Ga naar inhoud

Olie, de soorten, welke worden afgeraden ?


Aanbevolen berichten

:D Olie is beslist geen olie, want als je dit wel vind ben je oliedom! Siliconenspray is uit den boze bij computers en alle electronica!!!!! Olie: Het voordeel van een olie is dat naast krachtoverbrenging nadelige warmte-energie uit de wrijvingsplaats wordt verdreven. Nadeel is echter dat de olie bewust op het wrijvingspunt moet worden gericht aangezien ze door hun vloeigedrag uit de wrijvingsspleet lekken. Vet: Smeervet blijft in het gebied van het wrijvingspunt omdat ze door hun consistentieaard niet wegvloeien. Ideaal smeermiddel bijv. Molykote BG 20, bij de technische groothandel verkrijgbaar. Wanneer je maar een klein beetje nodig hebt bel je gewoon naar de importeur voor een monster: Mavom in Alphen aan den Rijn tel. 0172 436361 BG 20 is een beige vet, basisolie een ester, verdikkingsmiddel lithiumzeep en zonder vaste smeermiddelen.
Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De reden dat ik dit topic startte is het feit dat niet eenduidig en een duidelijk antwoord wordt gegeven op welke olie is af te raden en welke olie is goed. doel: smeren van Fan's. (v-card, cpu enz...) De ene zegt, ja hoor.. siliconenspray. Werkt perfect. De ander zegt, Siliconenespray is uit den boze. Dan zegt weer een ander, oh.. olijfolie geen problemen. Zoniet de volgende, neen. beenderolie. Dan komt er een scheikundige uitleg, waar ik ook veel waarde aan hecht. Kortom, olie is geen olie. Daar zijn we het nu over eens. Maar er zijn verschillende sooorten olie. Je pakt gauw de verkeerde. Ik heb nu juist een busje siliconenspray van de hema gehaald. Groen flesje (200 ml) met rode dop en er staat op Siliconen Spray, universeel smeermiddel - waterafstotend - roestwerend. Er staat op dat het zeer licht ontvlambaar is, de toevoeging PTPFE staat er niet op. Blijkt dit nu dat dat ook niet goed of optima/forma is. ? Ik heb werkelijk geen idee. Motorolie (heel voorzichtig, druppeltje) en dat werkt wel maar geen idee of dat goed is voor de toekomst. Dus, begon ik dit topic. Wat is nu 'echt' het beste voor het smeren van fan's van computers. :lol: Ik merk dat de antwoorden erg veschillend zijn op dit vlak.
Link naar reactie
Dan maar een motorolie eventueel met Molykote A gebruiken !? voor de broodnodige warmte afvoer !? Of toch maar BR2 van Molykote, het universele lagervet als je bang bent dat de smerende substantie uit het lager zakt? [b:a940b92c7a]Verse[/b:a940b92c7a] motorolie kan heel agressief zijn en bestaat trouwens nog net voor de helft uit basisolie en verder uit diverse dopes die als ze niet met verbrandingsproducten vermengd zijn de boel lekker kunnen laten corroderen. Wil je het echt goed doen dan de fannetjes totaal demonteren en de assen en bussen lappen met Molykote pasta G en weer samenstellen met een druppeltje basis olie. maar waar zijn we mee bezig, zorg dat je een nieuw fannetje van een paar euro in de kast heb liggen.
