Ga naar inhoud

Laptop DDR geheugen


Aanbevolen berichten

Hoi, heb gisteren met een kennis een laptop gekocht. Deze wordt gespect met (oa) 256 MB DDR geheugen. Tevens zit er een ATI RS300MB GPU in. In het BIOS en onder windows wordt slechts `192 MB geheugen weergegeven. Volgens de vekoper omdat de videokaart 64 MB gebruikt / heeft (was 'ie onduidelijk over). Mijn vragen: 1) als het BIOS 192 aangeeft, kan het dan zijn dat daar al 64 is "afgesnoept"door de grafische kaart? 2) Is grafisch geheugen ook DDR geheugen? Of is dat ander geheugen? (Als het anders is, dan moeten ze m.i. ook 256 DDR plaatsen, ipv 192 DDR + 64 videogeheugen) 3) is de videokaart een geintegreerde of een "losse" kaart? Als het niet geintegreerd is, is het toch ongebruikelijk om de geugens "bij elkaar op te tellen"? Kortom, heb ik reden om meer geheugen te eisen?
Link naar reactie
De geintegreerde videochip maakt idd. gebruik van het (voor grafische doeleinden trage) DDR geheugen. Vandaar dat geintegreerde videochips die gebruik maken van 'shared' DDR geheugen zo slecht presteren. Maar voor office en internet is zo'n videochip natuurlijk wel prima. Als je vindt dat er veel te veel van het DDR geheugen 'afgesnoept' wordt, dan kun je in je BIOS ook instellen dat je minder dan die 64MB als videogeheugen wilt laten gebruiken. 16MB is nl. al meer dan zat geheugen om ware kleuren op 1024x768dpi te kunnen zetten. Of een extra 256MB DDR SO-DIMM module erin, kost tegenwoordig toch geen dr*l meer, bijv.: http://www.tweakers.net/pricewatch/60325 Let wel op de snelheid van het geheugen (PC2100, PC2700 od PC3200?) dat er nu al in zit. Dit kun je vinden in bijv. Everest: http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Link naar reactie
het gaat om een asus M6721R van Mycom specs vlgs asus: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000R%20Series&langs=01 vlgs mycom: (niet op hun site maar uit folder): Mobile Intel Pentium M715 (1.5 GHz) processor 256 MB DDR geheugen 15,4"WXGA widescreen TFT (1280*800) ATI MS300MB chipset ATI RS300MB GPU (etc...) Wat vinden jullie: misleidend of niet? Meer eisen of niet?
Link naar reactie
[quote:3d8f17e021="Chico"] "Video Graphics & Memory ATI Mobility™ Radeon™ 9100 IGP, shared system memory 128MB VRAM" Staat wel bij dat het shared is, dus tsja....en waarom er dan 192MB wordt weergegeven in het BIOS weet ik niet. Misschien standaard 64MB voor video gereserveerd? [/quote:3d8f17e021] Dit zou idd. erop duiden dat 64MB gereserveerd is voor videogeheugen. Maar kijk 's in je handleiding hoe je dat kunt wijzigen in je BIOS. Verder zou deze laptop dual channel geheugen moeten bevatten: [size=9:3d8f17e021]"Dual Channel DDR333 DRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB"[/size:3d8f17e021] Kijk daarom met Everest ff of er nu 1x256MB DDR SO-DIMM in zit, of 2x128MB DDR SO-DIMM. Het zou zonde zijn voor deze Pentium M als het geheugen niet op dual channel draait, als er 1x256MB in zit, dan zou ik proberen eenzelfde module (wel liefst hetzelfde merk en type geheugenmodule!) erbij te plaatsen.
Link naar reactie
[code:1:2208079c4d] --------[ EVEREST Home Edition (c) 2003, 2004 Lavalys, Inc. ]----------------------------------------------------------- Versie EVEREST v1.51.195/nl Startpagina http://www.lavalys.com/ Rapporttype Snelrapport Computer Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 (WinXP Retail) Datum 2004-11-17 Tijd 11:00 --------[ Geheugen ]---------------------------------------------------------------------------------------------------- Fysiek geheugen: Totaal 190 MB Gebruikt 131 MB Vrij 58 MB Percentage 69 % Wisselbestandgrootte: Totaal 466 MB Gebruikt 191 MB Vrij 275 MB Percentage 41 % Virtueel Geheugen: Totaal 657 MB Gebruikt 323 MB Vrij 334 MB Percentage 49 % Problemen en Suggesties: Suggestie