Ga naar inhoud

Brander aansluiten als Master?


Aanbevolen berichten

[quote:979a346305="ruman22"]Er wordt geadviseerd om een brander altijd als MASTER aan te sluiten. Want als SLAVE aangesloten loop je de kans dat het na enige tijd fout kan gaan. Maar wat als je 2 HDs en 2 Dvd-branders in je systeem hebt? Alle dus aangesloten op de 2 IDE aansluitingen.[/quote:979a346305] Dit is voor mij nogal nieuw. Een brander word toch altijd op slave aangesloten? Ik heb er in iedergeval nog nooit problemen mee gehad. Als ik je was zou ik het zo doen: pri ide: master hd1 slave brander 1 sec ide: master hd2 slave brander 2 En misschien is het voor voldoende doorvoersnelhied handig om voor de pri als de sec ide poort een 80 aderige ide kabel te gebruiken [quote:979a346305="pietjg"]Wat moet je in godsnaam met 2 dvd branders in je systeem?je kan er maar een tegelijkertijd gebruiken![/quote:979a346305] Nero ondersteunt het branden naar meerdere branders tegelijk
Link naar reactie
Als ik jou was dan zou ik dus een PCI IDE kaart kopen. Deze plug je in een PCI poort en dan heb je zomaar 4 extra IDE aansluitingen [img:0b41972202]http://reviews.pimprig.com/storage_controller/images/tx2000-tx133card-thumb.jpg[/img:0b41972202] Merken onder andere Promise, Silicon Image, Adaptec, HPT en zo kan ik nog wel even doorgaan
Link naar reactie
[quote:5cb7bb49f8="Martijn Hogendorf"][quote:5cb7bb49f8="ruman22"]Er wordt geadviseerd om een brander altijd als MASTER aan te sluiten. Want als SLAVE aangesloten loop je de kans dat het na enige tijd fout kan gaan. Maar wat als je 2 HDs en 2 Dvd-branders in je systeem hebt? Alle dus aangesloten op de 2 IDE aansluitingen.[/quote:5cb7bb49f8] Dit is voor mij nogal nieuw. Een brander word toch altijd op slave aangesloten? Ik heb er in iedergeval nog nooit problemen mee gehad. Als ik je was zou ik het zo doen: pri ide: master hd1 slave brander 1 sec ide: master hd2 slave brander 2 En misschien is het voor voldoende doorvoersnelhied handig om voor de pri als de sec ide poort een 80 aderige ide kabel te gebruiken [/quote:5cb7bb49f8] Een brander kun je het beste op master zetten. Dan ondervindt 'ie meestal wat minder storingen etc. Primair IDE HD (OS) (master) DVD-brander I (slave) Sec IDE DVD-brander (master) HD (slave)
Link naar reactie
[quote:26420795c2]Martijn Hogendorf schreef: [quote:26420795c2]ruman22 schreef: Er wordt geadviseerd om een brander altijd als MASTER aan te sluiten. Want als SLAVE aangesloten loop je de kans dat het na enige tijd fout kan gaan. Maar wat als je 2 HDs en 2 Dvd-branders in je systeem hebt? Alle dus aangesloten op de 2 IDE aansluitingen.[/quote:26420795c2] Dit is voor mij nogal nieuw. Een brander word toch altijd op slave aangesloten? Ik heb er in iedergeval nog nooit problemen mee gehad. Als ik je was zou ik het zo doen: [/quote:26420795c2] Vreemd, in de handleiding van mijn plextor brander stond dat je hem het beste als master kon instellen. En bij mijn lite-on dvd rom stond dat hij graag als slave wilde... :wink:
Link naar reactie
op het tweede ide kanaal kan je inderdaad een dvd cdrom brander als master installeeren . als je teminste maar een hdisk in je kast heb hangen. je boot immers altijd van een hdisk op het eerste ide kanaal . dus h disk master cdrom brander dvd brander slave ide1 . ide 2 brander dvd cdrom master als je maar een h disk heb.
Link naar reactie
[quote:b7549c67bf="SAPPhIRE"][quote:b7549c67bf]Martijn Hogendorf schreef: [quote:b7549c67bf]ruman22 schreef: Er wordt geadviseerd om een brander altijd als MASTER aan te sluiten. Want als SLAVE aangesloten loop je de kans dat het na enige tijd fout kan gaan. Maar wat als je 2 HDs en 2 Dvd-branders in je systeem hebt? Alle dus aangesloten op de 2 IDE aansluitingen.[/quote:b7549c67bf] Dit is voor mij nogal nieuw. Een brander word toch altijd op slave aangesloten? Ik heb er in iedergeval nog nooit problemen mee gehad. Als ik je was zou ik het zo doen: [/quote:b7549c67bf] Vreemd, in de handleiding van mijn plextor brander stond dat je hem het beste als master kon instellen. En bij mijn lite-on dvd rom stond dat hij graag als slave wilde... :wink:[/quote:b7549c67bf] Dan is me dat nouw wel duidelijk :P Maar aan wat voor storingen moet ik denken dan... ?
Link naar reactie
Zowiezo.. wat moet je met twee fikkers in 1 kast ? En anders zou mijn voorkeur zijn: primary - master (HDD - boot) - slave (HDD - data) secondary - master (DVD-fikker (nieuwste)) - slave (Dvd-fikker/reader) een RAID kaartje kan natuurlijk ook, maar ik heb de ervaring dat dat altijd ten koste gaat van je doorvoersnelheid. HDD en optical device op een kabel raad ik altijd af. Dr zijn nog genoeg drives die het (u)dma van de hdd omlaag halen.
Link naar reactie
Ik kan het fout hebben ( niet heel onwaarschijnlijk :)) maar volgens mij is het als volgt: Er zit volgens mij helemaal geen werkelijk verschil tussen master en slave van een IDE aansluiting. het master/slave bestaat enkel om onderscheid te maken tussen de twee aangesloten apparaten, zodat de computer zelf weet waar de data naartoe moet/ vandaan gehaald moet worden. kortom, het maakt helemaal niets uit waar welk aparaat hangt, als je jumpers maar goed staan. Een ander verhaal is de doorvoersnelheid. Naarmate de apparaten dichter bij de maximale snelheid komen ( 133MB/s) kan het op dit punt in de knoop komen. dus zou ik zeggen, de belasting spreiden. Dus hardeschijven verdelen over de ide aansluitingen, en dan de brander ( want: meer bandbreedte dan een cdrom/dvdrom) liever niet bij de OS-hdd aan de kabel moet ik er overigens wel bijzeggen dat ik die laatste alinea puur baseer op logich denken, en niet op ervaringen of ' gezaghebbende ' bronnen :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...