Ga naar inhoud

'nieuw' geheugen kapot?


Aanbevolen berichten

Dag mensen, heb via marktplaats bij iemand geheugen gekocht. Twinmos 512 mb ddr pc 3200 cs 2.5 Had in mijn systeem al 512 mb DC zitten van Twinmos.. Doe het geheugen erin, en na tijdje begint computer kuren te vertonen. Blauwe schermen etc. Als ik het geheugen eruit haal is er niks meer aan de hand. Memtest draaien geeft geen problemen zonder het nieuwe geheugen, met wel => blauw scherm.. Lijkt me zo klaar als een klontje toch? Nu ik de verkoper bellen, en die zegt, het kan ook liggen aan de chipset. Je moet kijken naar het serienummer op het geheugen, dat altijd eindigt op een letter. Als die letters niet matchen, kan het ook daardoor komen.. Is hier wat van waar? THX
Link naar reactie
[quote:81f05131f3="red_bull"]Als je nu eens test met alleen het nieuwe reepje er in.. Zou idd kunnen dat het niet matched, maar over het algemeen hebben chipsets voor de Athlon XP daar minder moeite mee. P4 chipsets daarentegen zijn kieskeuriger.[/quote:81f05131f3] Ben nu enkel het reepje aan testen dat nieuw is, maar tot mijn verbazing werkt dit nog.. Dus waarschijnlijk is het reepje niet kapot. Iemand dan misschien tips om het toch nog aan de praat te krijgen?? Ff voor de duidelijkheid Ik HAD 2 reepjes van 256 mb Dual Channel erin zitten, TwinMos pc3200 CL2.5 Erbij gezet dus een 'nieuw' reepje van 512 mb Twinmos, pc3200, cl2.5
Link naar reactie
[quote:83e308b87d="pcguy"]Heb je dual channel uitgezet in de bios? Zo nee doe dat eerst eens. :wink:[/quote:83e308b87d] Is er een groot prestatieverlies als ik DC uitzet?? hoe zet je dat trouwens uit?? Ik heb in mijn bios gekeken, ik zie niets dat op Dual Channel lijkt?! Ik ga zo proberen de reepjes niet meer in de DC slots te stoppen, maar doorelkaar heen in de drie sloten die er zitten..
Link naar reactie
Heb nu ff getest, nu voorlopig geen fouten. Maar hij geeft nog wel DC aan bij het opstarten van de computer. Ik heb, zoals hieronder te zien, een Asus A7n8X deluxe moederbord, waarbij er twee blauwe slots+ 1 zwart slot op het moederbord zitten. De blauwe zijn voor de DC. Nu heb ik 1 oorspronkelijk reepje in de DC slot zitten, plus het NIEUWE. Het andere oude reepje zit gewoon in het zwarte.. Nou goed, ik blijf maar ff testen, jullie horen het nog!
Link naar reactie
[quote:531cfeab9c="pcguy"]Ja dat klopt wel, maar dat je moederbord dan aangeeft dat je DC draait lijkt me raar. Maar het werkt nu, laat het dus lekker zo zitten, :wink:[/quote:531cfeab9c] het werkte dus ondertussen niet meer. Computer begon weer kuren te krijgen, beeld op zwart, raar opstarten, dus heb het eruit gehaald, en nu draait ie weer als een zonnetje.. Weg met mijn oude geheugen dus, ik moet dus nu 2x256mb pc3200 kwijt, om vervolgens een nieuw reepje van 512 te kopen... Iets anders, als ik dit nieuwe reepje houd, en er weer een nieuw reepje bijkoop, 512 mb nu (!!) werkt dat dan automatisch DC, of moet ik dan gaan voor zo'n DC kitje. Ik zie bij veel online shops dat je het geheugen per stel koopt, en zo DC hebt zeg maar :-?
Link naar reactie
Als je zo'n zelfde twinmos reep koopt is de kans groot dat je dual channel kan draaien, echter niet gegarandeert, bij zo'n kitje is die garantie er wel. Echter aan dual channel heb je op het amd athlon xp platform niet veel, maar iets van 3% winst ofzo. Bij intel platformen heb je wel winst en bij het amd-64 platform ook. (socket 939 dan want 754 ondersteunt dual channel niet.) Dat komt omdat de effectieve fsb van je geheugen 400mhz is, en van je processor ook, echter met dual channel krijg je in theorie een effectieve fsb van 800mhz, en dat kan dus nooit allemaal door die 400mhz naar de processor. Bij een intel is die fsb echter 800mhz en bij amd64 800 tot 1600mhz en daar kan alle data dus wel doorheen. (fsb is verbinding tussen cpu/mem/moederbord)
Link naar reactie
[quote:447ec67a28="pcguy"]Als je zo'n zelfde twinmos reep koopt is de kans groot dat je dual channel kan draaien, echter niet gegarandeert, bij zo'n kitje is die garantie er wel. Echter aan dual channel heb je op het amd athlon xp platform niet veel, maar iets van 3% winst ofzo. Bij intel platformen heb je wel winst en bij het amd-64 platform ook. (socket 939 dan want 754 ondersteunt dual channel niet.) Dat komt omdat de effectieve fsb van je geheugen 400mhz is, en van je processor ook, echter met dual channel krijg je in theorie een effectieve fsb van 800mhz, en dat kan dus nooit allemaal door die 400mhz naar de processor. Bij een intel is die fsb echter 800mhz en bij amd64 800 tot 1600mhz en daar kan alle data dus wel doorheen. (fsb is verbinding tussen cpu/mem/moederbord)[/quote:447ec67a28] Kan ik naast mijn Twinmos reepje een goedkoper reepje zetten? Zoals vele webwinkels het OEM reepje aanbieden? Dit scheelt in geld. Maakt het qua prestatie veel uit?
Link naar reactie
Het is de vraag of het samen werkt met het twinmos reepje maar meestal werkt het wel. Het zal in de praktijk niet langzamer zijn als een reepje van hetzelfde twinmos geheugen, echter in benchmarks kan je misschien een heel klein beetje verschil merken omdat je misschien geen DC draait en oem meestal cas3 is ipv cas2,5.
Link naar reactie
[quote:7d495c7bc8="Comp-Freak"]Ik zou geen OEM kopen. 1. Je weet niet wat voor chips erop zitten, daarmee bedoel ik dat zelfs als je er 2 tegelijk koopt, het toch anders kan zijn. 2. Je hebt weinig garantie, corsair bv. geeft levenslang. 3. De spd is vaak fout geprogrammeerd. 4. Het zal waarschijnlijk niet werken met jou eigen 512 mb module.[/quote:7d495c7bc8] dat is duidelijk he :wink:
Link naar reactie
[quote:8e6cb525cb="pcguy"]Dat komt omdat de effectieve fsb van je geheugen 400mhz is, en van je processor ook, echter met dual channel krijg je in theorie een effectieve fsb van 800mhz, en dat kan dus nooit allemaal door die 400mhz naar de processor. Bij een intel is die fsb echter 800mhz en bij amd64 800 tot 1600mhz en daar kan alle data dus wel doorheen.[/quote:8e6cb525cb] Bij een p4 met een fsb van 800 hoef je geen geheugen in dual channel te hebben hoor. Met 1 reepje die op 200 mhz draait heb je ook een fsb van 800. Die 200 mhz is namelijk quad pumped waardoor je dus een fsb van 800 krijg.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...