Ga naar inhoud

Systeem bouwen...


Aanbevolen berichten

Ik wil graag eens leren om zelf een systeem in elkaar te bouwen, of in ieder geval verschillende losse componenten te kunnen vervangen. Nu is er alleen niemand in mijn omgeving die zelf een systeem kan bouwen. Ik ben wel op enkele sites informatie tegengekomen hoe een systeem gebouwd kan worden (o.a. mbv foto's), maar ik durf het zeker niet aan om nu in mn kast te klooien, heb namelijk totaal geen praktijkervaring en zou graag willen dat het eerst wordt voorgedaan. Ik vroeg mij dus af of jullie enig idee hebben op welke wijze ik dit kan leren?Dus van het vervangen van componenten tot het bouwen van een systeem. Hoe zijn jullie hier ooit mee in aanraking gekomen? (wanneer er geen vrienden, kennissen e.d zijn die dit kunnen uitleggen en voordoen). Ik ben benieuwd!
Link naar reactie
ik heb nog nooit iets inelkaar gezet hoogstens een ramm erbij ofzo.. maar nu ik al bijna mn pc compleet had ik alles hup zo in mn kast vastgezet.. ik zal wel een beetje in stappen zetten van hoe je ongeveer te werk moet gaan: 1. raak iets metaals aan bijv. je verwarming dat ontlaad bent van electrische shocken.. het kan je onderdelen niet laten werken 2. haal alle onderdelen uit de doos en leg ze met het anti-statische plastic op een lege grote tafel/bureau 3. schroef de behuizing open.. 4. vervang de standaart moederbord plaatje door het plaatje wat bij de moederbord wordt geleverd.. ( waar al je uitgangen zitten van je moederbord.. printer lan soud etc) 5. haal het moederbord uit de zak en leg het op je zak en probeer voorzichtig alvast de prossesor erop te zetten met de koeling.. (gaat moeilijker als alles al geinstallerd is en dan de proc erop moet.. 6. leg het moederbord in je behuizing en controleer of de gaatjes in je moederbord overeen komen met de gaatjes in de behuizing zodfat je het vast kan zetten en schroef het vast 7. nu heb je zoiets.. http://members.lycos.nl/tinarulez/hpbimg/Phto0039.jpg en als er nog stekkertjes in je behuizing zitten moet je kijken waar die in je moederbord geplaatst moeten worden denk aan de power en reset knop.. wel zo lullig als je dat vergeet.. :P 8. nu kan je de ramm erin doen zorg wel dat het goed vast zit.. 9. en natuurlijk de overige videokaart en andere pci dingen 10. na dit duw je de 5 1/2 drive of wel waar je de dvd speler in wilt doen uit je behuizing en schuift de dvd speler [b:7132f752b1]voor in..[/b:7132f752b1] en floppy als je dat hebt.. er schroef ze vast.. 11. het is nu tijd voor de voeding.. zorg dat je het goed vast schroeft en alle aansluitingen goed erin stopt.. en werk de aansluitingen die je niet gebruikt weg.. 12. nu nog de harde schij maar die kan ze zo erin zetten.. en vastschroeven.. :wink: 13. ik vergeet het belangrijkste maar wel 1 die je zeker niet moet vegeten.. de [size=24:7132f752b1][u:7132f752b1]koeling!![/u:7132f752b1][/size:7132f752b1] die moet je vast zetten ook met schroeven maar wel kijken van hoe je het zet dat niet alles naar binnen zuigt.. :lol: als je meer wilt weten zegt het dan.. maar met oude pc uitelkaar halen kan wel helpen.. 8)
Link naar reactie