Link naar reactie
Ehh, even geen valse bescheidenheid: ik ben zelf apotheker (zie CV) en weet dat alle plantaardige en dierlijke oliën die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn gewoon bestaan uit tri-esters van glycerol (glycerine oftewel oliezoet) en meer of minder onverzadigde vetzuren (hierbij verwijs ik naar jullie scheikunde lessen in het verleden). En het is juist deze onverzadigbaarheid dat instabiel is op langere termijn vanwege kans op polymerisatie en vorming van epoxiden (dubbele bindingen klappen open reageren met andere opengeklapte dubbele bindingen of met zuurstof). Het gevolg is dat al dit soort oliën (olijfolie, zonnebloemolie, reuzel, beenderolie of wat dan ook uit het planten- of dierenrijk en dan vooral die zeer vloeibaar zijn bij kamertemperatuur) vroeg of later gewoon een taaie massa begint te worden of helemaal verharst (lijnzaadolie). Wat dat betreft blijf ik gewoon erbij dat het beste gewoon siliconenolie of dunvloeibare paraffine (wel die van farmaceutische kwaliteit) is en dit zijn strikt genomen geen echte oliën maar eerder zeer hydrofobe verbindingen.
Link naar reactie
Hier is nog een link naar de site van [url=http://www.m-gineering.nl/olie.htm]M-gineering[/url] Welliswaar is dat gericht op fietsen, maar wat ze zeggen over smeermiddelen is evengoed waar. Bij olie (en ook dunne olie) hoef je niet bang te zijn dat de olie uit je lager zakt. de spleet is nauw genoeg, zodat de capilairwerking de olie in het lager houdt. als de spleet te groot is, is je fan aan vervanging toe ( hiervoor moet de speling in de ordegrootte van 0,5mm zijn, wat erg veel is bij een asje van 2 mm) Overigens is warmtegeleiding van je smeermiddel kompleet onbelangrijk ( waarvoor zat die fan er ook alweer??? tuurlijk zal hij dan zelf te warm worden:D) dat is alleen van belang bij hydraulische transmissies / koppelingen en bij machinebouw ( tandwielkasten etc. ) overigens werd ergens gezegt dat teflonspray voor zwaarbelaste zaken is. maar dat klopt niet. voor vet met teflontoevoegingen geldt dat eventueel wel. Maar in het algemeen is het zo dat hoe zwaarder de belasting is, hoe lager de viscositeit moet zijn ( dus 'dikker') Bij fans is er van belasting nauwelijks sprake. sterker nog, kogellagers worden van af de fabriek ( de kogellagerfabriek, en niet de fan-fabriek) 'gevuld' met kogellagervet ( logisch) en in principe hoef je daar de gehele levensduur van het lager niets meer aan te doen. Glijlagers zijn doorgaans van gesinterd brons, die in olie gedrenkt zijn voor montage. hiervoor geldt in grote lijnen hetzelfde, voor de smerende werking hoef je niet te smeren, er zit olie genoeg in het brons. Main Point van het smeren is geluidsdemping, en dus moet je smeermiddel zo dik mogelijk zijn. Overigens is in het geval van het lager vullen met vet in feite geen sprake van smering. De belasting is zo laag, en het vet zo dik, dat het geheel moeilijker gaat lopen. pas vanaf een bepaalde belasting ( waarbij olie eventueel verdrongen zou worden) is er een goede smering. Dit is ook de reden dat kogellagers in fans relatief ( tov. machinelagers ed. ) zo luidruchtig zijn. De lagers hebben geen belasting, waardoor de kogeltjes rammelen binnen in het lager. Als ik dus alles weer overlees, is vet ( ongeacht het soort, maar plantaardige en dierlijke vetten uitgesloten) het beste. daar wordt het het stilste van. Nog een tip om het makkelijk aan te brengen: gebruik een injectiespuit ( al dan niet met naald) dat gaat een stuk makkelijker dan met een kwast of met de vinger.
