Ga naar inhoud

Harde schijf: 70 Gb verlies?!?


Aanbevolen berichten

Ik heb op de HCC-dagen een harde schijf van 200 Gb gekocht (een Maxtor 6B200PO). Maar volgens alle betrokkenen (Windows XP, Partition Magic, e.d.) bevat mijn harde schijf slechts 130 Gb! Ik weet dat een HD altijd minder ruimte bevat dan erop staat, maar 70 Gb verschil lijkt mij wat al teveel. Wie weet of hier nog iets aan te doen is? RS
Link naar reactie
Je hebt minimaal XP Service Pack 1a nodig. Beter is nog om het systeem helemaal bij te werken (met SP2 erbij dus). Harde schijven groter dan 137GB worden zonder dit SP niet geheel gezien. Ik citeer (hard-disk.nl): "Om gebruik te kunnen maken van de ruimte na de 137GB grens wordt gebruik gemaakt van 48-bit logical block addressing (LBA)." Je kunt er op internet genoeg info over vinden. Zoek maar eens op "137GB limit".
Link naar reactie
Datzelfde probleem heb ik ook. Als ik op mijn schijf, Maxtor 6Y160MO (160 Gieg, serialATA) probeer Win XP te zetten dan ziet XP - een volume van 131.072 MB Als ik Fdisk gebruik van Win ME dan heb ik 152.600 MB Ik heb eens eerder Win XP geïnstalleerd op een computer en toen kreeg ik de keuze of ik FAT32 wilde gebruiken of NTFS. (Samsung 160 GB) Die keuze krijg ik nu niet. Ik moet NTFS kiezen. Wat is hier aan de hand? Ook geprobeerd om met FDISK van ME partities te maken, in een andere computer waar XP al opstaat die partities geformateerd als NTFS (FAT32 gaat niet) de schijf weer terug geplaatst. De installatie weer opgestart. Windows ziet op een gegeven moment weer een volume van 131 GB en vraagt of het daar op geïnstalleerd moet worden. XP ziet de gemaakte partities niet ook niet als die FAT 32 zijn geformateerd. Waarom krijg ik niet de keuze FAT32 of NTFS ? en waarom is het volume 131 GB terwijl voor een 160 GB schijf dat 152,6 moet zijn. Het moederbord is een Asus K8N hardstikke nieuw dus. (bios 1003) [i:2a3537876e]Bovenstaande heb ik niet ingediend als een nieuw onderwerp omdat het probleem hetzelfde is of lijkt als het bericht waarmee gestart is. Omwille van het overzicht.[/i:2a3537876e] Jack Marotick
Link naar reactie
[quote:977e78fe35="mcschraagen"]Ik heb op de HCC-dagen een harde schijf van 200 Gb gekocht (een Maxtor 6B200PO). Ik weet dat een HD altijd minder ruimte bevat dan erop staat, maar 70 Gb verschil lijkt mij wat al teveel. RS[/quote:977e78fe35] Het probleem is dat je niets aan SP1 of 2 hebt als je begint met installatie, dat komt nl achteraf. Omdat ik hetzelfde probleem had plaats ik de oplossing die ik gevonden heb. Nadat ik van alles had geprobeerd ben ik eens gaan zoeken bij Microsoft. Daar vond ik een toeltje om 6 opstart WinXP diskettes te maken met SP 1 er al in. Dit leek goed te werken maar toen ik over wilde gaan op het daadwerkelijk installeren werd er gevraagd om een XP sp1 cdrom. Die heb ik wel maar de installatie weigerde gewoon, dank je wel Bill. Verder gezocht naar een tooltje en ja hoor voor systeembeheerders heeft M$ wat. http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=nl Dank je wel Bill Hiermee maak je 6 XP opstartdiskettes aan die je de vrijheid laat om XP te installeren op de al aanwezige partitie. Die moet je dan wel eerst gaan maken. Onder DOS (opstartdisk ME) de partities aanmaken. Voor Fat 32 gebruik de schijf met DOS formateren of voor NTFS de schijf formateren met een andere XP computer. Is de schijf voorbereid dan de schijf terugplaatsen en de XP de installatie starten met de 6 diskettes en op het einde van de rit kies je XP installeren op de bestaande partitie. Succes Jack Marotick
Link naar reactie
Als je NTFS wilt gebruiken kun je bij de installatie met de lege schijf en de CD beginnen en als het installatie programma er om vraagt een partitie voor het systeem, zeg 5-10 GB, aanmaken en nog een tweede van, zeg 10-20 GB, waar je, als je dat handig vindt, je programma's op kunt installeren. Overige partities komen dan later wel. Na de WINXP installatie de servicepacks er op en daarna de big drive enabler draaien, die een kleine register aanpassing maakt. Na herstarten kun je nu vanuit windows de verdere partities aanmaken. Wil je FAT32 en je krijgt die optie niet, dan kun je vanaf een DOS opstartschijf met Fdisk en Format er op dit voor elkaar krijgen. De WIN98 Fdisk heeft een schoonheidsfoutje waardoor partitie groottes niet goed worden weergegeven. Maar bij Microsoft kun je een verbeterde Fdisk ophalen, waar dit gecorrigeerd is. Na het aanmaken van de partities kun je ze dan FAT32 formatteren.
Link naar reactie
Windows xp herkent zonder service packs alleen de eerste 128 Gig, de rest ben je inderdaad kwijt. Voor het onder beschreven verhaal hoef je geen servicepacks te installeren. Ik heb in het register een nieuwe sleutel moeten aanmaken, ten overvloede, [color=red:91aa415c57]wees hier wel voorzichtig mee[/color:91aa415c57]. Ga naar start/uitvoeren, typ hier regedit in. Ga vervolgens naar hkey_local machines\system\currentcontrol-set\services\atapi\parameters. Met de rechter muisknop op parameters kun je een nieuw DWORD item aanmaken, maak hiervan EnableBigLba. muisklik rechts op de nieuwe item, klik vervolgens wijzigen aan en vul hier de waarde 1 in. Start vervolgens de pc opnieuw op en hij zal de nieuw gewonnen ruimte als een niet geformatteerde partitie weergeven. Bij mij werkt het, al heb ik welliswaar de nieuwe partitie met partitionmagic opnieuw aangemaakt en aan de rest toegevoegd.
Link naar reactie
Okee, ik heb bij mijn eerste grote Maxtor schijf de registersleutel aangepast. Werkt perfect nu in W2K. Nu heb ik vandaag een 300Gb Maxtor schijf geinstalleerd, de BIOS herkend hem maar in het schijfbeheer van W2K staat door de schijf een rode ronde schijf met een witte streep er door en ik kan geen fomat of partitionering uitvoeren. Iemand?!
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...