Ga naar inhoud

Externe USB-HD knutselen


Aanbevolen berichten

Beste experts, Ik ben van plan een externe hard schijf aan te schaffen (7200 RPM, 250GB, 16MB buffer cache; wellicht Maxtor DiamondMax 10), en deze vervolgens in een USB2.0 casing te plaatsen. Nu zag ik dat er IDE en S-ATA schijven zijn. Passen beide schijven in deze casings, of moet er voor S-ATA een andere aansluiting aanwezig zijn? De S-ATA schijven zijn ietwat sneller heb ik gelezen, maar is dit effect ook nog aanwezig bij gebruik via USB, of wordt dit door de USB-snelheid tegengehouden? Wat raden jullie aan? De prijzen voor S-ATA liggen zo’n €15 hoger zag ik, maar of dit verschil het waard is???
Link naar reactie
[quote:49deb7c086="red_bull"]In deze casings passen (bij mijn weten) alleen ide schijven. Je hebt nog kleinere oplossingen waar een 2,5" laptop harddisk in gaat.[/quote:49deb7c086] Ja, die ken ik, maar het gaat in mijn geval om een ordinaire 3,5" :wink: [quote:49deb7c086="red_bull"]Ook heb je van Maxtor en volgens mij ook van western digital hier standaard oplossing voor.[/quote:49deb7c086] Bedoel je de vooraf in elkaar gezette Maxtor OneTouch? Die zijn errug mooi, maar volgens mij kan dat goedkoper. Daarnaast is er sinds een paar weken de OneTouch II (met 16MB cache buffer), maar die zijn nog een tikkie duurder. Vandaar dat ik bij de DiamondMax 10 uitkwam, die heeft ook 16MB. :) Maar hoe zit het met de snelheid? :-? En kent iemand wellicht "LaCie"? (www.lacie.com)
Link naar reactie
[quote:89e426210f="Chico"] Wat raden jullie aan? De prijzen voor S-ATA liggen zo’n €15 hoger zag ik, maar of dit verschil het waard is??? [/quote:89e426210f] Voordelen S-ATA: - Betere ondersteuning hot-pluggable drives dan bij IDE; - Niet zo'n fragiele bekabeling als bij IDE; - modernere schijf (maar doorvoersnelheid in de praktijk niet echt beter dan IDE).
Link naar reactie
[quote:728ed1f4fa="Chico"]Denk ook wel dat het die wordt... al weet ik nog steeds niet of de 16MB-versie een groot voordeel boekt op de 8MB-versie. En wat is er toch mis met senseo? :-?[/quote:728ed1f4fa] Denk dat het misschien alleen maar problemen kan geven, als de buffer nog niet helemaal is weggeschreven en je ontkoppeld em dan kan het zijn dat je data verliest, maargoed dat kun je bij elke schijf hebben, het gaat erom dat een 7200rpm 8mb ide net zo goed die 30 mb/s haalt, dan kun je er wel een weet ik veel wat voor schijf instoppen, maar als die dan nix harder gaat is dat zonde!
Link naar reactie
Een 8MB buffer moet dus voldoende zijn, met 7200 RPM. Nog tips voor merken die ik absoluut niet of wel moet kopen? Of waar ik op moet letten qua eigenschappen of aansluitingen (ook voor de casing)? Daarnaast draai ik nu XP Pro op FAT32, maar ik wil over gaan stappen op NTFS. Is het dan aan te raden ook deze USB-HD op NTFS te zetten, of komen andere FAT32-systemen hiermee in de knoei? En kan de nieuwe schijf (USB) in partities opgedeeld worden (zodat bijvoorbeeld E:, F: en G: in verkenner verschijnen na aansluiten? Er kan toch weinig verkeerd gaan bij zelfbouw? Alle tips zijn welkom!
Link naar reactie
Ik zou de externe fat32 maken, of iig voor een deel. Geeft meer mogelijkheden, en je kunt het ding ook op een win9x pc gebruiken. Snelheid is geen eerste vereiste denk ik, zou voor stil en koel gaan (Samsung Spinpoint?). Gewoon standaard IDE en molex connector is het enige wat van belang is qua aansluiting. Je kunt de schijf partitioneren en formatteren zoals je wilt. Eenmaal draaiend ziet windows geen verschil.
Link naar reactie
Heel mooi, dan zal het dat wel worden. Dus als ik de schijf opdeel in partities, en ik sluit hem aan, dan krijg ik evenzoveel drive-letters erbij (bv. F:, G: en H:), achter mijn huidige drive-toewijzingen? Een ATA/100 of ATA/133 kan bijvoorbeeld ook allebei, ongeacht de casing? Ik zal op de HCC eens opzoek gaan naar een mooie schijf en alu-casing. :lol:
Link naar reactie
Ja, je krijgt er evenveel drive letters bij als het aantal nieuw aangemaakte partities. Een ATA/100 of ATA/133 kan bijvoorbeeld ook allebei, ongeacht de casing? Ja, even op de specificaties letten bij het kopen van het kastje. Laatst heb ik er een gekocht en er een WD 80GB, 7200 rpm, 8 MB cache schijf in gezet. De snelheid wordt gewoon bepaald door de gebruikte USB 2 interface.
Link naar reactie
[quote:2ca39d068b="a.tip"] Ja, even op de specificaties letten bij het kopen van het kastje. [/quote:2ca39d068b] Welke delen van de specificatie zijn dan van belang? Zijn er verschillende kastjes met verschillende connectors beschikbaar? Of is het voldoende wanneer er bijvoorbeeld IDE & P-ATA vermeld is? Verder zijn er volgens mij ook kastjes (casings) zonder voeding beschikbaar. Is er een mogelijkheid dat een standaard USB-poort (niet via een hub) voldoende stroom levert, of betreft het dan weer een speciaal soort schijven? Of zit ik nu te kletsen en bestaan die casings niet?
Link naar reactie
Nou, dat er een p-ata schijf in gaat en de verbinding USB2 is. Die werkt ook met USB1 maar dat gaat traag. Een kastje met eigen voeding lijkt me essentieel. De schijf met electronica trekt toch wel wat stroom en op USB uitgangen is die maar beperkt beschikbaar. En als het al zou lukken, dan kun je problemen krijgen als je meer stroomtrekkende USB apparaten gebruikt. Er zijn ook kastjes waar je een kleine HD van het type gebruikt in laptops kunt zetten.
Link naar reactie
[quote:290a7d7e2f="gerben"]Als je geen aparte voeding wilt, zul je een 2,5" (laptop) schijf met bijpassende behuizing moeten nemen. Een gewone schijf trekt teveel stroom.[/quote:290a7d7e2f] Kijk, dat zocht ik :lol: Meteen een stuk duidelijker. Ik blijf toch bij de 3,5" dan, gezien de grootte en prijs (200 a 250 GB). Een alu casing met externe voeding voor een 3,5" IDE P-(Ultra)ATA 100 of 133 dus. En bijbehorende schijf. Ik zat zelf te denken aan de Maxtor DiamondMax 9 met 8MB cache (200GB) of de DiamondMax 10 idem met 8MB (250GB, geen S-ATA). Nog andere aanraders? Of afraders? :-?
Link naar reactie
Lijkt me een goed idee. Wat de schijf betreft, die Maxtor 200GB heb ik al een aantal maanden draaien in mijn backup computer. In mijn externe kastje zit een WD 80 GB 7200 rpm 8MB cache. Werkt ook goed. Wat harde schijven betreft kom je van elk merk verklaarde voor en tegenstanders tegen. Een bekend merk en redelijke prijs is een goed uitgangspunt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...