Link naar reactie
[quote:5fef31204f="Alipapa"]Dan maar een motorolie eventueel met Molykote A gebruiken !? voor de broodnodige warmte afvoer !? Of toch maar BR2 van Molykote, het universele lagervet als je bang bent dat de smerende substantie uit het lager zakt? [b:5fef31204f]Verse[/b:5fef31204f] motorolie kan heel agressief zijn en bestaat trouwens nog net voor de helft uit basisolie en verder uit diverse dopes die als ze niet met verbrandingsproducten vermengd zijn de boel lekker kunnen laten corroderen. Wil je het echt goed doen dan de fannetjes totaal demonteren en de assen en bussen lappen met Molykote pasta G en weer samenstellen met een druppeltje basis olie. maar waar zijn we mee bezig, zorg dat je een nieuw fannetje van een paar euro in de kast heb liggen.[/quote:5fef31204f] Maar door met ( dik) smeermiddel te smeren, maak je ook gloednieuwe fannetjes stiller. En als je toch je fan uit elkaar gaat halen, haal dan ook de kleine kogellagertjes even uit de body. neem een klein blikje ( bakje van een waxinelichtje bv. en laat se boven een ander waxinelichtje en 'sudderen' in gesmolten vet. Dan is het hele lager gevuld met vet, waardoor het slechter smeert, maar stiller loopt.
Link naar reactie
Hier nog een goede tip. Het is niet vloeibaar en als je het gebruikt goed uitkijken met knoeien! Maar dan heb je een smeermiddel waar je assen van gaan lachen, zo lekker voelen ze zich:D Het is Grafietpoeder! Spuit maar eens wat op je wijsvinger en duim, wanneer je ze daarna heen en weer wrijft voel je het glijdend effect. Tegelijkertijd zie je een zwarte film die zich aan je vinger+duim gehecht heeft. Als je bv. een fan wilt smeren dan ontdoe je 'm 1st van stof, prut, vet en olieresten waarna je het grafietpoeder voorzichtig op de draaiende delen spuit. Vervolgens de boel even laten lopen/draaien zodat het poeder zich kan hechten (evt. het proces nog een keer herhalen). Er vormt zich nl. een super dunne film van grafiet tussen bv. een as en het busje waarin dat draait. Heb er jaren mee gewerkt en het smeert als olie alleen dan droog. Kan tegen zeer hoge temperaturen plus je hebt weinig tot geen last meer van aankoekend stof. Is geen geintje maar een supersmeermiddel! Maar zoals ik al schreef, niet knoeien en het overtollige wegzuigen. Geheit een soepel lopend spulletje wat er weer een hele tijd tegen kan. Heeft 1 nadeel: kan niet gebruikt worden bij kogellagers.
Link naar reactie
Hoi, Kruipolie en WD 40 en alles wat er op lijkt is bedoeld om vast geroestte draaiende delen en schroefdraad [b:cd30a01c73]tijdelijk[/b:cd30a01c73] wat smeuiger te maken om de vastgeroestte delen los te maken, als je met die middelen begint moet je ook blijven doorgaan tot de boel echt los is want als je het niet los krijgt komt het zelfs nog vaster te zitten als voorheen. De eventuele toevoegingen met smeereffect zijn ook niet bedoeld om lange termijn smering te waarborgen maar bedoeld om als de zaak los raakt het makkelijker te kunnen losdraaien dus heel korte termijn smering. Grafietpoeder is de voorganger van het molybdeendisulfide die beiden als noodsmering werken als de vetten of olieen verzeept zijn, grafietpoeder is in de 50 iger jaren vervangen door molybdeendisulfidepoeder , de laatste wordt ook gebruikt in de poedervorm als zg droge smering voor extreem grote heel zwaar belaste lagering in de industrie. De smeerargumenten bij de diverse kruipolieachtige producten zijn in belangrijke mate een verkoop argument en niets meer en bedoeld om de euro`s wat makkelijker van de een naar de ander te [u:cd30a01c73]schuiven[/u:cd30a01c73]!