ik heb gewoon met ouwe 486 ed lopen klooien, ook win installeren enzo is in feite veel moeilijker dan de moderne hardware, wat in feite mn moeder nog in elkaar kan bouwen, mits duidelijke handleiding er zijn genoeg sites die stap voor stap uitleggen hoe je een pc in elkaar zet en wat de eventuele aandachtspunten zijn, in de FAQ van Moederborden, Processors, Overclocking en cooling staat dacht ik wel een link. edit: ff uit de FAQ gekopieerd: [quote:365aa59a71]De volgende link geeft een beschrijving hoe je niet met computeronderdelen moet omgaan. Als je van plan voor het eerst een pc in elkaar te zetten of een onderdeel te vervangen is dit artikel een aanrader... http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1672/ ...Terwijl dit juist een verhaal is over hoe het wél moet. http://www.freewebs.com/mverhaeg/Computer%20In%20elkaar%20zetten1.doc[/quote:365aa59a71]
Link naar reactie
Eerst in een oude 486 een cd-rom speler geplaatst, een keer geheugen bijgeprikt en daarna ook veel gelezen over deze materie. Op mijn eerste mobo voor zelfbouw heb ik de leverancier zelf de processor met koeling laten plaatsen. En toen de kunst goed afgekeken. En zo verder gaan bouwen. Maar let wel, de echte PC bouwer komt pas bovendrijven, als de PC opgestart wordt. :roll: Dan pas blijkt hoeveel kennis je in huis hebt, een PC bouwen is één, een PC laten werken is een ander verhaal! Maar niet getreurd, met een beetje oefening en bovenal de goede raad van dit forum moet dit toch allemaal te volbrengen zijn. :wink:
Link naar reactie
[quote:7ee8ed5a83]een PC laten werken is een ander verhaal! [/quote:7ee8ed5a83] vooral met winxp :P :lol: op de hccdagen geheugen gekocht, wist niet eens dat er verschillende groottes sdram waren toen :oops: :oops: . Gelukje: het paste wel :D . Gewoon veel pcboeken bij de bieb halen, forums checken en gewoon eens een pc openschroeven en eens goed kijken.
Link naar reactie
ik neem aan dat je een PC uit elkaar haalt, en dan weer in elkaar gaat zetten met verschillende hardware, hier een paar tips - als je het uitelkaar weet te halen weet je het ook weer inelkaar te zetten, tenzij je heel snel dingen vergeet - als je iets niet weet ga dan niet al te hard zitten rukken en trekken whatever, vraag het hier ga een cola´tje drinken en je heb het antwoord (ja nu niet zeggen dat je cola niet lekkr vindt :-? ) maak eerst je pc open, ga rustig op een stoel er naar kijken, voor je het weet zit je met de procecor in je handen omdat je je verveelde :lol:
Link naar reactie
Bedankt voor de info mensen! Ik ga met behulp van jullie informatie, tips, links e.d. binnekort maar eens aan de slag met het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van een systeem. Moet alleen ff een oud systeempje regelen. Had gehoopt dat er bv. locaties zijn waar het bouwen v/e systeem voorgedaan en geleerd kan worden. Maar op zich moet het ook wel lukken denk ik dmv tekst en plaatjes, alleen zal dit wel ietsjes meer tijd in beslag nemen dan wanneer iemand het voordoet :cry: Ik laat jullie zkr ff weten wanneer ik ermee aan de slag ga en hoe het verloopt. Zal tijdens de 'operatie' ongetwijfeld weer met vragen zitten, dus dan horen jullie t wel :wink:
Link naar reactie
Waar woon je eigenlijk? Ik ben zelf met een 286-er van mn pa begonnen. Later ook een pentium 1. Kreeg allerlei kapotte brikken toegestopt van familie en met het motto, "hij kan het er alleen beter van gaan doen" heb ik er vanalles mee gedaan totdat ze het weer deden. (allemaal liepen ze na een paar weken weer 8)) Toen we een nieuwe pc kochten (Athlon XP 1800+) heb ik die na een week ook maar eens losgetrokken. Later daar andere koeling enzo in gezet en zo leer je het. Nu heb ik zelf gelukkig een pc, maar bouw ik ook pc's voor andere mensen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...