Ga naar inhoud

Harde schijf probleem, help plz


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen. Ik heb sinds een paar dagen een probleempje met mijn 2de harde schijf. Het volgende is aan de hand. Ik heb twee WD schijven: 1 van 36 gig (10000rps/windowsxpnlsp2/NTFS) en 1 van 80 gig (7200rps/data/FAT32). Tot voor kort kon ik allebei de schijven gewoon aan via Windows xp, nu als ik op de 80gig schijf click in de explorer staat er: 'Schijf is niet geformateerd, wilt u deze nu formateren?' Dit is dus geen mogelijkheid gezien ik al mijn data hierop heb staan. Via een simpel boot-up cd'tje kan ik de schijf wel aan, en staan alle bestanden er ook gewoon op. Vreemd dus ! Via eigenschappen binnen windows van de harde schijf herkent windows hem ook gewoon, ook als je de installatie ongedaan maak en daarna weer opnieuw nieuwe hardware zoek. Via het tabblad 'Algemeen' van de 80gig schijf krijg ik ook: 0k / 0k (niks dus) Hier een samenvatting van mijn dxdiag: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_rtm.040803-2158) Language: Dutch (Regional Setting: Dutch) System Manufacturer: ASUSTek Computer Inc. System Model: K8N-E-Deluxe BIOS: BIOS Date: 07/12/04 11:25:28 Ver: 08.00.09 Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+, MMX, 3DNow, ~2.2GHz Memory: 1024MB RAM Page File: 175MB used, 2284MB available Windows Dir: C:\WINDOWS DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Formateren van de schijf is geen optie, via een dos-boot-up diskette kan ik ook nooit alle data naar mijn andere schijf kopieren, gezien ruimte probleem. Iemand ideeen? Alvast bedankt !!
Link naar reactie
Nog even een kleine toevoeging (die mij raar lijkt): In de dxdiag vond ik ook nog dit: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ------------------------ Disk & DVD/CD-ROM Drives ------------------------ Drive: C: Free Space: 15.7 GB Total Space: 35.3 GB File System: NTFS Model: WDC WD360GD-00FNA0 Drive: G: Model: WDC WD800BB-00CAA1 Drive: D: Model: HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B Driver: c:\windows\system32\drivers\cdrom.sys, 5.01.2600.2180 (Dutch), 8/4/2004 07:59:52, 49536 bytes Drive: E: Model: HL-DT-ST DVDRAM GSA-4120B Driver: c:\windows\system32\drivers\cdrom.sys, 5.01.2600.2180 (Dutch), 8/4/2004 07:59:52, 49536 bytes >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Link naar reactie
Heb ik ook laatst gehad met Windows XP Pro. Betekent helaas heel veel problemen. Wsch. MFT corrupt, dus reken op veel dataverlies. GetDataBack van www.Runtime.org KAN helpen, maar vaak ook niet, om nog de nodige data terug te halen. Vooral GEEN format, want dan ben je echt de klos. Ook vooral niet schrijven op de disk! GDB is een programma dat read-only je schijf behandelt, dus je hebt wel extra ruimte nodig om je geredde bestanden weg te zetten. Overigens: het is wel betaalde software.....
Link naar reactie
welke schijfen zijn sata? de raptor zeker weten. wat je kan doen is de sata poorten verwisselen. gebruik wel de zelfde sata chipet als je maar een soort sata driver heb geinstalleerd anders is het mogelijk dat de goede schijf ook onleesbaar wordt. en een back-up programma zal niet helpen want je kan via dos er gewoon nog bij er is dus niks verloren.
Link naar reactie
Waarschijnlijk is de schijf gaar geworden omdat ik een slechte voeding had waardoor de pc zo af en toe uitviel. Windows xp vond dat zowiezo niet echt leuk. IK heb nu in ieder geval een nieuwe voeding, opnieuw windows erop staan, maar de schijf doet het nogsteeds niet:(. Na een nieuwe installatie nogsteeds hetzelfde probleem. Misschien moet ik via dos, daar kan ik de bestanden wel aan, iets doen. Jammer genoeg zie ik dan mijn andere schijf (36gig) niet. Dus ik kan dan niet een gedeelte over kopieren. Ik hoop dat de schijf het ooit nog gaat doen, advies is welkom :) Robbert
Link naar reactie
Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb wel een soortgelijke ervaring gehad. Zou het niet te maken kunnen hebben met je MBR (Master Boot Record), dat deze beschadigd is? Dit aangezien hij het bestandssysteem ook niet herkent, mits je met een boot-cd opstart. Ditzelfde probleem had ik destijds ook. Overigens kon ik destijds de schijf ook via DOS benaderen, maar de ellende als je dan bestanden veiligstelt is dat ie DOS-namen toekent (Voorbe~1.doc), en je dus heeeeeel veel tijd kwijt bent met het herstel. Tot zover mijn voorzet. Is er iemand die hem inkopt, of wellicht naastschiet? :)
Link naar reactie
Probeer het progje "Spinrite" ergens vandaan te halen. Dot progje is vele uren bezig maar haalt in 90% van de gevallen je schijf "terug". of Haal ergens "Knoppix" vandaan. Dit is een os op cd. Ik weet zeker dat je schijf dan wel te benaderen is. Als je overige schijven FAT32 geformateerd zijn dan kan je je gegevens direct van de "kapotte" schijf naar een andere kopieeren. Anders zal je een computer met een FAT32 schijf met je eigen computer in een netwerkje moeten hangen om het zo over te zetten EDIT: Zie net dat je andere schijf NTFS is :oops: ......je zal dus voor een FAT32 schijf moeten zorgen om de gegevens over tezetten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...