Link naar reactie
Heb waarschijnlijk tot zeer zeker iets over het hoofd gezien. In de vlug heid heb ik de discussie over smeermiddelen gevolgd, hierbij gemist dat het onderwerp betrekking heeft op vastzittend materiaal! Sorry hiervoor. Wat betreft hetgeen je aanhaalt over de 'droge' smeermiddelen, klopt. Zoals ik al aangaf, dacht ik er echter dat het over olieën en aanverwante artikelen ging en heb derhalve grafietpoeder aangedragen als droog smeermiddel. Ik gebruik het al jaren en het bevalt mij prima. Wat je schrijft over oa. molybdeendisulfidepoeder klopt (heb er ook nog mee gewerkt). Wat WD40, kruipolie en dergelijke betreft zijn dat inderdaad producten die slechts een korte smeertijd hebben. Is echt meer om de boel los te krijgen. Coca cola is dan een goedkoper 'losweekmiddel'.. :wink:
Link naar reactie
[quote:8a39e95dbe="harmtido"]Wordt ooievaar kuitevet serieus van ooievaars gemaakt ( zoals baby-olie van babies word gemaakt :D) En we smeren toch om een fan stiller te maken, niet om een kapotte fan te reparen :wink: smeren verhoogt hooguit de levensduur een beetje, maar vaak is het geluid eerder irritant, dan dat de smering onvoldoende is.[/quote:8a39e95dbe] ja het is wel een topic met veel verschillende meningen. en ook wat gein er tussendoor. ik denk dat je ook wel een beetje geluk moet hebben met een fan . je kan een heel duur ding kopen maar als het verkeerd afgemonteerd is in de fabriek dan heb je veel sneller last van bijgeluiden en zo . ik denk ook als je pc op een plek staat waar veel gerookt werdt dat de aanslag van de rook ook een spelbreeker kan zijn . voor een goede werking van je meest heilige stukje speelgoed in huis. :lol:
Link naar reactie
[quote:c20f3f8c9d]Hier nog een goede tip. Het is niet vloeibaar en als je het gebruikt goed uitkijken met knoeien! Maar dan heb je een smeermiddel waar je assen van gaan lachen, zo lekker voelen ze zich:D Het is Grafietpoeder! Spuit maar eens wat op je wijsvinger en duim, wanneer je ze daarna heen en weer wrijft voel je het glijdend effect. Tegelijkertijd zie je een zwarte film die zich aan je vinger+duim gehecht heeft. Als je bv. een fan wilt smeren dan ontdoe je 'm 1st van stof, prut, vet en olieresten waarna je het grafietpoeder voorzichtig op de draaiende delen spuit. Vervolgens de boel even laten lopen/draaien zodat het poeder zich kan hechten (evt. het proces nog een keer herhalen). Er vormt zich nl. een super dunne film van grafiet tussen bv. een as en het busje waarin dat draait. Heb er jaren mee gewerkt en het smeert als olie alleen dan droog. Kan tegen zeer hoge temperaturen plus je hebt weinig tot geen last meer van aankoekend stof. Is geen geintje maar een supersmeermiddel! Maar zoals ik al schreef, niet knoeien en het overtollige wegzuigen. Geheit een soepel lopend spulletje wat er weer een hele tijd tegen kan. Heeft 1 nadeel: kan niet gebruikt worden bij kogellagers.[/quote:c20f3f8c9d] grafietpoeder is alleen voor grote machines, een voorbeeld van grafietsmering is bijna elk wat groter electrisch apparaat met een motor, die hebben bijna altijd een motor met koolborstels (wasmachine, boormachine, slijptol) Grafietpoeder is totaal ongeschikt voor kleine electrische apparaten en kogellagers Kogellagervet is ook al voorbijgekomen, aan de naam zou je zeggen dat het geschikt is, maar dat is het niet. Ik dacht dat de lagertjes van casefans iets van 2,5mm waren (correct me if I'm wrong), en kogellagervet is eigenlijk pas vanaf een millimeter of 5. De kogellagerertjes worden door het vet eigenlijk helemaal vastgeplakt, waardoor het effect van de kogellagers eigenlijk teniet wordt gedaan, de as glijd gewoon door het vet, en geloof het of niet, zelfs boormachines willen er wel nog eens mee vast slaan. Ook WD-40 en andere soortgelijke sprays zijn hier niet echt geschikt voor, bovendien gelijden de meeste ook nog electriciteit. Dierlijk en plantaardig vet is ook niet bedoeld voor electronica. Naaimachine olie smeert wel, maar is te dun en maakt fan niet stiller Motorolie is corossief evenals een aantal andere smeervetten voor grote machines en voertuigen, maak je fietsketting maar eens schoon en vetvrij, staat binnen een weel in de roest. Eigenlijk is er dus niet echt een vet voor dit doeleinde, maar als je een goed afgewerkte casefan heb dan gaat die wel een tijd mee, voordat de lagers versleten zijn. Als je per se wil smeren, neem dan een combinatie van kogellagervet en naaimachineolie in verhouding 3:2, dan is het vet nog steeds dik, motor slaat niet vast en kogellagers zijn ook stil.
