Ga naar inhoud

SATA + Asus MB K8V SE Deluxe AMD 64 + WinXP Pro = Probleem


Aanbevolen berichten

[quote:f4c6039e8c]Om een S-ATA schijf te kunnen aansluiten op je moederbord, heb je een S-ATA controller nodig. Die zit niet standaard op je Asus A7V8X-X, dus wil je 'm aansluiten, dan heb je nog een extra PCI insteekkaart nodig van 30-40 euro. [/quote:f4c6039e8c] Een vriend van mij heeft dus een SATA hardeschijf van 200GB in zijn nieuwe AMD 3500+ met "Asus MB K8V SE Deluxe AMD 64" moederbord. De hardeschijf wordt wel gezien door de pc, en het is ook mogelijk om op de hardeschijf windows 98 te installeren. Het is niet mogelijk om windows XP professional te installeren (legale versies, we hebben er 3 geprobeerd). Elke keer geeft de installatie na het "kopieren van de bestanden" (dus na het opnieuw opstarten) dat er een probleem is met de hardeschijf, of een probleem met een virus ofzo. MAAR, een virus kan het ja niet zijn gezien de pc nog nooit online is geweest of alleen in aanraking geweest met legale versies van Windows XP en software drivers. Het rare is dus dat windows98 wel kan worden geinstalleerd (en gedraaid), maar windowsXP Pro niet. Als we in het APPARAATbeheer van de computer kijken in windows98 zien we "conficten" (met van die gele vraagtekentjes) bij o.a PCI-BUS, RAIDnogwat..... volgens mij ligt hier het probleem. Want zoals in de quote werd verteld (uit een andere post van het forum) is een extra PCIslot vereist om een SATAhardeschijf te installeren op een Asus A7V8X-X moederbord. Kan dit ook het probleem zijn met een "Asus MB K8V SE Deluxe AMD 64" - met het conflict van de raid (volgens mij controller, kan dit) hebben we de Asus driver cd erin gestopt, en de installatie gerunt (4-1 pack ofzo) De raid wordt geinstalleerd. Moeten we hierbij kiezen voor de XP drivers, om dan met XP pro verder te kunnen, of moeten we kiezen voor de win98 drivers? - moet je een PCIinsteekslot installeren met gewone drivers van de win98 CD, of zijn daar speciale drivers voor? Of is niet helemaal niet nodig met een "Asus MB K8V SE Deluxe AMD 64" Zou iemand dus kunnen helpen met het windowsXP PRO <--> HDD probleem? bedankt,
Link naar reactie
Als we er ff vanuit gaan dat je alleen xp erop zet moet het zo: Je zorgt er iig voor dat in de bios de SATA controller aan staat en de schijf in de bios te zien is. Hierna start je op vanaf de windows XP cd. Tijdens dit opstarten kan je aan het begin op F6 drukken als dat onderin staat. Je krijgt nu even later een extra stap om een diskette met drivers voor de raid controller er in te doen. Deze zit als het goed is bij het mobo, anders ff een diskette maak programma van de asus site halen met een andere pc. Als de setup de drivers heeft ingelezen, kan je gewoon verder zoals je altijd de setup uitvoerd. Maak wel een partitie aan waar je windows op kan zetten. Na een tijdje start de pc opnieuw op, dan laat je hem niet meer van de cd opstarten, maar van de hdd. Zo moet het lukken.
Link naar reactie
hm, ik deed gister mee, laat dat duidelijk zijn :P plop.. wie zegt dat het probleem in de hardeschijf zit? kijk.. het zit zo.. stel je bent een leek, maar je laat je computer niet instaleren door winkel. Je gaat er vanuit dat iig alle kabels verbonden zijn en dat je niet na de aankoop een pci-insteekkaart meot kopen om de hardeschijf werkende te krijgen. Dus 1: HDD werkt goed.. Dus dan gaan we XP instaleren. Vanuit Win98, omdat we het niet voorelkaar krijgen vanuit dos.. (ow jawel, maar toen ging de computer hangen?) We installeren vanuit WIN98 en kiezen voor een nieuwe installatie ipv de upgrade installatie. Het begin lukt, maar als hij reboot krijgen we berucht blauw scherm, waar ik niet zo van weet wat het bericht is.. wel staat me CHKDSK/F in het geheugen... Misschien zegt dat iets meer. Blijft een vaag verhaal... PS: We hebben ook al geprobeerd de RAID drivers op floppy te zettne, maar dat staat er volgens mij helemaal buiten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...