Ga naar inhoud

"oud" moederbord en "nieuwe" harde schij


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben van plan om een extra harde schijf toe te voegen. Nu zit ik -uiteraard- te denken aan 160 of 200GB. Alleen las ik ergens dat 137GB een limiet kan zijn voor het herkennen van de harde schijf door het moederbord. Ik kreeg meteen deja vu's vanwege de vroegere 512MB en LBA... Ik heb zelf een ASUS K7V moederbord. Op de site van asus hebben ze de slot A moederborden natuurlijk al verwijderd. En de handleiding geeft ook geen uitsluitsel. Wel vind ik na enig gespeur: http://www.asus.com/support/english/techref/48bithdd/index.aspx Hier staat de K7V niet in. Betekent dit dat ik inderdaad maar tot 137GB kan gaan?? Overige nuttige gegeven: Athlon 700, 512MB, WinXP SP2
Link naar reactie
Om te beginnen: je hebt WXP SP2, dus dat zit wel goed mbt het herkennen van grotere HD boven de 137 GB. Het probleem is dus enkel je BIOS, maar we kunnen dit omzeilen door gebruik te maken van tools als maxblast.exe (kan je downloaden van de maxtor-website, maar andere HD-fabrikanten hebben vergelijkbare utilities), waarmee je de BIOS van je mobo voor de gek houdt en zo de beperkingen van je BIOS kunt omzeilen.
Link naar reactie
Die 137 GB limiet vind ik een nogal mistige zaak. Het lijkt me dat dit slaat op de partitiegrootte maar niet op de schijf. Zelf laatst een 200 GB schijf bijgeplaatst onder Win2000 en via disk management twee partities van 80 GB aangemaakt. Moederbord Aopen 6XB. Een derde partitie van 40 GB lukte niet maar ging wel met Partition Magic waarna deze normaal in de Explorer beschikbaar was.
Link naar reactie
137 GB limiet mbt partitiegrootte en/of schijfherkenning door BIOS: het kan op beide gevallen slaan. Indien je BIOS het gedeelte boven de 137 GB niet herkend dan gebruik je inderdaad de utilities zoals maxblast of in jouw geval partition magic om dat te omzeilen. De tweede grap is de juiste herkenning van het gedeelte boven de 137 GB door je besturingssysteem zelf. Ik neem aan dat onder W2K bij jouw SP4 en de 48bit registry setting voor grote schijfen is ingeschakeld ! Zoniet, probeer dan niet data weg te schrijven naar het fysieke gedeelte boven die 137 GB. Ik had ooit een ghost met W2K met SP4 maar zonder die 48 bit registry setting van een 80 GB HD teruggezet naar een 160 GB schijf (overigens in een kleinere partitie) maar de data begon te corrumperen in de partitie boven de 137 GB. Ieder keer als W2K opstartte voerde W2K een check disk uit en probeerde telkens de partitie te corrigeren met catastrofale gevolgen voor de file-index: bestanden en directories waren plotseling niet meer zichtbaar na zo'n "correctie". Dus als je dat nog niet gedaan hebt onmiddellijk doen en niks naar toe schrijven of wat dan ook. Bij mij hielp installatie van die speciale 48 bit registry setting en nadien waren de problemen met check disk en corrupte file-index voor die zogenaamde upper limit partitie als sneeuw voor de zon verdwenen. Met Windows XP SP1 en zeker ook bij SP2 is die 48 bit registry setting al standaard geactiveerd.
Link naar reactie
Daar weet ik dan misschien wel wat op: TuneUp Utilities (http://www.tune-up.com/). In het menu "Customize & analyze" staat bij "drives" in mijn geval (WinXP) de melding: 48-bit LBA support enabled. Ik neem aan dat het voor Win2K ook werkt. Trouwens, ik zag dat mijn bios van 2000 was. Waarschijnlijk heb ik het ooit nog eens geflashed. Toch denk ik dat bios het bij mij niet automatisch doet met 137+ schijven, maar na was info op maxtor.com gelezen te hebben moet het met maxblast werken. Nu dus maar even de prijslijsten in de gaten houden :)
Link naar reactie
Ik weet inmiddels hoe dat zit met de register aanpassing (microsoft http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;305098). Achteraf herinner ik me dat ik zoiets ook gedaan heb, nl. door Maxtor's bigdriveenabler te draaien. Bij Maxtor is trouwens duifelijke informatie beschikbaar: http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=JS4fK6Wg&p_lva=&p_faqid=960&p_created=1016214655
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...