Ga naar inhoud

advies bij aanschaf laptop


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om een laptop aan te schaffen maar ben onvoldoende op de hoogte van de verschillen tussen de verschillende procesoren. Ik heb nu een desktop met een AMD 1800+ (512 mb ram) en daar kan ik goed mee uit de voeten. Ik zie dat er van pentium zowel de celeron, centrino als P4 aangeboden wordt. met verschillende kloksnelheden. het valt op dat die van de centrino veel lager liggen dan van de P4, terwijl deze in prijs met elkaar te vergelijken zijn. ik heb me wijs laten maken dat de centrino effectiever zou zijn, en minder energie verbruikt en daardoor dus ook stiller zou zijn en minder warmte produceert. AMD heeft de sempron van rond de 3000 gh en ik zag ook al een 64 bits variant. De AMD zou ook een herrieschopper en energieverslinder zijn. wat is waar en wat is wijs besluit gezien hetgeen ik met het ding wil gaan doen: ik ga mijn laptop niet gebruiken voor games en zware grafische toepassingen. Wel vooral voor multimedia, internet en tekstverwerking. Graag jullie mening. bOp
Link naar reactie
Pentum 4 en Pentium 4 Celeron zijn inderdaad energievreters. Omdat je toch weinig CPU kracht nodig hebt kun je die beter vermijden. Athlon64 en de daarop gebaseerde Sempron zijn volgens mij ongeveer even zuinig als Centrino. Voor jouw gebruik zou ik kiezen voor een Sempron of Centrino Celeron, afhankelijk van de prijs. Wat betreft energieverbruik is het verschil te klein.
Link naar reactie
[quote:d52f166d4b="bOp"]Ik heb nu een desktop met een AMD 1800+ (512 mb ram) en daar kan ik goed mee uit de voeten. bOp[/quote:d52f166d4b] Waarom dan een nieuwe? Het verschil tussen een AMD 1800+ en bijvoorbeeld een 3000+ klinkt enorm maar in de praktijk zal hij maar een beetje sneller zijn. Verder zijn ook de chipset en HD van grote invloed. Staar je niet blind op alleen de CPU
Link naar reactie
@bronnie3: Omdat hij nu een desktop heeft en een laptop wil hebben. Ik zou zowieso naar een mobile platform kijken dus een p4-m, centrino of een mobile athlon (64). Waar je ook naar moet kijken is het gewicht, tot 3 kg is acceptabel. Een beetje fijn scherm is ook nooit weg en hoe dunner de laptop hoe fijner dit werkt. Je kan eens bij dell kijken die hebben wel een aardige on-line centrino aanbieding staan. Als je uitgebreider advies wilt hebben, dan moet je misschien eens vermelden wat je van plan bent om met die laptop te gaan doen, wat belangrijk is, spelletjes, lange levensduur accu, draagbaarheid, etc.
Link naar reactie
[quote:57d3c85dbd="bOp"]............................... ........................................................................................ De AMD zou ook een herrieschopper en energieverslinder zijn. wat is waar en wat is wijs besluit gezien hetgeen ik met het ding wil gaan doen: ik ga mijn laptop niet gebruiken voor games en zware grafische toepassingen. Wel vooral voor multimedia, internet en tekstverwerking. Graag jullie mening. bOp[/quote:57d3c85dbd] Voor internet en tekstverwerking gebruik is elke nu (nieuw) te koop zijnde laptop geschikt; eisen hiervoor zijn laag. Multimedia gebruik stelt op het punt van beeld en geluid meer eisen: let op een goed scherm (ga er naar kijken), geluids-weergave is marginaal (bij een laptop) op de speakers (lang geen HiFi), maar beter via een hoofdtelefoon. Batterij-verbruik is natuurlijk een belangrijk punt bij mobiel gebruik, het Centrino platform is dan een goede keus, tenzij je genoegen neemt met mindere prestaties, dan kun je nog kijken naar laptops met minder hoog gespecificeerde cpu's. (Dvd kijken kan al vanaf ca. 350 MHz.)
