Ga naar inhoud

beste harde schijf oplossing


Aanbevolen berichten

Misschien wel juist omdat ik veel reviews ed lees kom ik er even niet goed meer uit. Voor een nieuwe pc zoek ik een goede en betaalbare oplossing voor de harde schij(f)ven. Het moederbord heb ik al (Shuttle an50r) en die is voorzien van SATA raid. De beste schijf, de raptor, valt af omdat deze in verhouding te duur is. De betere SATA schijven zijn dan imho de nieuwe maxtor en de Hitachi Dan praten we wel over minimaal 250MB. Als je dit in RAID wil plaatsen heb je er twee nodig dat wordt te veel en te duur. Wanneer je terug valt op kleinere schijven zijn die (volgens de testen)minder snel. Wordt dit gecompenseerd door de raid opstelling? Kern van de zaak is dus wat is voor ongeveer 200 euro sneller, een grote snelle sata schijf of twee kleinere (die wat trager zijn)? Voorbeeld van dit dilemma; Op tweakers best buy guide in het high end game systeem twee 80MB Hitachi's in raid. http://www.tweakers.net/reviews/519/4 Op hardware info in het high end systeem een Hitachi 250 MB (terwijl er echt raid op het mobo zit) http://www.hardware.info/pcadvies.php?type=h
Link naar reactie
[quote:6f55e41ca4]Overigens vind ik raid0 nog steeds een beetje kamikaze oplossing. Dus zou ik dat zelf niet doen.[/quote:6f55e41ca4] Je bedoelt dat de kans op verlies van data twee keer zo groot is. Ik moet zeggen dat dit met back-ups van de belangrijke gegevens toch wel op te vangen is. Ook als je met één schijf draait kan het misgaan toch? Heb zelf nog geen slechte ervaringen met HD crashes gehad (afkloppen) Blijft de vraag; is raid met wat minder snelle schijven net zo snel als met één grote snelle.
Link naar reactie
[quote:e3dd9999d4="bronnie3"]......................... ........................................................................................................ Blijft de vraag; is raid met wat minder snelle schijven net zo snel als met één grote snelle.[/quote:e3dd9999d4] Raid-0 met twee minder snelle kleinere levert een verdubbeling van de doorvoersnelheid: sneller dan 1 snelle grote, doordat de minder snelle kleinere hoogstwaarschijnlijk niet twee maal trager zijn dan de grote snellere.
Link naar reactie
Wanneeer je alleen van de echt belangrijke bestanden een back up maakt kom je toch niet aan 320 MB? De back up kan toch ook via een netwerk? Ik ben het met je eens dat het risico groter is met twee schijven, daar heb ik niet zo bij stilgestaan. Het leek mij altijd wel mooi om raid te gebruiken nu ik eindelijk een mobo heb die het ondersteund. Zijn er forumgebruikers die raid 0 gebruiken? Weegt de snelheidwinst op tegen de risico's? Lijkt me moeilijk te bepalen. Nog even praktisch worden; voor rond de 200 euro heb je; Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB) 210 euro Hitachi Deskstar 7K250, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) 167 euro maar ook 2x Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) 194 euro 2x Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, 8MB, SATA) 185 euro Wat vinden jullie ervan?
Link naar reactie
[quote:804803fe1a="bronnie3"] ................................................... Zijn er forumgebruikers die raid 0 gebruiken? Weegt de snelheidwinst op tegen de risico's? Lijkt me moeilijk te bepalen. .................................................... [/quote:804803fe1a] De snelheidswinst is bij bepaald gebruik opvallend en dan bijzonder prettig. Het grotere risico op uitval is enkel buitenspel te zetten met een juist back-up beleid.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...