Ga naar inhoud

Pas op met schijven > 137 GB en FAT32


Aanbevolen berichten

Wat HD ervaringen. Mijn computer (Asus-A7V600) heeft 2 SATA aansluitingen daarop heb ik 2 hardeschijven van ieder 160Gb aangesloten en dat werkt als een TREIN. Eerst met Win ME later met XP (FAT32.) Mijn andere computer in mijn werkkamer (Asus - A7V333) heeft geen SATA maar op de PATA aansluiting heb ik een 160 GB aangesloten en daarop Win XP en voor de uitwisseling met FAT 32 geformateerd. Toen deze over de 137 GB werd gevuld was ik alles kwijt. Eerst dacht ik dat het een defect aan de schijf was maar het blijkt de formatering te zijn. Hoewel ik de SATA schijven op dezelfde manier geformateerd heb als de PATA schijf blijkt een PATA alleen goed te formateren te zijn met een WIN XP minimaal SP1. Ik weet het niet hoor maar ik kan alleen eerst XP installeren en daarna de SP's draaien. Ik lees 3 computerbladen maar dit mankement ben ik nog nergens tegengekomen. Ik ben niet de enige want in dit forum lees je veel over gecrashde hardeschijven en beschadigde bestanden. Pas maar op! Jack Marotick
Link naar reactie
dus het feit dat mijn HD van 160GIG ineens "leeg"aangaf kan te maken hebben dat er meer dan 137GIG data op stond? 2 keer heb ik het gehad met een maxtor 160 GIG. 1 keer had ik hem aangesloten op een IDE kaat ultra100 en de 2de keer gewoon op de 2de IDE van het mainboard. hoewel de schijf in "deze computer" in windows 137GIG aangaf gaffie in windows commander gewoon aan dat het een 160GIG was. 161,45 zelfs! de schijf vind verder geen fouten. maar ik durf hem ook niet goed meer te gebruiken. ik bedoel na 2 keer :-? ... op een of andere manier is de bootsector(het gaat om een 2de HD geen C:\) weg en is de schijf leeg zegt ie. ik heb met getdataback de zaak weten te redden! alleen de 2de keer waren al mijn documenten beschadigt. als het een windows probleem is? zou het dan opgelost zijn als ik hem in 2jen deel door partities? ik ben namenlijk geen voorstander van partities. in mijn optiek wordt de bootsector minder stabiel met een partitie.
Link naar reactie
[quote:66b379e0f6="eduard33"]dus het feit dat mijn HD van 160GIG ineens "leeg"aangaf kan te maken hebben dat er meer dan 137GIG data op stond?[/quote:66b379e0f6] Precies. Je kan het volgende proberen. Formateer de schijf opnieuw en vul hem eens met zomaar wat data, als je eenmaal over de 137 bent heen gekomen dan moet het goed gaan anders moet je opnieuw formateren. Bij Microsoft kan je een file ophalen waarmee je 6 opstart diskettes kunt maken zodat je de Win XP 1 formattering kunt gebruiken. Dan kan je wel over de 137 heen komen. Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat dit gewoon kan. Er worden al jaren grote HD's verkocht en dat er verschillende formaten van FAT32 formateringen mogelijk zijn zonder dat dit bekend gemaakt wordt, wat een rotzooi. Jack Marotick
Link naar reactie
eerlijk gezegt heb ik nooit direct een enorm voordeel gemerkt van NTFS. mijn pc is niet sneller met NTFS althans niet merkbaar sneller. verder is het vaak zo dat je met oudere programma's nog een tal van problemen kan oplossen waar je tegenwoordig onwijs lang naar moet zoeken. die oudere programma's werken met FAT16 en of 32 een DOS diskette en een FAT32 schijf, daar kan geen windows longhorn tegen op! :wink:
Link naar reactie
[quote:3be0d24f5e="mastergeek"]Maar wat is het probleem om NTFS te gebruiken???[/quote:3be0d24f5e] Het gaat mij niet om de NTFS dat zal heus wel beter zijn, maar in principe kan je terra schijven formateren met FAT 32 maar soms dus niet. Mijn vraag; waarom worden we niet gewaarschuwd? Ik heb 3 computerbladen, ik heb er nooit wat erover gelezen. Ik heb me blauw betaald aan Microsoft, ze geven niet thuis. Waarom brengen ze niet gewoon een opstart disk uit waarmee je een grote schijf op een fatsoenlijke manier FAT32 kan partitioneren? Ik heb het idee dat NTFS in mijn strot wordt geduwd. Ik betaal niet veel geld om een gecrashde harde schijf te krijgen zodat ik mijn gegevens in 1 klap kwijt ben. Jack Marotick
