Ga naar inhoud

Aanschaf PC voor wat ouder iemand


Aanbevolen berichten

[quote:a079390f7a="HankPiano"] De betreffende man belde me eigenlijk naar aanleiding van, als ik het goed begrepen heb, een aktie van de Postbank of KPN, was een beetje een vaag verhaal. Ik kan die aktie op internet ook niet zo één twee drie terugvinden, weet iemand daar toevallig meer over? In ieder geval ging het om een Compaq-Presario, zo rond de 600 Euro. [/quote:a079390f7a] Da's deze actie: http://www.postbank.nl/ing/pp/page/frameset/form/0,2839,1859_141326597_142776629,00.html?FormLinkId=142776629 [quote:a079390f7a="HankPiano"] Nou lijkt me dat je voor dat geld wel iets beters kunt krijgen, persoonlijk ben ik niet zo'n Compaq-fan. Met Dell heb ik eigenlijk alleen maar goeie ervaringen, en die pjoeters zijn inderdaad mooi stil. Maar wat ik lees over completer.nl ziet er ook wel goed uit. [/quote:a079390f7a] Nou, deze Compaqs vind ik wel erg uitgebreid, vooral die Powerplus ziet er goed uit met 512MB RAM en Sempron 3000+ met 512kB cache (Barton). Ook prima softwarebundel. Het handige van Compaqs is dus die handige restore-functie als de hele Windows-installatie om een of andere reden vernaggeld is, zeer prettig voor n00bs ... Compaqs zijn trouwens ook lekker stil. Maar goed, je moet je vragen of de specs van deze PC niet een beetje overkill zijn voor iemand die alleen wil internetten en e-mailen. Want dan ben je met een PC van 259 euro + geld voor een monitor en WinXP dus al klaar.
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Iemand van 60 een compaq aanraden kan je niet maken als je het mij vraagt, die dingen lopen niet fijn en als er iets mee aan de hand is kan je het hele ding weglazeren of dure compaq hardware kopen. Wat je zou kunnen doen is zelf iets samenstellen bij een van de onderstaande zaken: www.icomputers.nl www.pczaak.nl www.alternate.nl (daarna naar pcbuilder: http://pcbuilder.alternate.nl/ ) Bij alle drie de zaken kan je assemblage meebestellen. Als je dat doet word hij voor je geassembleerd. :wink: PS. nu geen tijd om te kijken voor iets leuks maar misschien doe ik dat straks wel even.
Link naar reactie
[quote:0a6868ce9d="pcguy"] die dingen lopen niet fijn ... en als er iets mee aan de hand is kan je het hele ding weglazeren of dure compaq hardware kopen. [/quote:0a6868ce9d] Heb vroeger een Compaq Presario 4550 gehad (AMD K6-233MHz). Superstabiel, dat ding draait nog steeds. Staat nu bij een kind, dat er nog Tomb Raider op loopt te spelen dankzij de extra bijgezette Monster 3Dfx-kaart. :D Tegenwoordig gaat er ook gewoon hardware van andere merken in, Compaq gebruikt nu veel meer standaard hardware. Maar je hebt gelijk wat dat betreft: met een clone ben je gewoon veel flexibeler met het uitbreiden en vervangen van hardware.
Link naar reactie
Wat zitten sommigen toch te zeuren over "een man van 60". Wat mankeert daar aan, dat hij op dit gebied niet meer helemaal volwaardig zou zijn? Helemaal niet bekend hoe hij zich nog gaat ontwikkelen. Toevallig schijnt deze man nog geen ervaring te hebben, maar heel wat 60+, 70+ en zelfs 80+ mensen hebben het hele ontstaan van deze materie van heel nabij bewust meegemaakt of zelfs mee helpen ontwikkelen. Ik kan een ander voorbeeld noemen. Mijn vrouw heeft in verband met haar hobby een website. Ze ontvangt veel leuke reacties. Onlangs was daar eentje bij van een mevrouw van [b:a8270c5a16]90 jaar[/b:a8270c5a16] in Australië die van alles doet op haar PC zoals foto's bewerken tot scannen van bloemen en planten toe. Dus hou a.u.b. op met dat eeuwige gez..... over die oudjes, want dat is totaal niet relevant.
