Ga naar inhoud

Gebruiksvraag externe harddisk


Aanbevolen berichten

Hallo, Om mijn bestanden te beveiligen bij een onverhoopte crash, heb ik een Maxtor externe HD aangeschaft om backups op te maken. Wat is nu de beste manier om deze externe schijf te gebruiken( en dus de bestanden op deze schijf zo lang mogelijk veilig te kunnen bewaren)? Elke harddisk heeft immers een beperkte levensduur van zo'n vier-vijf jaar. De meeste slijtage treedt op door het continu met hoge snelheid draaien van de schijf. Dit zou betekenen, dat als ik die externe HD continu verbonden laat met mijn computer, deze ook altijd draait en dus aan slijtage onderhevig zou zijn...Is het daarom beter om zo'n externe schijf na een backup telkens af te koppelen en op te bergen, of is dat erg overdreven? Ik ben erg zuinig op mijn unieke foto- en filmbestanden. Uit de verhalen heb ik altijd begrepen, dat backups op CDR en DVD elke drie jaar vervangen moeten worden, omdat deze schijfjes snel slechter worden. Vandaar die externe harddisk voor mijn backup doeleinden...
Link naar reactie
[quote:ff778b0982="apeka"]Hallo, Om mijn bestanden te beveiligen bij een onverhoopte crash, heb ik een Maxtor externe HD aangeschaft om backups op te maken. Wat is nu de beste manier om deze externe schijf te gebruiken( en dus de bestanden op deze schijf zo lang mogelijk veilig te kunnen bewaren)? Elke harddisk heeft immers een beperkte levensduur van zo'n vier-vijf jaar. De meeste slijtage treedt op door het continu met hoge snelheid draaien van de schijf. Dit zou betekenen, dat als ik die externe HD continu verbonden laat met mijn computer, deze ook altijd draait en dus aan slijtage onderhevig zou zijn...Is het daarom beter om zo'n externe schijf na een backup telkens af te koppelen en op te bergen, of is dat erg overdreven? Ik ben erg zuinig op mijn unieke foto- en filmbestanden. Uit de verhalen heb ik altijd begrepen, dat backups op CDR en DVD elke drie jaar vervangen moeten worden, omdat deze schijfjes snel slechter worden. Vandaar die externe harddisk voor mijn backup doeleinden...[/quote:ff778b0982] Indien het belangrijke bestanden zijn, dien je ze net als iedere backup niet in de buurt van je pc te bewaren, immers bij diefstal of brand ben je het kwijt. Dit staat los van de draaiuren die een harde schijf kan maken. Indien de data echt belangrijk is, kan je misschien beter een online backup-oplossing bekijken.
Link naar reactie
Een echte veiligheids backup is redundant, dwz je moet meerdere technieken gebruiken en niet je hele leven aan 1 draadje laten hangen zodat als 1 van de backups defect raakt je er nog altijd nog 1 hebt op een ander soort medium. Dus; een hd is een goed idee maar het zekerst ben je door ook een kopie op tape,dvd of cd te maken.[edit- of zoals hierboven al gemeld; internet natuurlijk! ] Als die ene (gevoelige), en waarschijlijk erg grote hd op de grond klettert ( of gewoon crasht), wat dan? Het afkoppelen na gebruik is zeker geen slecht idee, een hd slijt toch hoofdzakelijk van gebruik alhoewel het niet zo is dat als je hem niet gebruikt dat ie het eeuwige leven heeft, er is ook nog zoiets als veroudering.
Link naar reactie
Hallo, Bedankt voor jullie suggesties. Natuurlijk besef ik dat geen enkele informatiedrager het eeuwige leven heeft. Zo heb ik de 8mm jeugdfilmpjes uit de vijftiger jaren eerst op videotape laten zetten en een paar jaar daarna alweer op een DVD. Toch bewaar ik ook nog altijd de originele filmprojector met reservelamp voor het geval dat ik het origineel nog eens wil zien..;-) Ik denk dat het in mijn situatie het verstandigst is, om de externe harddisk na gebruik netjes op te bergen (zonder te laten vallen :-) en zo nu en dan ook eens beschrijfbare DVD vol te branden met bestanden.