Link naar reactie
wat dat betreft ga ik voorlopig niet hoger dan 120GIG een zooitje IDE kaarten er in en dan kom ik ook wel aan me terrabite :wink: wil je dan echt een grote HD? dan zou ik eens gaan kijken wat ze in hollywood gebruiken! :D daar werken ze ook met een videokaartje van een slordige 25 mile! dus ik neem aan dat er echt wel HD's zijn die zegmaar oncrashbaar zijn... zou toch zonde zijn als de matrix 3 volledig gecrashed zou zijn? :) dat zou een paar slordige miljoenen gaan kosten :o maar ale.. wij zijn maar gewone mensen dus laten we ook maar gewoon doen dan :lol:
Link naar reactie
NTFS of niet: dit is eigen aan alle versies van Windows lager dan XP met SP1: als je je harde schijf die groter is dan 137 GB geformatteerd hebt -al dan niet gepartitioneerd in meerdere delen- zonder de registersleutel LargeDiskEnable=1 aan te zetten (48bit aanzetten), zodat het gedeelte hoger dan 137 GB juist wordt aangesproken, want anders heeft dit catastrofale gevolgen voor de hogere regionen. Sla de volgende tekst op als [b:c95ae38a18]48bitLba.inf[/b:c95ae38a18]: [b:c95ae38a18][version] signature="$CHICAGO$" SetupClass=BASE [DefaultInstall] AddReg=48bitlba.Add.Reg [48bitlba.Add.Reg] HKLM,"System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters","EnableBigLba",0x10001,1[/b:c95ae38a18] Als je een versie van Windows 2000 of WXP zonder SP1 of 2 geinstalleerd hebt, EERST deze registersleutel installeren voordat je het gedeelte boven de 137 GB gaat partitioneren en/of formatteren, anders ga je dataverlies hebben !!! Na installatie het systeem onmiddellijk heropstarten voordat je schijftoegang initialiseert voor de hogere regionen om de registerveranderingen te activeren. Hierna moeten schrijf/formatteer/partioneerproblemen opgelost zijn. Voor grote partities is NTFS te prefereren boven FAT32 zoals eerder is aangegeven ook met het voorbeeld van de videocapturebestanden.
Link naar reactie
[quote:11bdbf640b="tomvdlee"]Dus als je een gewone versie van XP hebt geinstalleerd en daarna SP1 en/of SP2 hebt geinstalleerd heb je dit probleem niet? Of moet je dit altijd aanpassen als je van de gewone XP hebt geinstalleerd? En NTFS of FAT32 maakt dus niet uit? Dit zou Microsoft toch makkelijk kunnen oplossen via Windows update!! :roll:[/quote:11bdbf640b] Dat klopt als je snel na installatie van Windows XP zonder SP SP1 of SP2 installeert moet dit probleem de wereld uit zijn. Probleem is dat als je deze 48bit patch niet installeert en je hebt een relatief kleine harde schijf (dus kleiner dan die 137 GB) dat je er niks van merkt, tenzij je bijvoorbeeld een 200 GB externe harde schijf eraan hangt en je wilt er naar toe schrijven: Windows ziet gewoon dat er 200 GB erop zit, totdat je probeert er naar toe schrijven en dan vooral naar het fysieke gedeelte boven die 137 GB: de gevolgen zijn catastrofaal, want de bestaande toewijzingstabel op die externe schijf wordt dan "gecorrigeerd" door jouw versie van Windows zonder ondersteuning van 48 bit allocatie met als gevolg een corrupte harde schijf waarbij directories/bestanden gewoon zijn verdwenen...... :o
Link naar reactie
[quote:be04f63154="Nelson Lau"]Als je een versie van Windows 2000 of WXP zonder SP1 of 2 geinstalleerd hebt, EERST deze registersleutel installeren voordat je het gedeelte boven de 137 GB gaat partitioneren en/of formatteren, anders ga je dataverlies hebben !!! Na installatie het systeem onmiddellijk heropstarten voordat je schijftoegang initialiseert voor de hogere regionen om de registerveranderingen te activeren. Hierna moeten schrijf/formatteer/partioneerproblemen opgelost zijn.[/quote:be04f63154] kan ik dit bestandje ook instaleren als er al patities zijn gemaakt en er staat al info op de partities?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...