Link naar reactie
[quote:4cbc526891="J. de Boer"] Helemaal niet bekend hoe hij zich nog gaat ontwikkelen. Toevallig schijnt deze man nog geen ervaring te hebben, maar heel wat 60+, 70+ en zelfs 80+ mensen hebben het hele ontstaan van deze materie van heel nabij bewust meegemaakt of zelfs mee helpen ontwikkelen. [/quote:4cbc526891] Als ikzelf nu pas zou beginnen met PC's, dan zou ik liefst ook een zo 'n00b-proof' mogelijke machine willen hebben, waarop ik zelf alles kan ontdekken. Ontwikkeling moet gestimuleerd worden, je hebt er niets aan als zo'n persoon uit frustratie die hele PC het raam uit flikkert. 8) Er bestaan trouwens ook handige boeken die kunnen helpen bij het 'heropvoeden'. De boeken van ene Addo Stuur hebben mijn ouders bijvoorbeeld trouwens prima geholpen om zelfstandig dingen te leren, zoals Word, e-mail en internet. Op z'n site kun je samples van die boeken bekijken in pdf-formaat, dan kun je ook uitproberen of je de senioren-versies nodig hebt (zelfs de Power-knop van de PC wordt geillustreerd :P ) of kan worden volstaan met de basisboeken. http://www.visualsteps.nl/
Link naar reactie
[quote:01a5bbcc1c="J. de Boer"](......) Dus hou a.u.b. op met dat eeuwige gez..... over die oudjes, want dat is totaal niet relevant.[/quote:01a5bbcc1c] Ook voor mij is leeftijd op zich geen issue. Echter, ik heb direct aan het begin vermeld dat het gaat om 'een wat oudere man' die niks met computers heeft. [i:01a5bbcc1c]Dan[/i:01a5bbcc1c] speelt leeftijd wel een rol, daar kun je gewoon nuchter rekening mee houden. Maar als een en ander leidt tot het kleineren of betuttelen van 'ouderen' is dat helemaal fout, dat ben ik zonder meer met je eens.
Link naar reactie
Iedereen bedankt trouwens voor de ideeën en links. Ik ben de hele dag weg geweest dus zie het nu pas. Er blijven (voorlopig) twee opties over: of die Dell Dimension van de aanbieding, die is echt 'basic' en lekker goedkoop, of een geassembleerde pc, die van completer.nl bijvoorbeeld. Zelf heb ik liever het laatste, om redenen die hierboven al genoemd zijn, maar de uiteindelijke keuze laat ik graag aan de betrokken persoon. Die Compaq (thanx voor de link Obi-wan-kenobi) vind ik echt te dik: als iemand zelf aangeeft dat zijn wensen heel bescheiden zijn (zie begin van dit draadje) wat moet hij dan met een DVD Rewriter 8X (Double Layer) of een 9 in 1 geheugenkaartlezer.....dat noemen ze dan nog BasicPlus :P .
Link naar reactie
[quote:a5e5eef30a="Anjo"]Hank ik heb persoonlijk goede ervaringen met Compaq/HP ( in mn werk draaien er 3000 GOED ), maar als jouw collega iets met muziek doet is dan de overweging van een losse PCI geluidskaart tov sound on board belangrijk?? De compaq levert nl een beter geluid....[/quote:a5e5eef30a] Waarschijnlijk een groot bedrijf met een systeem beheerder die alle kapotte onderdelen rechtstreeks bij compaq inkoopt. Bovendien lijkt me het onwaarschijnlijk dat je er zelf dingen mee sleutels oid. Wij hebben er een tijd een gehad, oud kreng, en die liep om de haverklap vast, starte zeer langzaam op en van alles wat je erbij probeerde te prikken pakte hij niks.
Link naar reactie
Nog even voor de duidelijkheid: die TV-aanbieding van Dell voor 499 Euro is opeens 598 Euro als je klikt op 'configureer en bestel', zonder dat je ook maar iets geconfigureerd hebt. Het blijkt te gaan om de garantie, in de aanbieding van 499 Euro is er sprake van 1 jaar 'collect en return', op de [url=http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?oc=D1006&qbc=D1006&qmc=XX&b=50789&cu=nldhs&s=nldhs&sbc=nldhstvhpdesktop1&v=d]site[/url] zelf is '3 jaar Next Business Day On-Site & 1 jaar Online training - Dell' aangevinkt. Boerenslimheid. Afgezien daarvan is de aanbieding niet echt reëel: Windows XP installeren en er dan doodleuk 128Mb. geheugen bijprikken? Shame on Dell! Er zitten evenmin speakertjes bij (lijkt me toch vrij 'basic') en een floppy-disk zoek je ook tevergeefs. Over dat laatste valt te twisten maar voor de compleetheid van een systeem vind ik het er persoonlijk nog steeds bijhoren. Voor deze 'TV-aanbieding' ben je dus, inclusief BTW en goeie garantie, niet 499 maar bijna 700 Euro kwijt, en dan hebben we het over een systeem met alleen een 48x CD-Rommetje.....easy as Dell.
