Ga naar inhoud

hp deskjet 3420 reparatie


Aanbevolen berichten

Dit schrijf ik vooral ter informatie omdat dit defect nogal eens lijkt voor te komen, misschien heeft iemand er wat aan. (zoek in de printer rubriek op marktplaats maar eens op defect) [b:52435fcc25]inleiding[/b:52435fcc25] Een kennis van me had vorig jaar een hp deskjet 3420 gekocht. Ongeveer een maand geleden deed ie het ineens niet meer. Maakte wel allerhande geluiden maar printen ho maar. Omdat ik mijn kennis altijd help met computer problemen werd ik er dus bijgeroepen. [b:52435fcc25]defect[/b:52435fcc25] De unit waar de inktpatronen ingaan word door een soort aandrijfriem heen en weer bewogen. Die riem draaide wel maar had geen verbinding meer met de printkop-unit. [b:52435fcc25]reactie hp[/b:52435fcc25] Het ding was net buiten de garantie maar toch maar eens gevraagd want moet eigenlijk niet kunnen dat een printer na net een jaar opgeeft. Ze konden of wilden hem niet repareren. Ook kon er niet verteld worden hoe ikzelf het ding misschien kon repareren. Na wat aandringen en tig keer doorverbonden zijn kwam ik bij een soort klantenservice. Die boden aan het ding om te ruilen voor een werkend, refurbished exemplaar. Wel waren hier kosten aan verbonden. Die kosten waren dan euro 129,00. Omdat je voor dat geld twee nieuwe 3420's koopt daar maar niet op in gegaan. [b:52435fcc25]nieuwe printer[/b:52435fcc25] Mijn kennis kocht een nieuwe printer, geen HP dit keer. Ik kreeg de 3420 mee met de boodschap: "kijk of je er iets mee kan". Omdat ik wel benieuwd was wat nou het probleem was begon ik met de [b:52435fcc25]demontage[/b:52435fcc25] De bovenkant van de printer zit met vier schroeven op de hoeken (twee onder de klep) vast. Het zijn torx schroeven die je niet zomaar los krijgt als je geen torx schroevendraaier hebt. Met een klein schroevendraaiertje en hard drukken wil het wel lukken grip te krijgen en ze los te draaien. De print-unit met aan de voorkant de inkt patronen heeft aan de achterkant een uitstekend plateautje waarop een printje met regelelectronica en de aansluiting naar een flatcable die weer aan de rest van de printer verbonden is. Onder dat plateautje zit een houdertje met schroeven vast. In dat houdertje een gleufje waar de aandrijfriem door kan. Een opstaand randje van dat gleufje was afgebroken. Het viel me op dat dat opstaande randje sterk ondergedimensioneerd was. Het plastic dingetje zelf is een onderdeeltje van nog geen cent. Omdat de print-unit op een glijstang zit kan je niet zomaar bij dat houdertje van de aandrijfriem komen. [b:52435fcc25]print-unit losmaken[/b:52435fcc25] Boven de print-unit zit een transparant lint. Door aan de rechterkant het veertje een stukje in te duwen kan je dat eenvoudig losmaken en verwijderen. Let goed op de positie van het lint. Leg ook het veertje veilig weg, zonder het lint heeft het geen houvast. Links en rechts aan de uiteinden van de glijstang zit ook een veertje. Dit is ook te verwijderen. Haal nu rechts de ring los die de stang op de plaats houd. Gewoon een schroevendraaiertje tussen de stang en ring doen en los wrikken. Nu kan je de stang naar links trekken waardoor de print-unit vrij komt. Als de print-unit helemaal rechts ligt kun je deze losmaken van de achterste geleiderichel. Voorzichtig met de flatcable, beschadig die niet. Nu kun je ook de aandrijfriem los maken van het rechter wieltje. [b:52435fcc25]aandrijfriem fixeren[/b:52435fcc25] Van hp hebben we niets te verwachten dus moeten we zelf wat bedenken. In een 1e poging heb ik geprobeerd het afgebroken plastic randje te lijmen maar dat hield niet. Toen een touwtje erom geknoopt (met de aandrijf-riem erin) maar dat zat niet strak genoeg zodat de riem er door schoot. In een ultieme poging heb ik toen de aandrijfriem in het houdertje helemaal ingesmeerd met montage-kit. Let wel op het een beetje glad af te werken want er is maar beperkt ruimte. [b:52435fcc25]monteren[/b:52435fcc25] Gewoon het omgekeerde van het demonteren. Wacht wel enkele uren tot de montage kit voldoende droog is. [b:52435fcc25]resultaat[/b:52435fcc25] Na 24 uur wachten om de kit voldoende te laten harden de printer geïnstalleerd en getest. Zodra de stroom erop komt word de print-unit wild heen en weer bewogen. Dit gaat gepaard met ferme klappen en vreselijk gekraak van tandwielen. Uiteindelijk neemt de unit plaats links in de printer. Opvallend dat het ding zo gewelddadig en ongeremd word heen en weer bewogen. Dit gekoppeld aan de zwakke uitvoering van de aandrijfriemhouder is het niet vreemd dat het ding kapot is gegaan. Dit is als het ware voorgeprogrammeerd. [b:52435fcc25]printen[/b:52435fcc25] Eerst reageerde het ding totaal niet. ik had drivers voor zakelijk gebruik van internet gedownload en geïnstalleerd. Toen ik die had verwijderd en drivers van de CD-ROM (met allemaal poespas en programmatjess die ik toch niet gebruik) had geïnstalleerd begon het ding zowaar te reageren. En hij print. Na calibreren kwam een brief er strak uit, niet zo mooi als van een laser printer natuurlijk maar verder vlekkeloos. Kleur is niet mooi, er loopt steeds lichte banen door maar zal wellicht aan de kleurenpatroon liggen. Hoewel dat een nieuwe van het merk Wecare is. [b:52435fcc25]tenslotte[/b:52435fcc25] Geen idee of de printer het ook blijft doen. Wat ik heb geleerd is dat de service van HP waardeloos is en de constructie van de printer te zwak. Ik hoop dat iemand met een vergelijkbaar probleem hier nog eens wat aan heeft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...