Ga naar inhoud

Gedeelde IRQ


Aanbevolen berichten

Hallo mede-computerliefhebbers, dit is mijn eerste bericht op dit forum! :) Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Volgende week wordt bij mij ADSL geinstalleerd. Hiervoor heb ik in mijn PC een netwerkkaart ingebouwd. Nu blijkt uit een diagnose-programma dat het netwerkkaart op IRQ 11 zit, net als mijn video-kaart. Volgens Windows XP werkt de netwerkkaart correct en zijn er geen conflicten. Is dit inderdaad zo, of kan ik toch problemen verwachten. IRQ 9 wordt ook gedeeld door twee apparaten; mijn geluidskaart en mijn 56k-modem. Dit geeft alleen een conflict als de geluidskaart muziek afspeelt en ik dan het modem laat uitbellen. Het systeem loopt dan vast. Andersom, eerst verbinding maken en dan muziek spelen gaat wel goed. Met dit probleem heb ik kunnen leven en komt straks ook niet meer voor omdat ik straks ADSL heb. Beetje lang verhaal geworden, maar kortom kan het delen van IRQ 11 door mijn video-kaart en netwerkkaart kwaad?
Link naar reactie
Ik denk dat alles vol zit. In het overzicht van het diagnose-programma (FreshDiagnose) zie ik geen beschikbare IRQ.s Dit is het overzicht wat ik krijg: IRQ 1: Toetsenbord IRQ 3: Communicatiepoort IRQ 4: Communicatiepoort IRQ 6: Diskette-station IRQ 8: Systeem-CMOS/Real-timeklok IRQ 9: Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI IRQ 10: Geluidskaart IRQ 10: 56k-modem IRQ 11: Netwerkkaart IRQ 11: Videokaart IRQ 12: VIA rev 5 of later USB host-controller IRQ 12: Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller IRQ 12: VIA rev 5 of later USB host-controller IRQ 14: Primair IDE-kanaal IRQ 15: Secundair IDE-kanaal
Link naar reactie
[quote:833e021807="Passer"]Configuratiescherm - systeemeigenschappen - hardware - apparaatbeheer - Beeld - Bronnen op verbinding - IRQ[/quote:833e021807] Ik ben hier gaan kijken maar ik kom er niet uit hoe ik een ander IRQ aan mijn netwerkkaart kan toewijzen. Als ik met de rechter muisknop op de netwerkkaart klik kan ik kiezen uit: -Stuurprogramma bijwerken -Uitschakelen -Installatie ongedaan maken -Zoek naar gewijzigde apparaten -Eigenschappen Kan iemand mij nog wat tips geven.
Link naar reactie
Idd hoef je er niet aan te zitten. Als je dat wel wilt moet je idd naar apparaatbeheer. Alleen zou ik dan op de netwerkkaart rechter muis > eigenschappen doen. Hier kan je dan bij het laatst tabblad dacht ik de bronnen op handmatig zetten en een alternatieve configuratie kiezen. Alleen volgens mij kan je hier nog niet zelf alles beslissen, windows geeft ja maar 2 of 3 keuzes.
Link naar reactie
[quote:900cd1c197="michel_sw"]Volgende week wordt bij mij ADSL geinstalleerd. Hiervoor heb ik in mijn PC een netwerkkaart ingebouwd. Nu blijkt uit een diagnose-programma dat het netwerkkaart op IRQ 11 zit, net als mijn video-kaart. Volgens Windows XP werkt de netwerkkaart correct en zijn er geen conflicten. Is dit inderdaad zo, of kan ik toch problemen verwachten. [/quote:900cd1c197] [quote:900cd1c197="Comp-Freak"]Sinds APIC kan je gewoon meerdere apparaten op het zelfde IRQ hebben. Het moet dus geen probleem zijn. [/quote:900cd1c197] Dat hangt af van het besturingssysteem en de drivers. Zo had ik eens in een multiboot pc een video kaart, die de IRQ deelde met de netwerkkaart. Dit was een pc met onder andere Windows 98, Windows Me en Windows XP. Zowel Windows 98 en Windows Me hadden een probleem met het delen van die IRQ. Windows XP had er geen probleem mee. Als IRQ delen wel problemen veroorzaakt, lees dan [url=http://club.cdfreaks.com/lite/t-39722.html]deze discussie.[/url] [quote:900cd1c197="Comp-Freak"] Verder zijn IRQ 2,5,7 en 13 nog vrij.[/quote:900cd1c197] Zie deze info http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/hirq.htm
Link naar reactie
Verder kun je nog kijken naar de LPT IRQ (ik dacht 5, anders 7). Als je geen printer gebruikt of een USB printer kun je de LPT in het BIOS ook uitschakelen. Verder heb je waarschijnlijk je modem niet meer nodig, dus je geluidskaart probleem is dan opgelost. De problemen met gedeelde IRQs op PCI sloten worden meestal veroorzaakt door slechte software (drivers). Er hoeft slechts een (1) probleem geval tussen te zitten en het werkt niet of niet goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...