Ga naar inhoud

Digitale Camera - Macro foto's - Wat raden jullie aan ...


Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben op zoek naar een heel goede budget vriendelijke digitale camera die macro foto's kan nemen. Echter met de 2 sony cams hier thuis DSC-P9 en DSC-P10 lukt het mij niet echt - onscherp ... Andere functies die eventueel de camera moet kunnen, is stilstaande beelden goed kunnen fotograferen en optische zoom mag er zeker en vast veel zijn ... Olivier
Link naar reactie
[quote:550f99b82c="Gecko"]ik ben op zoek naar een heel goede budget vriendelijke digitale camera die macro foto's kan nemen. [/quote:550f99b82c]Wat noem je budget vriendelijk? 500 euro? 1000 euro? Verder heeft optische zoom een nadeel, het versterkt de mogelijke bewegingsonscherpte. Mijn ervaring is dat makro fotografie met een compact camera behoorlijk lastig is. Misschien dat een compact camera met een intern digitaal display beter afleesbaar is, alleen heb ik daarmee geen ervaring. Hoe dichtbij wil je overigens? 5 cm, 2cm, 20 cm?
Link naar reactie
Op zich kunnen de meeste camera's wel redelijk goed macro opnamen maken. Zelf doe ik dat ook wel eens. Wat ook heel belangrijk is Een statief, ik heb zelf een grote en een tafel driepoot statief. Probeer veel licht te krijgen , zelf gebruik halogeen spotjes 20 watt om de boel goed uit te lichten. Als het namelijk erg macro wordt zit de lens zowat tegen het onderwerp aan en krijg je snel hinderlijke schaduwen. Ook gebruik ik de timer wel bij stilstaande onderwerpen om bewegingsonscherpte bij het afdrukken te voorkomen. Ik fotografeer dan met mijn HP850. Ik plaats een link naar een foto , zonder extra spotjes http://members.home.nl/vonkentrekker/foto/macro_3com_kaart.JPG (doe maar even zo om de modemers niet te frusteren) foto is onbewerkt en in de hoogst mogelijke resolutie. Peter
Link naar reactie
[quote:715313d0c1="Krekel"]Probeer veel licht te krijgen , zelf gebruik halogeen spotjes 20 watt om de boel goed uit te lichten. Als het namelijk erg macro wordt zit de lens zowat tegen het onderwerp aan en krijg je snel hinderlijke schaduwen.[/quote:715313d0c1]Dat is in de vrije natuur best wel lastig. Overigens macro is gewoon 1:1. Veel van mijn macro onderwerpen zijn pakweg 2x2 cm. Dat is niet zo'n makkelijke maat. Met een beetje wind, tja, is het onderwerp ook nog best vaak zoek.
Link naar reactie
ik heb voor mij zelf een medion en een nytech 3 x zoom camera (digitaal) enkele foto's zet ik vaak op mijn site ( www.debraal.nl ) zowel de nytech (zonder specifieke macro stand) als de medion kom ik tot redelijke macro opnames. verder heb ik een analoge canon eos met een specifieke macro lens. hiermee maak ik de meeste macro opnames op mijn site's. ook de andere 2 gemerkt met deze en deze op de site groetjes adb
Link naar reactie
[quote:6f16d3b6b1="sjouwer"]ik heb voor mij zelf een medion en een nytech 3 x zoom camera (digitaal) enkele foto's zet ik vaak op mijn site ( www.debraal.nl ) zowel de nytech (zonder specifieke macro stand) als de medion kom ik tot redelijke macro opnames. verder heb ik een analoge canon eos met een specifieke macro lens. hiermee maak ik de meeste macro opnames op mijn site's. ook de andere 2 gemerkt met deze en deze op de site groetjes adb[/quote:6f16d3b6b1]oftopic ik heb even naar je foto,s gekeken op je side. maar er staan twee foto,s op met de text Salamander. dat een hagedis :lol:
Link naar reactie
Tja, zoveel mensen hebben een cam maar zo weinig weten wat van fotografie.... En werkelijk goedkope oplossing waarmee toch zeer behoorlijke resultaten te behalen valt is door een voorzet lensje voor de lens te plaatsen. Zelfs als je geen schroefdraad in je lens hebt is daar een mouw aan te passen mbv dubbelzijdig kleefband. Voorzet lensjes hebben een sterkte gemeten in dioptrie, ze zijn vergelijkbaar met een + bril (vergrotend). zo rond de 10 dioptrie kun je met iedere camera meer macro doen dan de meeste mensen willen, ongeveer 2:1 is dan goed haalbaar ( 1/2 v/h object is beeldvullend) Nadelen?; ja natuurlijk; de lens kwaliteit gaat achteruit en vooral aan de randen van de lens gaat het snel berg afwaards. Des te meer dioptrie des te erger het wordt, zelf deed ik het altijd met 3 dioptrie. Ga naar een echte fotozaak