Ga naar inhoud

HD aansluiten, hulp gevraagd!


Aanbevolen berichten

Ik kom hier niet helemaal uit. Ik ben voor het eerst zelf een pc in elkaar aan het zetten. Ik heb er dus ook totaal geen verstand van. Ik heb op internet wat handleidingen gevonden voor zelfbouw en de gebruiksaanwijzingen bij de producten kom ik ook een heel eind mee. Alleen heb ik even geen idee hoe ik mijn harde schijf moet gaan aansluiten. Ik heb een Asus P4P800-E Deluxe moederbord en een Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB IDE ATA/133 Harde schijf. Nu lijkt mij dat ik de HD moet aansluiten op 1 van de 2 IDE connectors/controllers. Echter in de handleiding van het moederbord staat: "This connector supports the provided UltraDMA 100/66 IDE hard disk ribbon cable." En ik las net dat die connectors UltraDMA 33/66/100 ondersteunen. Geen 133 dus. Ik heb wel bij de harde schijf een IDE 133 cable gekocht. Hoe moet ik hem nu aansluiten? Bij voorbaat dank Bas
Link naar reactie
Zover ik weet bestaat er geen verschil in de connectoren wat betreft ATA/33/66/100/133, dus je kunt gewoon de kabel gebruiken die bij het moederbord geleverd is. Die speciale ATA/133 kabel heet alleen zo omdat die kabel gecertificeerd is voor ATA/133 snelheid. Omdat de IDE controller op je moederbord t/m ATA/100 ondersteunt, zal die harddisk ook max. op ATA/100 lopen i.p.v. ATA/133. Het performanceverschil tussen ATA/100 en ATA/133 is trouwens nihil. Vergeet die harddisk niet op de juiste manier te jumperen: Als ie als opstartschijf moet fungeren (Windows-installatie komt hierop), dan jumperen als MASTER (MA). Zet 'm dan ook op het eerste IDE-kanaal van je moederbord. EDIT: Als je de 'Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode)' installeert (In Windows, zie handleiding van je mobo), dan ondersteunt dit moederbord ook gewoon UltraDMA 133. Wel dat nieuwe kabeltje van je gebruiken dan. :wink: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4P800-E%20Deluxe&langs=01
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...