Ga naar inhoud

PartitionMagic Convert File System


Aanbevolen berichten

Ik merkte dat mijn systeem na herinstallatie (XP op FAT32) nogal traag was, trager dan voorheen. Norton system information laat zien dat de C: partitie (systeemschijf met XP) FAT is (weliswaar 32-bit). Bij andere partities geeft ie netjes FAT32 aan. Nu wilde ik met PartitionMagic proberen hier alsnog FAT32 van te maken. Het programma slikt het, en de taak staat nu gereed in de wachtrij. Ik kan echter nergens info vinden of ie dit on-the-fly kan doen, of dat ik dadelijk een schone C:-schijf heb (wat niet de bedoeling is). Kan ie deze taak uitvoeren zonder de data te verliezen? De C:-partitie is overigens 4GB groot. Toevoeging: Hier meer gegevens over de C:-partitie zoals door system information gegeven; File system: FAT Sectors per cluster: 128 Bytes per sector: 512 Partition 0 type: 32-Bit FAT Partition 1 type: Extended (with extended int13 support) Tenslotte geeft ie ook nog aan dat de huidige cluster size 64K is, en dat hierbij 676,0 MB "wasted" is... Wie kan me meer vertellen? Wanneer ik in de verkenner alle mappen op C: selecteer, en de properties bekijk, krijg ik deze info: Grootte: 2,18 GB Grootte op schijf: 2,82 GB De rest ben ik dus kwijt dankzij een onefficiente cluster size? Wie weet of het converteren met PartitionMagic naar een nieuw bestandssysteem gevolgen heeft voor de data die op de desbetreffende schijf/partitie staat???
Link naar reactie
[quote:b298e67804=""]Nu wilde ik met PartitionMagic proberen hier alsnog FAT32 van te maken. Het programma slikt het, en de taak staat nu gereed in de wachtrij. Ik kan echter nergens info vinden of ie dit on-the-fly kan doen, of dat ik dadelijk een schone C:-schijf heb (wat niet de bedoeling is). Kan ie deze taak uitvoeren zonder de data te verliezen? [/quote:b298e67804] Dan hoef je alleen nog te klikken op het vinkje aan de rechter kant van de taakbalk, of General > Aply Changes. Het kan ook met toetsen combinatie Ctrl+A. Nadat je op Yes klikt, worden de taken uitgevoerd. Ofschoon PartitionMagic FAT16 partities kan converteren naar FAT32 partities zonder data verlies, is het nog steeds aan te bevelen om eerst van alle onmisbare documenten een reserve kopie te maken. Want tijdens het converteren zou de stroom kunnen uitvallen, of een software/hardware storing kunnen gebeuren.
Link naar reactie
Maar in principe blijft de data gewoon behouden dus? Ik vind het nog altijd vaag. Heb altijd FAT32 gebruikt, alleen de C: partitie blijkt dus gewone FAT te zijn, met 64K clusters, maar er wordt wel aangegeven dat het 32-Bits FAT is? Het blijft mij een raadsel. C: bevat overigens alleen XP. Mijn documenten en andere data staan gewoon op andere partities. :)
Link naar reactie
[quote:1ef50b2a50="Chico"]Maar in principe blijft de data gewoon behouden dus? [/quote:1ef50b2a50] Inderdaad. Ik gebruik PartitionMagic al vanaf versie 4 t/m versie 8. Zover ik me kan herinneren is zo een taak bij mij maar één keer mislukt, omdat PartitionMagic crashde. Ik weet niet meer met welke versie dat was. Controleer ook nog in General > Preferences. Er zou(den) (een) vinkje(s) moeten staan bij Skip bad sector checks, bij de Disk(s) die je gaat converteren. En er zouden geen vinkjes moeten staan bij Set as Read Only for PartitionMagic, bij de Disk(s).
Link naar reactie
Ik heb de schijf eerst geconverteerd naar 'FAT32/4K aligned'. Na rebooten bleek er nu een FAT-partitie van te zijn geworden met ik meen 4K-clusters. Nogmaals met PartitionMagic gekeken, en een van de opties was nu om naar FAT32 te converteren (zónder 4K aligned dus). Wederom uitgevoerd, en nu heb ik een mooie FAT32 partitie met 8K-clusters (i.p.v. 64K). Én 767MB schijfruimte erbij dankzij herwonnen 'wasted space from cluster size' :D .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...