Link naar reactie
[quote:c476745334="HardTrance"]Een centrino met 2MB L2 cache (volgens mij de 1.7Ghz variant) of een AMD 64 Bits cpu zijn beide heel goed, en gebruiken niet zo veel energie. Verder denk ik dat het belangrijk is dat je een laptop neemt met 1024Mb intern. Aangezien dit later lastig uit te breiden is en wellchit in de toekomst noodzakelijk.[/quote:c476745334] geheugen uitbreiden is ( bij mijn laptop) heel simpel hoor. klepje aan de onderkant losschroeven, en je kijkt meteen op het geheugen. kun je binnen 2 minuten uitbreiden. Ik heb zelf een laptop met Pentium M 1400MHz. ( even voor de duidelijkheid, er bestaan geen Centrino processoren. de processor is Pentium M , en samen met bepaalde wlan units noemen ze dat dan Centrino. En ja ik zie het nut er ook niet van in :D ) verder zit er 512 MB PC2700 DDR in en een ATi mobility 9000 64MB videokaart voor een 1400x1050 (inderdaad een vrij onorthodoxse resolutie) Ik moet zeggen dat me dat erg goed bevalt. Er valt ook nog heel aardig op te gamen ( NFSU, GTA vice city, COD). Deze combo heeft ook een PiFast score die aanzienlijk beter is dan die van een AMD Sempron 2400+ ( niet overclocked, in een desktop, met zelfde geheugen) mijn laptop kan net iets sneller dan 90 seconden ( vooral ook door de fijne hoeveelheid cache) en die sempron kwam rond de 105 seconden. Overigens moet ik er ook bij zeggen dat accuduur niet altijd even belangrijk is. lijkt heel wat, 5,5 uur op een accu, maar dan kun je alleen notepad gebruiken. met divX films kijken red ik net geen 3 uur. En in de praktijk gebruik ik 99% van de tijd gewoon mijn netvoeding. En nog een iets over processoren die niet gemaakt zijn voor laptops: vrijwel alle processoren moeten het doen met hetzelfde formaat cpu koeler. Een processor die meer warmte produceert, heeft dus tot direct gevolg dat de fan harder gaat blazen. En dit soort fans maken een heel vervelend geluid ( fan is ook maar 40 mm oid) + nog een keer dat je er met je hoofd erg dicht op zit. kort gezegt, speedstepping is your friend. en volgens mij doen alleen Intel Pentium M en AMD 64??( of was het XP) hieraan. die speedstepping heeft overigens als gevolg dat ik alleen mijn fan hoor ongeveer 10 seconden in de 5 minuten als ik stevig aan het gamen ben. bij internet/ office gebruik staat de fan helemaal uit, en " milde" games draait hij gewoon rustig.
Link naar reactie
Als je bijvoorbeeld een dell laptop hebt, kun je niet zomaar je geheugen uitbreiden, en niet elke pc boer heeft laptop intern geheugen liggen. Ik weet niet wat je nou aan het kletsen bent maar die centrino proccessors bestaan wel!! :-? Dat ze niet veel verschillen van een pentium m geloof ik best! ATI Mobility Radeon 9000 is zeker geen game wonder. Dan zou ik toch echt kijken voor een 9700 of 9800 of een GeForce 6800GO. Dat sukje wat je zegt over de accu duur ben ik het mee eens!
Link naar reactie
[quote:db24bd458b="HardTrance"]Ik weet niet wat je nou aan het kletsen bent maar die centrino proccessors bestaan wel!! :-? Dat ze niet veel verschillen van een pentium m geloof ik best! [/quote:db24bd458b]Niet waar. Wat Harmtido beweerd klopt helemaal: Centrino is een platform, niet (alleen) de processor: http://www.intel.com/products/mobiletechnology/centrino/?iid=search&
Link naar reactie
gelukkig is er geen sprake van misleidende reclame. bij alle advertenties over laptops heb ik altijd keurig texten gezien over zaken als "Intel Centrino Mobile Technology" Al dan niet aangevuld met zaken als " Intel Pentium M 1.60 GHz" en Intel blablabla 802.11 b/g draadloze netwerk adapter. Moet ik wel bij zeggen dat ik heel hard mijn best doe om de mediamarkt te negeren. Als ik spul koop, blief ik verkopers met verstand van zaken, en geen supermarktpersoneel :lol: No offence btw.
Link naar reactie
[quote:4a4c777633="bradley"]er zullen vast wel grootere accu´s zijn[/quote:4a4c777633] Grotere accu's zijn volgens mij niet te krijgen. ( wellicht een keer 100-300 mAh meer, maar geen verdubbelingen) Mijn punt is eigenlijk meer dat de accuduur niet zo boeiend is. de momenten waarop je je laptop gebruikt op de accu ( en wanner er ook geen mogelijkheid is om netvoeding te gebruiken) zijn in de praktijk heel zeldzaam ( ik gebruik mijn laptop nu ( samen met zo'n 150 medestudenten ) voor ongeveer een jaar: conclusie is dat je alleen op de accu werkt voor in de pauze, even een kwartiertje ontspannen door te gamen :D . Enige keren dat mijn accu leeggebruikt is, zijn tijdens colleges die in ongelukkige zalen gepland zijn . Moet ik misschien even toelichten: Ik studeer werktuigbouwkunde aan de universiteit Twente, en onze faculteit heeft besloten alle studenten een laptop aan te LATEN schaffen. scheelt hun mooi in computeronderhoud enzo. )
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...