Link naar reactie
Hallo, Ben inmiddels aan wat verder met het experimenteren met mijn Maxtor 300 GB OneTouch external harddisk en heb er nog een vraag over... Ik merkte dat als deze schijf wel via de USB aangesloten is, maar niet aanstaat als ik mijn computer opstart, mijn systeem nog al eens vastloopt of instabiel wordt. Kan ik wel begrijpen van Windows XP.. Ik heb nu ontdekt, dat de Maxtor een Power management systeem in huis heeft, waarmee je de schijf na een zelf in te stellen tijd, kunt laten uitschakelen (spin down). Omdat ik niet elke dag een backup maak en ik het zonde vindt om die externe schijf nodeloos te laten draaien als ik de PC aanzet (vrijwel de hele dag staat ie aan), heb ik de power off tijd ingesteld op tien minuten. Inderdaad zie ik na een een tijdje als de schijf niet wordt geactveerd het blauwe lampje gaan knipperen, ten teken dat de spin down is ingeschakeld. Toch wordt de behuizing enigszins warm, dus ik vraag me af wat er dan toch blijft werken..
Link naar reactie
De voeding van de hd?, levert de stroom dus ook warmte. Kun je de schijf horen of voelen draaien als ie in spindown staat? Je kunt altijd erg goed het vleigwielwiel effect van een schijf voelen als ie draait: als je de schijf draait, dwars op de as, dan voel je een tegenkracht netzoals een tol die je uit zijn as probeert te brengen.
Link naar reactie
Hallo, Als de disk in gebruik is hoor je de schijf zacht zoemen, maar als ie in de Power Save gaat, wordt het inderdaad stil. Ik heb dit ook nagevraagd bij Maxtor en zij bevestigen dat bij een Power Save de schijf na een zelf in te stellen tijd (minimaal 3 minuten) inderdaad stopt met draaien (spin down). De schijf gaat pas weer draaien als je ermee gaat werken...De warmte tijdens de Power Save wordt schijnbaar alleen veroorzaakt door de 12v voeding.. Overigens heb je natuurlijk gelijk als je stelt dat je backups niet alleen maar op één medium moet zetten. Ik maak dus zo nu en dan toch nog maar even een DVD-R aan...
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Ikzelf gebruik geen harde schijf meer. Want wat als er brand is? Of als er ingebroken wordt? Dan is het nog weg. Als alternatief heb ik SnSBackup. Dat is een internetapplicatie ontwikkeld door SnS-Software. Hier kan ik mijn bestanden naar uploaden en zijn ze zeker veilig. Bovendien kan ik ze vanaf elke computer benaderen, omdat er geen software geinstalleerd hoeft te worden. Kijk zelf op http://www.snsbackup.nl
Link naar reactie
Welkom op dit forum mazzelhenk. Alhoewel het initiatief wordt gewaardeert is de uitvoering wat minder gelukkig gekozen; een topic welke al bijna een half jaar niet meer actief is opdiepen uit de kelder wordt meestal niet gewaardeerd. Open dan liever een nieuw topic met de titel "Tip: xxxxxxx" Je start dan ook mogelijk een nieuwe versie discussie omtrent jouw tip ipv voortborduren op een topictitel die niet helemaal relevant (meer) is. Ik sluit me overigens aan bij gerben en verwijs naar mijn 1e reactie; "een goede backup is redundant" dwz iig nooit alleen 1 medium gebruiken maar minimaal 2.
Link naar reactie
Dat had ik niet in de gaten. Ik had het onderwerp gevonden via google en niet op de datum gelet. Mijn excuses. Natuurlijk gerben. Dat sluit je niet uit. Een cd/dvd beschadigd, een harde schijf gaat kapot, een tape gaat ook kapot en een externe partij gaat failiiet. Maar als je een bestand op je harde schijf hebt staan, op SnSbackup en op de backup van SnSBackup ben je toch redelijk ingedekt zou ik denken :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...