Ga naar inhoud

cd-brander werkt/brandt niet op 'volle snelheid'


Aanbevolen berichten

Hoi, Heb een cd-brander HL-DT-ST RW/DVD GCC-4241N welke op een max van 24 zou moeten branden. Dit kan ik ook gewoon aangeven dus daar zit het probleem niet. Maar als ik dan ook daadwerkelijk cd's ga branden, zie ik dat de snelheid van het brandproces niet boven de 18 uitkomt. Meestal blijft deze op 15 hangen. Tijdens het branden werk ik niet met andere programma's (behalve de op de achtergrond meedraaiende programma's natuurlijk) en ben ik niet verbonden met het internet. Wie kan mij vertellen waar het langzame branden vandaan komt en hoe ik het kan versnellen? (oh ja, de cd'tjes die ik gebruik zijn 52 x-speed) Groet Astrid
Link naar reactie
Ik weet niet welke besturing je gebruikt maar staat DMA van de brander wel aan? Hier kan het ook nog aan liggen. Bovendien heb ik hier een cd brander die gaat tot 52 speed maar als je er een lege cd ingooit is de effectieve snelheid toch ook niet hoger als zo'n 40 speed. Bovendien ligt het er ook aan hoe de drive is aangesloten. Als er op dezelfde kabel bijvoorbeeld ook 'n harde schijf is aangesloten en deze heeft ondertussen aktiviteit dan wordt de data trager aangeleverd en dit gaat ook ten koste van de snelheid Verder is het zo dat een cd speler (of -brander) begint te branden in het midden van de cd (dus bij het gat). Hoe meer de laser van de brander naar buiten komt hoe hoger de snelheid wordt omdat de omtreksnelheid van de cd steeds groter wordt. Dit heb ik hier ergens op het forum gelezen. Groetjes van J.W.
Link naar reactie
[quote:5f8b637f0f="jwspruyt"]Verder is het zo dat een cd speler (of -brander) begint te branden in het midden van de cd (dus bij het gat). Hoe meer de laser van de brander naar buiten komt hoe hoger de snelheid wordt omdat de omtreksnelheid van de cd steeds groter wordt. Dit heb ik hier ergens op het forum gelezen.[/quote:5f8b637f0f]Dat klopt, en die methode heet CAV. Vrij vertaald staat dat voor: constant toerental. Dat betekend dat de max. snelheid pas aan het eind van de schijf (de laatste paar MB van de 650 of 700MB die er op een schijf passen) bereikt wordt. Per omwenteling wordt er an nl. meer data op de schijf gezet. Tegenover gesteld aan CAV is CLV. Dat betekend dat de gehele schijf met een continue snelheid (bv. 12X) geschreven wordt. Moderne snelle branders (40x en hoger) zijn zonder uitzondering CAV schrijvers op de hoogste snelheid. Vaak kunnen die weer wel CLV toepassen op langzame schijven (bv RW's). Er zijn ook branders die gedeeltelijk CAV of CLV toepassen (P-CAV en P-CLV). Dat je brander niet sneller wil branden kan ook nog liggen aan het feit dat hij niet goed overweg kan met het merk CD-R's. Dat is per drive verschillend en moet je uittesten. Of evt. een firmware upgrade uitvoeren als je dat nog niet gedaan hebt.
Link naar reactie
Tnx, dit maakt het voor mij allemaal stukken duidelijker! Ik ga testen met verschillende cd'tjes. Wie weet dat dat al verschil maakt. Zo niet, dan doen we het gewoon met de goedkope cd'tjes en doen we er maar iets langer over ;) Verder ben ik in het bezit van een laptop, dus hoe het zit met kabeltjes e.d....geen flauw idee... Een laptop haal ik niet zo snel uit elkaar... Mijn eerdere miditower heeft heel wat geklungel van mij moeten ondergaan... :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...