Ga naar inhoud

Waar staat de partitie info op een HD?


Aanbevolen berichten

Sector 0 de MBR inderdaad. Daar staat ook de partitietabel van de harddisk. Waarom wil je dat weten? Ermee rommelen is zeer gevaarlijk. Een haperingetje of bitje dat verkeerd gaat en je data is RIP. Ik heb op het werk wel eens meegemaakt dat iemand de MBR verkeerd opsloeg (dat is heel makkelijk) en dat resulteerde in een verplichte zero-filling omdat Fdisk het liet afweten. Het BPB wat op sector 64 staat is nog gevaarlijker. please don't...
Link naar reactie
[quote:c8473f293b="Jimmy"]Sector 0 de MBR inderdaad. Daar staat ook de partitietabel van de harddisk. Waarom wil je dat weten? Ermee rommelen is zeer gevaarlijk. Een haperingetje of bitje dat verkeerd gaat en je data is RIP.[/quote:c8473f293b] M'n schijf is stuk, de controller heeft de geest gegeven vanwege oververhitting. Ik heb nu net zo'n schijf besteld en ga proberen de controller over te zetten en kijken of er nog wat van m'n 800 vakantiefoto's te redden zijn. Dom van mij om geen backup te maken...
Link naar reactie
Tsja :roll: , Back-upje maken met NTbackup is zo gepiept hoor en je kunt daarmee ook direct op een memorystick schrijven. Ik verzaak mijn werk niet omtrend het maken van back-up. Kan ook niet als je particulier secretaris bent en je belangrijke bestanden op je PC hebt staan van derden :wink: Maar om het even; ik vind het verlies van 800 kiekjes toch wel zonde. kost het dan zó veel moeite om een back-up te maken? Een CD'tje is toch in een paar minuten gebrand. Mocht het idd zo zijn dat het maken van een back-up onmogelijk is dan adviseer ik je om voortaan FAT32 te gebruiken. Het recoveren van NTFS op een defecte schijf is knap lastig. Zeker als jij je data beveiligd hebt. FAT32 is met een utility zo af te lezen. Aldoende leert men.
Link naar reactie
[quote:da03d2fde8="Jimmy"]Sector 0 de MBR inderdaad. Daar staat ook de partitietabel van de harddisk. [/quote:da03d2fde8]Volgens mij staat in het MBR alleen de partitietabel en de bootloader. Daar staat dus welke partities er zijn, hoe groot die zijn, en welke default gestart moet worden. De Master File Table (MFT), dus de 'database' waarin staat welke data waar op de schijf staat staat dus niet in het MBR, maar gewoon in de partitie zelf. De controller van een schijf is gewoon 'dom'; die weet alleen hoe ie de schijf aan moet slingeren enz. De kans bestaat dat je operatie lukt, want volgens mij staat het controllerdeel geheel los van de mechanische deel. Maar dat zal de praktijk uit moeten wijzen.
Link naar reactie
De schijf doet het inmiddels weer, maar wordt (nog) niet herkent in windows. Met Getdataback wordt hij wel herkent, maar veel data is corrupt geworden. Waarschijnlijk is de MBR en partitietabel ook corrupt. Ik ben bang dat dit einde missie is... Nog een laatste vraag: is zo'n schijf nog te repareren door er een nieuwe MBR (of bootloader) op te zetten zodat ie weer herkent wordt? Dan zal de data wel definitief geschiedenis worden, maar zo heb ik er ook niks meer aan.
Link naar reactie
[quote:5712e0ab72="Bullet"]De schijf doet het inmiddels weer, maar wordt (nog) niet herkent in windows. Met Getdataback wordt hij wel herkent, maar veel data is corrupt geworden. Waarschijnlijk is de MBR en partitietabel ook corrupt. Ik ben bang dat dit einde missie is...[/quote:5712e0ab72] Als de MFT beschadigt is, dan wordt het idd moeilijk om je data nog terug te halen. Wat voor filesysteem is het eigenlijk? FAT of NTFS? Anders kun je scnadisk nog eens aan het werk zetten; kijken of die de fout glad kan strijken. Krijg je met GetDataBack uberhaupt files te zien? Anders zou je PCInspector ook nog eens een kijkje kunnen laten nemen: http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm [quote:5712e0ab72] Nog een laatste vraag: is zo'n schijf nog te repareren door er een nieuwe MBR (of bootloader) op te zetten zodat ie weer herkent wordt? Dan zal de data wel definitief geschiedenis worden, maar zo heb ik er ook niks meer aan.[/quote:5712e0ab72]Waarschijnlijk is ie na een simpele fdisk (voor het mbr) en format (voor het FS) weer gewoon gezond.
Link naar reactie
Ik heb niet gelezen welk merk hd maar de DiscWizard tool van seagate is wel handig. http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/bad_sectors.html LET OP alle data gaat verloren!!! Je kan natuurlijk ook eerst SeaTools uitproberen om een extra diagnose te hebben voordat je deze onomkeerbare drastische methode uitvoert. Volgens mij werken deze tools ook met andere merken. De meeste leveranciers bieden hun eigen tools aan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...