Installeer meer intern geheugen om de prestaties te verbeteren. --------[ GPU ]--------------------------------------------------------------------------------------------------------- Grafische Processor Eigenschappen: Video kaart ATI Mobility Radeon 9000/9100 IGP (RS300M) GPU Codename RS300M PCI-apparaat 1002 / 5835 Procestechnologie 0.15u Bus Type AGP 8x GPU Kloksnelheid 301 Mhz (origineel: 300 MHz) RAMDAC kloksnelheid 400 Mhz Pixel Pipelines 2 TMU Per Pipeline 1 Vertex Shaders 1 (v1.1) Pixel Shaders 1 (v1.4) DirectX hardware ondersteuning DirectX v8.1 Pixel Fillrate 602 MPixel/s Texel Fillrate 602 MTexel/s Frabrikant Grafische processor: Firmanaam ATI Technologies Inc. Productinformatie http://www.ati.com/products/gamer.html Besturingssoftware download http://www.ati.com/support/driver.html [/code:1:2208079c4d]
Link naar reactie
zo dan: [code:1:a5d061567e] --------[ SPD ]--------------------------------------------------------------------------------------------------------- [ DIMM3: Nanya NT256D64SH8BAGM-6K ] Eigenschappen Geheugenmodule: Modulenaam Nanya NT256D64SH8BAGM-6K Serienummer Geen Fabricagedatum Week 35 / 2004 Modulegrootte 256 MB (2 rows, 4 banks) Moduletype Unbuffered Geheugentype DDR SDRAM Geheugensnelheid PC2700 (166 Mhz) Modulebreedte 64 bit Modulespanning SSTL 2.5 Foutdetectiemethode Geen Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh Geheugeninstellingen: @ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS) @ 133 Mhz 2.0-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS) Geheugenmodule-eigenschappen: Early RAS# Precharge Niet ondersteund Auto-Precharge Niet ondersteund Precharge All Niet ondersteund Write1/Read Burst Niet ondersteund Buffered Address/Control Inputs Niet ondersteund Registered Address/Control Inputs Niet ondersteund On-Card PLL (Clock) Niet ondersteund Buffered DQMB Inputs Niet ondersteund Registered DQMB Inputs Niet ondersteund Differential Clock Input Ondersteund Redundant Row Address Niet ondersteund Geheugenmodulefabrikant: Firmanaam Nanya Technology Corp. Productinformatie http://www.nanya.com/e-htm/abc/abc-03.htm [/code:1:a5d061567e]
Link naar reactie
Dual channel kun je alleen hebben bij plaatsing van 2 (liefst identieke) modules in de daartoe bestemde geheugenbanken. Aangezien die laptop maar 2 geheugenbanken heeft (waarvan 1 vrij), raad ik je toch sterk aan 1 Nanya 256MB PC2700 SO-DIMM module erbij te (laten) plaatsen. Mag ongeveer 50 euro kosten. Niet alleen levert dit bij multitasking onder WinXP flinke prestatiewinst op, dual channel bij Pentiums heeft zelf ook een flink effect. Lees ook de FAQ hierover: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=127195
Link naar reactie
[quote:0bc7a5ec26="rolfb"] Ook al ben ik nog steeds van mening dat de specs misleidend zijn, zie ik nu wel dat er echt 256 DDR inzit ... [/quote:0bc7a5ec26] 'Misleidend' is een groot woord, de verkoper had je echter wel kunnen wijzen op deze beperking in het geheugen en het grafisch vermogen. Eventueel had ie je een duurdere laptop met een goede grafische chip met eigen snel geheugen aan kunnen smeren ... Maar wat voor applicaties moeten erop gaan draaien, zware games?
Link naar reactie
Is het voor Dual channel echt per se noodzakelijk dat de geheugens identiek zijn ( van fabrikant wel te verstaan) Ik zit er namelijk ook aan te denken om geheugen bij te plaatsen in mijn laptop ( nog een keer 512MB pc2700). Everest geeft bij mijn laptop trouwens geen naam aan van een fabrikant ofzo. Even schroeven levert meer op: Het is geheugen van PMI MD32512PQE 3208GBTA01-03D3 De chips zijn van PQI ; PQ30328E6 Op internet vond ik dit merk en type voor 119 euro. dichter bij huis kan ik Dane-Elec pc2700 kopen, is dit een bezwaar voor dual channel?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...