Ga naar inhoud

hogere snelheid Sata-schijf ook met PCI-controllerkaart?


Aanbevolen berichten

Ik beschik over een Pentium 4 2GHz computer. In de bios merk ik dat 'sata' niet gemarkeerd is om de pc te booten, wel cd-rom, Scusi e.d. . Ik zou voor videobewerking graag een harde schijf aankopen van 200 Gb, maar twijfel tussen een gewone harde schijf (bijv. Maxtor 200 Gb - 8Mb - 7200 rpm) en een even grote Sata-schijf, maar voor mijn computer met PCI-controllerkaart. Verlies ik het grotere snelheidsrendement an mijn Sata-schijf niet aan de beperking die optreedt door gebruik van de PCI-controllerkaart? Zal ik bovendien in staat zijn om vanuit mijn Sata-schijf op te booten als 'Sata' niet gemarkeerd is als opbootmogelijkheid in mijn bios? Heel veel dank bij voorbaat voor eventuele raad, mvg, O1
Link naar reactie
Als je moederbord gewoon een S-ATA controller heeft (onboard of PCI), moet ie ook S-ATA kunnen booten. Hiervoor heb je meestal wel een third-party driver nodig, die je bij de installatie van WinXP gebruikt. Koppel de IDE-harde schijf los van het moederbord bij het installeren van WinXP, zodat WinXP ook maar 1 keus heeft qua systeemschijf: De S-ATA HDD. Snelheidsverschil tussen ATA en S-ATA is er nauwelijks, alleen het formatteren van S-ATA HDD's gaat lekker snel. 8)
Link naar reactie
Ik zou zelf altijd voor de SATA schijf gaan. Van sweex kun je een vrij goedkope controller kopen waar je de schijf op aan kunt sluiten. (Wil je echt een goed merk, kies dan voor Promise.) Dit merk wordt door veel moederbordfabrikanten ook gebruikt. Zie hier niet tegen op want het is vaak kinderlijk eenvoudig! In je bios zet je je bootoptie dan op SCSI. Bij sommige borden kan het zelfs voorkomen dat je ook iets ziet met de aanduiding SWEEX of zoiets. Het feit dat je geen optie SATA ziet doet vermoeden dat je hiervoor geen aansluiting hebt op het bord OF DE SATA CONTROLLER IS ERGENS ANDERS IN JE BIOS UITGESCHAKELD!!! Controleer eerst goed je bios of dat zo is. Sata connectors zijn heel klein en zie je makkelijk over het hoofd, raadpleeg anders even je boekje. Een ander voordeel van een sata schijf is dat je investeerd in nieuwe techniek en deze makkelijk kan overzetten bij een eventuele upgrade. Wil je een zeer snelle systeemschijf, kies dan voor Western Digital Raptor met 10.000 T/min. (37,5 Gig) Installeer hierop dan je windows (of Linux :wink: ) Voor film kun je dan een extra sata schijf nemen voor alleen data. Dit kan een 7200 T/min schijf zijn. Nog een tip: tijdens installatie van je windows moet je een floppy hebben om de controller tijdens installatie herkenbaar te maken. Tijdens het booten van je XP cdrom zie je vaak de optie "druk op F6 om extra controllers te installeren" of zo iets. Zorg ervoor dat de driver op floppy staat en niet op cd rom, XP kijkt nl niet je je cdrom speler tijdens installeren van extra drivers. By the way: Je merkt niets van een beperking in je snelheid door een pci kaart. Ik heb dit zelf aan de lijve ondervonden. Succes, Arthur
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...