Link naar reactie
zoiets in ieder geval, bij invetten (op welke manier dan ook) zal je wel iets los moeten halen, en over het algemeen vinden fabrikanten het niet leuk als je hun waar uit elkaar haalt. Daarom laten ze bij veel apparaten ook de garantie vervallen als je ze zelf uit elkaar haalt, nou heb je niet echt garantie op een fan, dus zullen ze idd zoiets zeggen als koop een nieuwe
Link naar reactie
[quote:c888b6eebd="kid jansen"] Kogellagervet is ook al voorbijgekomen, aan de naam zou je zeggen dat het geschikt is, maar dat is het niet. Ik dacht dat de lagertjes van casefans iets van 2,5mm waren (correct me if I'm wrong), en kogellagervet is eigenlijk pas vanaf een millimeter of 5. De kogellagerertjes worden door het vet eigenlijk helemaal vastgeplakt, waardoor het effect van de kogellagers eigenlijk teniet wordt gedaan, de as glijd gewoon door het vet,... [/quote:c888b6eebd] ja en nee. aan de ene kant heb je gelijk dat kleine kogellagers niet geschikt zijn voor vetsmering. Omdat het dan (door de kleine kogeltjes) meer kracht kost om het vet rond te slepen, dan het oplevert door wrijvinsverliezen. Het is echter niet zo dat dat de oorzaak is van het glijden ipv rollen. evenals voor grote kogellagers geld ook voor deze kleine gevallen dat er een minimumbelasting geld. daardoor drukken de kogeltjes tegen de rolvlakken en kunnen ze dus niet ( of moeilijker) gaan glijden. [quote:c888b6eebd]...en geloof het of niet, zelfs boormachines willen er wel nog eens mee vast slaan. [/quote:c888b6eebd] Nee, ik geloof je niet :wink: Kogellagers van boormachines e.d. slaan niet vast door het vet. die slaan vast door verontreinigingen (staalsplintertjes ed. ), door onjuiste montage, zonder voorspanning; slechte kogellagers met te zachte loopvlakken en ga zo maar door. Komt ook bij dat we met elkaar eenswaren dat door vet de kogels gaan GLIJDEN ( wat niet gelijk is aan stilstaan) Anywho, dit wordt een grensgebied tussen on- en offtopic... [quote:c888b6eebd] Motorolie is corossief evenals een aantal andere smeervetten voor grote machines en voertuigen, maak je fietsketting maar eens schoon en vetvrij, staat binnen een weel in de roest. [/quote:c888b6eebd] Zonder gekheid, en zonder open deuren in te trappen... blank staal ( = fietsketting) zonder bescherming tegen vocht en zuurstof roest ( niet echt schokkend nieuws :o) vandaar dat ik niet echt inzie wat het oxidatiegedrag van blank staal ( = zonder olie) bewijst ten aanzien van de corrosiviteit van motorolie...maar ik wil wel graag weten wat het corrosieve is aan motorolie, en in hoeverre dat van belang is voor lagers van dit kaliber...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...