Ga naar inhoud

P4P800 De Luxe en raid of niet?


Aanbevolen berichten

Wat kan ik nou het best doen? Ik heb 2 Hdd en ik wil (wie niet) het onderste uit de kan kwa snelheid. Op mijn Asus P4P88 De Luxe zit een Raid Via VT6410 chipset. Natuurlijk heb ik veel gelezen over Raid0 (striping) en je leest altijd dat het onveilig is, maar hoe onveilig is dit dan? Gevaarlijker dan de 2 schijven op de Ide aan te sluiten, ik bedoel crashen ze eerder in een Raid0 configuratie? Is het ook mogelijk om op de 2 Raid connectors de 2 schijven aan te sluiten zonder Raid te gebruiken. Als ik Raid gebruik moeten dan de schijven elk op een Raid connector en allebei op master? Of 2 schijven op 1 Raid connector en 1 als master en 1 als slave? Heb je om Raid te configureren nu wel of geen diskette nodig met drivers op dit MoBo? Veel vragen maar ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met dit MoBo en Raid0
Link naar reactie
Raid-0 geeft een twee keer zo grote kans op data-verlies ten gevolge van een defecte harde schijf. Dit ontstaat doordat de data verdeeld staat over 2 schijven, terwijl het zonder raid op een enkele staat. Als het mogelijk is de raid-controller te gebruiken als normale controller, dan is er een optie in de instellingen van de controller om dit in te stellen. Even kijken in het bios-menu derhalve. Gebruik je een ata-controller met 2 kanalen dan kun je zelf kiezen. Bij s-ata bestaat de master en slave instelling niet meer. Voor raid gebruik moeten beide schijven vanzelfsprekend op de raid-controller zijn aangesloten. Om raid te configureren is een driver niet nodig: dit gaat m.b.v. een in rom aanwezig programma: het raid bios. Om de controller te gebruiken binnen je besturings-systeem zul je de daarvoor gemaakte driver moeten plaatsen. Succes.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...