Ga naar inhoud

Beginner vraagt uitleg over harddisken.


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 harddisken. 1 met XP die ik gebruik. 1 met XP die ik daarvoor gebruikt en waar niks op staat dus die eruit kan. Ik heb ruim voldoenden ruimte dus wil me disk waar me oude XP opstaat eruit halen. Dit kan alleen niet want dan geeft hij aan het begin van het opstarten een fout terwijl er op de disk die er dan nog in zit een werkende XP staat. Zowel als hij op slave als master staat. Wat me verbaasd, want ik wil gewoon 1 disk. Hij doet het dus wel met 2 disken, ook het opstarten van me nieuwe XP. Begrijpt iemand me verhaal en kan dit opgelost worden? Of hebben jullie meer info nodig? Vertel!
Link naar reactie
a. krijg je bij het opstarten niet een dualbootkeuze? b. welke foutmelding krijg je precies? c. ik zou die tweede schijf laten zitten: daarop kan je rustig je eigen bestanden op backuppen of kopieëren. Moest toevallig je hoofdschijf eraan gaan, dan heb je tenminste je eigen bestanden nog op de tweede schijf staan. Tevens hoef je dan eigenlijk niets meer naar a-schijf of cd te kopiëren want je hebt het al op twee schijven staan.
Link naar reactie
Dit is een heel logisch verhaal... Op de eerste schijf die je er uit haalt staat de MBR. Dit is de master boot record. Dit is het eerste stukje wat de bios leest als hij de post heeft gehad. Dan gaat hij kijken waar een besturingssysteem opstaat. Zolang de eerste schijf der maar inzit dan is er niks aan de hand. Daar staat de mbr op, met de jusite verwijzing naar de 2 besturingssystemen. Haal je die schijf er uit, dan kan de bios geen mbr meer vinden en krijg je netjes een foutmelding. De makkelijkste manier is om windows opnieuw te installeren met alleen die tweede schijf erin. Je kan ook die eerste schijf eruithalen, en dan opstarten met de windows xp cd, en dan voor de optie "r" geloof ik. En dan daarna met de commando's fixboot en fixmbr te werken. Maar hoe dit prceis werkt weet ik ook niet helemaal. Hopelijk kun je er wat mee.
Link naar reactie
[quote:8cdc348ebe="pcguy"]goede alleen erin, dan opstarten van xp cd, herstel console in, en dan fixmbr runnen. edit: misschien is wat Passer zegt ook wle handig, moet je ze in raid hangen (mirroring, raid-1 geloof ik)[/quote:8cdc348ebe] als ik alleen de goede erin in doe kom ik niet verder als de allereerste begin pagine
Link naar reactie
Toch moet het zo anders haalt het niks uit. Dus even hier de stappen: [list:1c5bccb0e8] 1) haal de hdd die eruit moet los 2) controleer de jumper instellingen van de hdd die over blijft, waarschijnlijk master. 3) start op en stel in de bios in dat je van de cd wilt starten (bios in mbv del/f2/f1 ofzo, dan naar bootsequence of boot device priority oid zoeken, stel hier de cd als 1e in, harde schijf als 2e) 4) stop de windows xp cd erin 5) ga de bios uit op de manier dat je ook de instellingen opslaat 6) start van cd en laat hem die dingetjes laden, 7) je komt in een scherm waar je voor herstelconsole kan kiezen, kies hiervoor (R geloof ik) 8 ) typ bij de prompt in: "fixmbr" en druk op [enter] 9) Laat hem zo je mbr repareren, dit wijst zich vanzelf wel 10) herstart, en kijk of je nu van die hdd kan opstarten.[/list:u:1c5bccb0e8]
Link naar reactie
[quote:0511e3f735="pcguy"]goede alleen erin, dan opstarten van xp cd, herstel console in, en dan fixmbr runnen. edit: misschien is wat Passer zegt ook wle handig, moet je ze in raid hangen (mirroring, raid-1 geloof ik)[/quote:0511e3f735] raid werkt alleen als de schijven identiek zijn (iig zelfde grote anders verlies je ruimte)
Link naar reactie
[quote:7a429bd080="evisu"]ja heb het in me bios aangegeven en gesaved. ik neem aan de me CD-rom kan booten (hij is 2jaar oud) , ook me brander geprobeerd en ook een andere CD-rom gebruikt.[/quote:7a429bd080][quote:7a429bd080="Comp-Freak"]Als je bootvolgorde insteld moet natuurlijk wel cd-rom boven hardeschijf staan he [/quote:7a429bd080] Zoals je ziet heeft die dat al gedaan, zegt die. Hopelijk heeft die ze'n cd-rom van xp in een andere computer geprobeerd. Als die het daar wel / niet doet, dan kunnen we verder kijken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...