Ga naar inhoud

SATA Schijf


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zit echt met een raar probleem. Normaal kom ik er zo uit, maar deze ken ik nie volge... Ik heb al sinds een jaar ofzow een SATA HDD. Daarop staat Windows XP Pro. Alles werkt perfect. Nu heb ik mijn ATA HDD van school gekregen. Wanneer ik deze aansluit, statrt de pc ineens van die schijf op. Nu denk je waarschijnlijk: Jumpers jongen! Maar wat ik ook doe, hij probeert altijd met die schijf op te starten, terwijl hij van de SATA schijf op moet starten. Die SATA schijf hoeft ook niet voorzien te zijn van een jumper. Hij staat eigenlijk los van Primary en Secondary IDE. Nog een probleem. De SATA is een 7200 rpm schijf en die ATA 5400 rpm. Ik heb echt geen zin om ineens een langzamere schijf te gaan gebruiken. Is het een optie om de schijf gewoon aan te sluiten bij de SATA schijf en dan weer alles opnieuw te installeren? Je weet wel, eerst op F6 rammen zodat je SATA drivers kunt installeren. Als je dan weer kunt kiezen voor een nieuwe installatie. Onthoudt hij dat dan zodat je elke volgende keer weer opstart van die SATA schijf? Of gaat hij echt weer zoeken naar die gewone ATA schijf? Ik snap überhaupt niet waarom hij het doet. Help me.. please!
Link naar reactie
dat heeft ie volgens mij ook niet.. maar als ik nou per se op wil starten vanaf de sata schijf, hoe moet ik dat dan aan gaan pakken?? Ik heb in het bios al van alles veranderd en de ATA schijf met FDISK gepartitioneerd... Probleem blijft dat ik elke keer opnieuw opstart van die ATA schijf. Ik heb al extended partitions aangemaakt en actief gemaakt. Maar hij pakt elke keer weer die stomme ATA schijf. Ik snap er geen klote meer van! Je moest overigens WEL eerst een primary partition aanmaken, alvorens een extended te kunnen aanmaken. Dus... Greetz, Tha Ron-aldo Ps. Alle hulp is welkom
Link naar reactie
Het zou me verbazen als er echt niets in te stellen valt in de Bios. Verder, als je zegt dat de computer opstart van de Ata schijf, staat er dan een systeem op die schijf.? Dan moet je dat er maar eens afhalen. Als dat niet zo is, dan kan de computer alleen maar van de Sata schijf opstarten (of helemaal niet) en is het loos alarm.
Link naar reactie
Het probleem is gewoon dat wanneer ik de SATA schijf en de gewone ATA schijf samen aansluit, dat hij dan op probeert te starten vanaf de ATA schijf. Deze is echter leeg. Dus daar zou hij eigenlijk geen last van moeten hebben. Ik had er eerst ook windows op staan, en wanneer ik die opstartte, hoefde ik alleen maar de SATA drivers te installeren. Toen deed alles het. Het probleem is voornamelijk: Die ATA schijf is een 5400 rpm schijf en die SATA is een 7200 rpm schijf. Ik heb geen zin om Windows op een langzamere schijf te zetten. Schiet ook niet echt op. Maar ja.. Ik hoop gewoon dat er een oplossing is... Iets waardoor ik windows op die SATA kan laten staan en dat ik de ATA ernaast kan draaien... Greetz, Tha Ro-aldo
Link naar reactie
Maar start hij windows nu op van de sata schijf of stopt de zaak? Als hij wel opstart lijkt het me dat de bios eerst kijkt of er een systeem op de ata schijf staat en, als hij daar niets vindt, van de sata schijf opstart. Dat wijst toch op een ongewenste bootvolgorde in de bios. Als dit het geval is doet het lagere toerental van de ata schijf er niet toe want de bios kijkt alleen maar even en gaat dan verder met de sata schijf. Ten slotte, wat gebeurt er als je de ata schijf loskoppelt, start windows dan op, ja of nee?
Link naar reactie
Wanneer ik ze beiden aansluit, lijkt het alsof hij ongeacht de volgorde, altijd eerst de ATA schijf probeert. Deze is echter helemaal leeg. Windows staat op de SATA schijf. Dus wanneer ik de ATA ontkoppel, doet Windows het wel (via de SATA schijf). Heb ik de ATA erbij, dan kapt die ermee. Waar het aan ligt, weet ik niet. Ik kan in ieder geval de SATA schijf niet vinden in bios. Hij staat er nergens in.. :s Dunno....
Link naar reactie
Uit de handleiding zie ik dat je boot opties te vinden zijn in de Bios onder "Advanced/advanced bios features". Daar vind je "first boot device" etc. Als first zou ik cdrom zetten, second floppy en dan komen we bij het probleem de hard disk. Vaak worden wat afwijkende zaken als raid configuraties onder SCSI ondergebracht. Die optie zou ik dus eens proberen. Ik kwam ook nog "boot other device" tegen. Wat voor keuzes heb je daar? Je hebt je ata jumper correct staan ? (denk ik wel anders deed hij het niet) Als niets lukt dan zou ik contact met asus opnemen,zo'n eenvoudige zaak zouden ze daar moeten weten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...