Officieel heb je twee jaar volledige garantie, en daarna aflopende garantie gedurende de te verwachten levensduur. Dit is een europese richtlijn, die ook geratificeerd is in het burgerlijk wetboek.[/quote:cd9a41f7ab]Die tekst heb ik nog niet terug kunnen vinden. En ik heb daarbij ook de Consumentenbond voor benaderd.
Link naar reactie
[quote:5a98e49cc8="Jaap H"] .......en lijkt mij redelijk als de storing zich buiten de garantie-periode van de winkel (vaak slechts een jaar) zelf valt.[/quote:5a98e49cc8] [quote:5a98e49cc8="Interficior"] Staat het niet ergens in de europese wet dat je er sowieso 3 jaar garantie op hebt? Of valt dat hierbuiten omdat het mechanische onderdelen bevat?[/quote:5a98e49cc8] Nee, zoals gerben al correct aangaf is in de europese wet vast gelegd dat de garantie op zijn minst 2 jaar is..... (En het is inderdaad zo dat veel winkels/producenten zich daar (nog) langs willen strijken) "[b:5a98e49cc8]De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen."[/b:5a98e49cc8] zie: http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=399L0044&lg=NL Dat de consumentenbond je daar niet mee kan helpen is triest.... Maar dat het een stelletje nutteloze sukkels zijn hebben ze al vaker bewezen, denk maar aan hun epson story.... :roll: Seagate was trouwens de eerste fabrikant die aankondigde de garantie voor zijn schijven naar 5 jaar te verhogen... volgens mij ook op de 200 serie, dit weet ik echter niet helemaal zeker. maar zo te zien wel: http://www.seagate.com/cda/products/discsales/personal/family/0,1085,597,00.html maxtor geeft dit aan : http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.a14629af82eff9461400585760b46068/?channelpath=/en_us/Support/Warranty%20Services/Warranty%20Periods dus op schijven uit een kleine periode na uitgezonderd ook 3 tot 5 jaar....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...