neem je cam mee en vraag of je ff zo'n lensje er voor mag houden om te zien wat en hoe het is. Kosten?; vanf €10,- voor noname tot enige tientjes voor de betere(bv B&W) (b&w vzl x yy- x=dioptire y=filtermaat in mm): http://www.kamera-express.nl/shop.asp?shop=&categorie=12&merk=66 Dioptrie macro voorzet lenzen kun je overigens ook stapelen: een +1 dioptrie en een +3 dioptrie levert totaal +4 dioptrie, gewoon de waardes optellen. De lens fouten worden dan overigens wel ernstiger aangezien je lensfout bovenop lensfout stapelt en een dus aanwezige fout nog een keer vergroot. Voor digicams zijn er overigens niftige setjes verkrijgbaar welke op de lens zonder schroefdraad toch een filter weten te klemmen, hoef je ook niet meer met dubbelzijdig tape in de weer. Overigens een aanvullende tip: bij macrofotografie neemt de scherptediepte heel snel af, de voorkant van je onderwerp(je) is dan dus scherp terwijl de achterkant wegvalt in onscherpte. dat voorkom je deels door (erg) veel te diafragmeren. Een camera met los instelbaar diafragma oftwel diafragma-voorkeuze is dus erg aan te raden en dan ook 1 die een erg klein diafragma kan maken, f:22 is erg prettig en wenselijk. diaframawaardes: hoe groter het getal des te kleiner het gaatje des te meer scherpte diepte je hebt.
Link naar reactie
[quote:85c9855883="rwilligen"]Tja, zoveel mensen hebben een cam maar zo weinig weten wat van fotografie.... En werkelijk goedkope oplossing waarmee toch zeer behoorlijke resultaten te behalen valt is door een voorzet lensje voor de lens te plaatsen. Zelfs als je geen schroefdraad in je lens hebt is daar een mouw aan te passen mbv dubbelzijdig kleefband. Voorzet lensjes hebben een sterkte gemeten in dioptrie, ze zijn vergelijkbaar met een + bril (vergrotend). zo rond de 10 dioptrie kun je met iedere camera meer macro doen dan de meeste mensen willen, ongeveer 2:1 is dan goed haalbaar ( 1/2 v/h object is beeldvullend) Nadelen?; ja natuurlijk; de lens kwaliteit gaat achteruit en vooral aan de randen van de lens gaat het snel berg afwaards. Des te meer dioptrie des te erger het wordt, zelf deed ik het altijd met 3 dioptrie. Ga naar een echte fotozaak neem je cam mee en vraag of je ff zo'n lensje er voor mag houden om te zien wat en hoe het is. Kosten?; vanf €10,- voor noname tot enige tientjes voor de betere(bv B&W) (b&w vzl x yy- x=dioptire y=filtermaat in mm): http://www.kamera-express.nl/shop.asp?shop=&categorie=12&merk=66 Dioptrie macro voorzet lenzen kun je overigens ook stapelen: een +1 dioptrie en een +3 dioptrie levert totaal +4 dioptrie, gewoon de waardes optellen. De lens fouten worden dan overigens wel ernstiger aangezien je lensfout bovenop lensfout stapelt en een dus aanwezige fout nog een keer vergroot. Voor digicams zijn er overigens niftige setjes verkrijgbaar welke op de lens zonder schroefdraad toch een filter weten te klemmen, hoef je ook niet meer met dubbelzijdig tape in de weer. Overigens een aanvullende tip: bij macrofotografie neemt de scherptediepte heel snel af, de voorkant van je onderwerp(je) is dan dus scherp terwijl de achterkant wegvalt in onscherpte. dat voorkom je deels door (erg) veel te diafragmeren. Een camera met los instelbaar diafragma oftwel diafragma-voorkeuze is dus erg aan te raden en dan ook 1 die een erg klein diafragma kan maken, f:22 is erg prettig en wenselijk. diaframawaardes: hoe groter het getal des te kleiner het gaatje des te meer scherpte diepte je hebt.[/quote:85c9855883] hoe groter het getal des te kleiner het gaatje :lol: . hier kan ik wel wat op zeggen. maar dat doe ik niet
Link naar reactie
Hier staat een lijstje met digitale camera's die specifiek op hun 'macro'-kwaliteiten zijn geselecteerd : http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM?view=dp_macro En bij reviews worden vaak voorbeelden van macro's gegeven. Zoals bij dit review van de Konica Minolta Z2 : http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaz2/page5.asp De Z2 & z'n opvolger de Z3 zijn zeker op het gebied van de 'long zoom' in hun prijsklasse zeer goede (en snelle) camera's volgens de reviews. Ik heb zelf nooit met (bewust) met macro's gewerkt, dus ik zou niet weten of hij daarvoor echt zo geschikt is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...