Ga naar inhoud

Kan een foute hd het mobo + voeding doen crashen?


Aanbevolen berichten

Het gaat over een gecrashte computer. Op zeker ogenblik deed hij niets meer: geen ledjes, geen fan, ... dood. Blijkt dat de voeding en het mobo het begeven heeft. Op deze computer twee schijven: 120 en 40 GB. Achteraf blijkt dat de 40 nog intact is. De 120 werd niet getest. Nu heb ik problemen gehad om die 120 in mijn nieuwe computer herkend te krijgen zodat ik die schijf geregeld aan- en loskoppelde. Op zeker ogenblik deed ik dat dus fout want: knets en een vonk! Ik dacht: oei, weer mijn voeding eraan, maar na het rebooten deed mijn computer het terug goed. Nu blijkt deze 120-schijf stuk te zijn (de 40 wordt in mijn nieuw systeem eindelijk toch herkend, maar die 120 niet) VRAAG: is die 120 stuk door mijn eigen stomme fout of kan die schijf de oorzaak geweest zijn dat in mijn oude computer de voeding èn het mobo het begeven hebben? Is het mijn eigen fout, dan moet ik niet terug naar de winkel (schijf is nog onder waarborg), maar als door het stukgaan van die schijf mijn vorige voeding en mobo het begeven hebben, dan kan ik met recht en rede een andere schijf gaan vragen. Aan jullie nu...
Link naar reactie
Wanneer kreeg je die vonk? Als je onderdelen uit je pc wisselt moet je PC uit staat en de stekker eruit zijn. Het beste is jezelf en de kast te aarden zodat de kans op statische ontlading minimaal is. Als je dit netjes gedaan hebt kan de vonk nog veroorzaakt worden voor spanning welke nog in de voeding is achtergebeleven (in de elco's). Mocht je HD gewisseld hebben tewijl de PC nog aan of standby stond dan is het zeker je eigen fout. Daarnaast kan een defecte hadeschijf zeker andere onderdelen kapot maken, deze is namelijk door kabeltjes verbonden met de door jou genoemde onderdelen. Als deze bijvoorbeeld sluiting maakt (door een electrische of mechanische storing) dan ken er een verkeerde stroomkring ontstaan welke andere onderdelen kapot maakt. Dit laatste lijkt me echter niet waarschijnlijk, ik heb het in iedergeval nog niet meegemaakt. Maar in theorie kan het wel. Als je van mening bent dat jou geen onoordeelkundig gebruik te wijten valt dan zou ik de disk terugbrengen naar de leverancier.
Link naar reactie
Is de schijf stuk door die vonk, dan is het duidelijk eigen fout ('k had de spanning niet afgezet, gewoon de computer laten draaien) Het enigste verweer dat ik heb is: de schijf werd niet door windows herkend want hij gaf een foutmelding nog voor het opstarten van windows (zie mijn ander topic) en dus wilde ik weten of na het gewone booten de schijf wèl door windows herkend zou worden. En dit kon ik maar weten door de schijf op een draaiende computer aan te sluiten. het stukgaan van de vorige computer is echter nièt mijn fout, 'k had mijn kast gewoon niet opengedaan of wat dan ook. Maar de vraag blijft dus...
Link naar reactie
Weet ik wel, maar 'k wil het eerlijk spelen. Is het mijn fout, dan moet ik de gevolgen dragen hé? (er wordt al genoeg gefraudeerd in de maatschappij) Is het mogelijk mijn fout niet, dan ga ik er terug mee naar de verkoper. Zelf kan ik ze niet testen (wordt niet herkend in windows) o ja: de motor draait nog wel (' k voel het aan de trillingen)
Link naar reactie
[quote:2fc1a315f1="Hans.Vosman"][quote:2fc1a315f1="tomvdlee"]De verkoper zal de schijf naar de fabrikant terugsturen, daar zullen ze heus wel onderzoeken wat er aan de schijf mankeert.[/quote:2fc1a315f1]Desondanks terugsturen. Mijn ervaring is dat de HD wordt vervangen.[/quote:2fc1a315f1] Waarschijnlijk zal men eerst kijken of het een garantiekwestie is en als blijkt dat dat zo is zullen ze een nieuwe sturen.
Link naar reactie
Gegevens: a. met bootdiskette wordt de schijf herkend, ook de partities, alleen wordt de inhoud niet correct weergegeven. (maar 'k kan dus wel de directory van de partities opvragen , m.a.w.: doe ik vb dir e: dan krijg ik wel een (bij sommige partieties een foute, bij een andere een goede) mapstructuur) b. idem bij Madboot Dus dacht ik: ze werkt nog?? c. Ik hang ze als enige schijf in mijn computer, start op met xp-cdrom en begin aan het installen van windows en krijg dan de melding: geen harde schijf gevonden. Dus denk ik: ze werkt dus toch niet?
Link naar reactie
Tot hiertoe kon ik die schijf dus niet benaderen omdat 1. in een systeem met een S-ata-schijf het blijkbaar zò is dat - als je naast de S-ata een tweede gewone, niet S-ata-schijf eraan hangt waar een OS op staat - hij altijd van die tweede schijf eerst gaat opstarten. 2. vindt hij daar een OS dat niet meer geldig is, dan vertikt hij het van verder te gaan naar de S-ata schijf (die wèl een geldige OS heeft) Hierbij te vermelden: er staat géén dualboot op het systeem en in mijn geval kwam de schijf van mijn gecrashte computer en het windowsXP-systeem was dus nog intact, maar herkende een vreemde configuratie en vertikte het van op te starten Mogelijk verhindert dit laatste het verder zoeken naar een goed OS op die S-ata-schijf? Want in de bios staat als derde opstartmedium wel degelijk die S-ata-schijf aangegeven. Kort gezegd: ik had dus geen toegang tot die schijf. Nu kon ik ze bij een andere XP aanhangen en die herkende ze direct ! Joepie!! Dus: via computerbeheer de eerste, actieve partitie met XP gewoon gedelete, de schijf aan mijn eigen computer gehangen en ze werkt naar behoren! En ikke dus blij!!! BLIJFT DE VRAAG: waarom herkende de windowsxp-cdrom daarstraks de schijf niet ??
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...