Ga naar inhoud

back-up en externe HD


Aanbevolen berichten

Ik wil back-up maken van de gehele HD. Nu heb ik wel eens gelezen dat Ghost een oplossing zou zijn. E.e.a. zou dan volledig gedupliceerd worden op dezelfde HD. Maar stel dat de gehele HD is gecrasht, dan kan je m.i. nog geen enkele kant meer uit. Nu een externe HD gezien. Is dat aan te bevelen, zo ja, welke back-up software is dan aan te bevelen? Alvast met dank voor de reactie(s)
Link naar reactie
Ach, je kunt de voor en nadelen zelf ook bedenken, liggen namelijk nogal voor de hand. Intern: sneller, makkelijker, goedkoper, maar minder veilig. Eventuele virussen etc. hebben mogelijk vrij spel. Extern: trager, iets omslachtiger, duurder, veiliger. Kun je ook makkelijk in een brandvrije kluis of kist opbergen. Externe schijf is ook makkelijk mee te nemen, en op een andere pc aan te sluiten.
Link naar reactie
Dus, "ouwe rot", wat is nou je advies? :D Ik kon dat allemaal niet zo snel bedenken, want ik ben nog een "jonge rot" :( Wat ik niet heb kunnen ontdekken, maar zou de mogelijkheid dan zijn om Ghost (is dit heilig?) aan te schaffen, back-up te maken naar een rw-cd (dus geen externe schijf zoals bedoeld) en dat ingeval van calamiteiten te benutten? Of zie ik dat als "PC-jongeling" te simpel? Ik heb nog voorhanden: Retrospect back-up software, verleden jaar in een opwelling aangeschaft, wat denk je daarvan?
Link naar reactie
[quote:0cace5c5ac="Zlatan"]Nu een externe HD gezien. Is dat aan te bevelen, zo ja, welke back-up software is dan aan te bevelen? [/quote:0cace5c5ac] Ik vind dat een externe HD inderdaad is aan te bevelen. Bij voorkeur een merk externe HD. Ghost zou je inderdaad kunnen gebruiken als back-up software. Maar ook mogelijk is True Image 7.0 en/of Partitie-Expert 9.0 van Easy Computing. [quote:0cace5c5ac="gerben"]Extern: trager, [/quote:0cace5c5ac] Als de externe HD is aangesloten op USB2 of FireWire, dan is deze voldoende snel in Windows XP.
Link naar reactie
Retrospect ken ik niet. Ik gebruik altijd Ghost, bevalt mij uitstekend. Anderen zweren bij DriveImage. Denk dat een eenduidig advies moeilijk te geven is. Als jij het geen probleem vind, met cdrw's te backuppen, is dat zonder meer de goedkoopste methode. Werkt ook perfect. Kost wellicht wat meer discipline omdat het wat meer werk is. Een externe schijf heeft ook nog andere leuke mogelijkheden, maar als je die verder niet benut, blijft het een vrij dure aanschaf. Overigens: ik heb zelf geen externe schijf. Wel een paar keer met eentje van een kennis in de weer geweest.
Link naar reactie
Een externe harde schijf biedt uiteraard meer zekerheid. Ik zelf gebruik True Image 7.0, zet altijd een image op DVD, maar dit programma biedt ook de mogelijkheid een 'Hidden partitie' aan te maken die dus (volgens de makers) ook onzichtbaar is voor virussen. In die hidden partitie zet je dan een image. Prettig programma trouwens True Image. Zie test PCM dec. 2003.
Link naar reactie
Er is iets voor te zeggen niet een enkele backup (op wat voor manier dan ook) van de hele schijf te maken, maar aparte backups van de afzonderlijke partities. Van de systeem partitie een image (bv. ghost) , de andere partities kun je gewoon copieeren (eventueel eerst verborgen bestanden zichtbaar maken). Dat geeft je wat meer flexibiliteit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...