Link naar reactie
Misschien is dit iets: [list:e453559bdb]Sempron 2600+ boxed (met koeler dus) voor 90 euro asus a7n8x-x mobo voor 61 euro twinmos pc3200 512mb 80 euro aopen miditower atx QF50A 47 euro peak ati 9200 se 45 euro maxtor 80gb 8mb harde schijf 62 euro nec nd3500 dual layer dvd brander 66 euro nec dvd rom 27 euro floppy drive 8 euro assemblage hardware 30 euro[/list:u:e453559bdb] Ik kwam op ongeveer 515 euro uit bij www.pczaak.nl (Je kan dus ook een andere shop kiezen die iets goedkoper is) Bovendien zitten hier nog geen toetsenbord, geen scherm, geen speakertjes en geen muis bij. Als je dat er wel bij wilt hebben zou je zoiets kunnen overwegen: [list:e453559bdb]logitech cordless desktop express, 35 euro samsung tft scherm voor 314 euro (crt is ook mogelijk en is goedkoper) creative inspire 2.1 speakers voor 41 euro[/list:u:e453559bdb] Dit tikt wel aardig aan op de prijs (vooral dat tft scherm) en die komt zo dan ook op 900 euro. Je kan er voor kiezen om een 15 inch ipv 17 inch scherm te nemen of voor een tft scherm te gaan om zo te besparen. Ook zou je kunnen zeggen dat je geen dvd brander nodig hebt en er een cd brander in stopt, dat scheelt ook in de prijs.
Link naar reactie
Hartelijk dank voor bovenstaande optie, pcguy, zal 'm meenemen in het overleg dat ik binnenkort met de betreffende man zal hebben. Aan hem de keuze: pc van een bepaald merk (Dell, Compaq, whatever) of een pc die jezelf samenstelt danwel door een winkel laat assembleren. De hier gegeven links en ideeën zijn daarbij zeker waardevol :) .
Link naar reactie
[quote:28b5eebedd="pcguy"] Dit tikt wel aardig aan op de prijs (vooral dat tft scherm) en die komt zo dan ook op 900 euro. Je kan er voor kiezen om een 15 inch ipv 17 inch scherm te nemen of voor een tft scherm te gaan om zo te besparen.[/quote:28b5eebedd] Het prijsverschil tussen een 15" en 17" TFT is tegenwoordig minimaal (ca. 40 euro), ik zou de keuze beperken tot een 17" TFT of een 19" CRT (letters lekker groot voor senioren. :o). http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/346//?Sortering=Prijs&Query=&Action=&Landfilter=Benelux http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/341//?Sortering=Prijs&Query=&Action=&Landfilter=Benelux http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/339//?Sortering=Prijs&Query=&Action=&Landfilter=Benelux
Link naar reactie
Ik wil graag reageren. Ik denk dat de titel van het topic misleidend is. Zelf is, ik stel het op prijs dat ik een computer heb die probleemloos werkt. Ik ben al wel de 40 gepasseerd ... dat wel. Mijn ervaring met winkels die geen service verlenen is ronduit slecht. Kant en klaar computers (zoals Compaq, Dell Hp, Packard Bell) werken iha direct en probleemlozer. Helaas, in het algemeen ... Tot nog toe heb ik in mijn familie, die de computer bij de zogenaamde speciaalzaak hebben gekocht, alleen maar problemen gezien. Die zijn inmiddels wel opgelost of er is een oplossing voor handen, maar dit wel dankzij mijn schoonzus, mijn broer en mijzelf. Maar zeker niet dankzij die speciaalzaak ... integendeel. Een probleem met een beginnende gebruiker is dat die eigenlijk nog niet weet wat die met de computer gaat doen. Dan is het best interessant te weten welke hobbies iemand heeft. Puur om na te gaan, wat die er misschien straks misschien nog mee wil gaan doen. In het begin is een basis computer (eventueel een 2e hands, maar dan niet te duur, ik zie soms 2e hands prijzen ...) vanwege de lagere kosten, de meest verstandige keuze. Wanneer je beseft wat je er echt mee gaat doen, tja, dan is de keuze veel makkelijker. Iemand die fotografeert en of video films maakt, beseft misschien nog niet dat een computer daar ook heel handig bij kan zijn. Helaas zal een standaard computer in dat geval vaak niet voldoen of uiteindelijk duurder uitvallen. Tja dan is het softwarepakket toch ook wel belangrijk, een briefje tikken, dan is algauw Word nodig. Neem dat dan mee in de prijs. Een OEM Works Suite met Word is echt betaalbaar te noemen. Bij veel computerhandelaren koop je wel leuke computers, maar zit vaak onvoldoende software bij om die ook leuk te gebruiken. De aversie tegen de kant en klaar modellen ontgaat mij daarom ook vaak. Maar ja, ook daar zitten dus wel computers tussen met soms erg weinig software.
Link naar reactie
[quote:7033c68999="Hans.Vosman"] Tot nog toe heb ik in mijn familie, die de computer bij de zogenaamde speciaalzaak hebben gekocht, alleen maar problemen gezien. [/quote:7033c68999] Dan hebben ze de verkeerde winkel uitgezocht. Kijk in de Shopsurvey naar de [b:7033c68999]betere[/b:7033c68999] speciaalzaak. http://www.tweakers.net/shopsurvey Maarre, ben het met je eens dat de support en extra's bij bijv. Dell en HP handig zijn voor 'n00bs', maar dat heeft dus z'n prijskaartje. Forumleden hier willen die meestal niet betalen en helpen graag vrienden en familieleden in 'nood'. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...