Ga naar inhoud

Sweex Xenon XB


Aanbevolen berichten

Wie heeft er een Sweex Xenon XB? Ik wil graag weten hoe het aan de achterkant zit: ik wil aan de achterkant nog minimaal 1 casefan. Welke afmeting hebben de gaatjes? Wil een 80 x 80 fan of een 120 x 120 fan erop zetten, dus kan evt een verloopstukje gebruiken. Verder wil ik graag weten: - Welke voeding zit erin? - Waar de openingen in de voeding zitten, aan de achterkant 1? Onderkant 1? enz enz - Sterkte van de de voeding
Link naar reactie
ik heb er geen, maar ik dacht dat duke(h) (=computerfreakje) er 1 had. Er zit een sweex voeding in en over het algemeen geeft deze niet heel stabiel voltages... Dus overklokken moet je vergeten met die voeding... Volgens mij kan er achter maar 1 80cm fan . edit: dus 2... Een verloopsstuk lijkt me niet handig, aangezien dit waarschijnlijk vanaf de binnenkant niet gaat passen (denk ik, maar heb geen ervaring), omdat hij dan tegen je mobo of voeding of VGA komt. JE kunt trouwens het beste die gaatjes eruit knippen/zagen. Deze blokkeren de airflow en geven een suizend geluid...
Link naar reactie
Ja dat begreep ik, maar waarom zouden verloopstukken niet gaan passen dan? (Zou hooguit 1 verloopstuk van 80 naar 120 worden). Kijk dat van die VGA kan ik begrijpen, maar de bovenste zou toch kunnen? Bovendien kan door een verloopstuk toch de lucht sneller worden afgevoerd? Kbedoel: gat van 80 x 80 met verloopstuk 80 -> 120. 120 x 120 fan erop. Die 120 fan zuigt meer lucht aan en blaast lucht door een gat wat eigenlijk te klein is -> lucht gaat er sneller doorheen (dat weet ik nog van m'n natuurkunde sommen :wink: ). Of maak ik een (natuurkundige) fout? :P
Link naar reactie
Hey , Jup ik heb een Xenon XB. (Black Edition). standaard zit er 1 blauwe fan in het raam in + rooster of hoe je zoiets noemt. Maar als je voor een fan wilt plaatsen , zul je zwarte rubbertjes los moeten maken (Best veel werk vindt ik.) Verder heb je veel ruimte in de kast. Wat alles uiteraard ten goede komt. Niks op aan te merken. Groeten, Duke. Ik heb bij mij : 2x Outtake aan de achterkant , werk perfect :)
Link naar reactie
[quote:d60335ef23="NoepZor"]zet er es een chieftec bigtower of een CM stacker naast en je piept wel anders :wink: [/quote:d60335ef23] Daar heb ik nog geen geld voor :P . Maar wat ik net zag: [img:d60335ef23]http://www.tweakzone.nl/upload/2353.jpg[/img:d60335ef23] (Moet er trouwens wel bij zeggen dat de foto van een Xenon XS is) Die interne drive bays zitten zo te zien irritant in de weg. Kan hier nog net een casefan tussen of moet ik maar gelijk de zaag pakken? Wat wel oké is, is dat er 2 casefans voor kunnen en 2 achter :D
Link naar reactie
casefans kunner er idd gewoon tussen, en anders zeker er niet aan gaan zagen, door die rekken is de kast juist een beetje stabieler, (en nog is hij behoorlijk instabiel) (en bovendien moet je niet teveel schroeven in schroefgaatjes van de kast want die zijn zo dol, (ik had mijn videokaart met een boutje (en moertje natuurlijk) vastzitten, anders viel hij eruit. Nu heb ik een dragon en die is veel steviger)
Link naar reactie
@ Computerfreakje: welke casefans heb je achter? Met of zonder LEDs? Want ik wil misschien 2 casefans met en dan 2 fangrills erop voor het effect, maar ik wil wel met die LED fans ongeveer dezelfde hoeveelheid lucht van achteren afvoeren. Als een gewone fan een stuk meer af kan voeren, dan neem ik die wel. Prestaties gaan voor. En ik neem aan dat de afmeting van de fans 80 x 80 is? @all: m'n natuurkunde is nog niet nagekeken: [quote:b37564264b="LabRat"]Bovendien kan door een verloopstuk toch de lucht sneller worden afgevoerd? Kbedoel: gat van 80 x 80 met verloopstuk 80 -> 120. 120 x 120 fan erop. Die 120 fan zuigt meer lucht aan en blaast lucht door een gat wat eigenlijk te klein is -> lucht gaat er sneller doorheen (dat weet ik nog van m'n natuurkunde sommen ). Of maak ik een (natuurkundige) fout?[/quote:b37564264b] Niemand ervaring met deze dingen?
Link naar reactie
Natuurkundig gezien maakt het volgens mij niet veel uit, 12mm maken minder omwentelingen. (correct me if i'm wrong) Is idd gewoon 80mm in een sweex kast, Sommige ledfans presteren net zo goed als andere, maar dan maken ze meestal (lees: altijd) meer lawaai. Waar je op moet letten is het aantal CFM of kubeke cm lucht wat ze verplaatsen(hoger=beter). En voor de herrie moet je letten op het aantal dB(lager=beter)
Link naar reactie
Een 120 x 120 mm fan met 2500 rpm maakt toch evenveel omwentelingen als een 80 x 80 mm fan met 2500 rpm? Ik snap dat die 120 x 120 een langere weg heeft af te leggen, maar is het aantal rpm niet gelijk aan het aantal omwentelingen per minuut? Hoe komt het dan dat LEDfans meer lawaai maken? Kbedoel: ik heb een ledje nog nooit lawaai horen maken. Ik zou eerder geneigd zijn te zeggen dat LEDfans minder hard kunnen draaien omdat ze een deel van de stroom voor de fan wegnemen om te kunnen branden :-?
Link naar reactie
lol Het verschil tussen een normale fan een een ledfan is gewoon de buitenkant. In plaats van zwart is alles nu doorzichtig en zitten er 4 gaatjes met leds erin. LEDs vreten bijna geen stroom (per led 0.02A en tot 4 volt). HEt voordeel van een 120mm fan is dat de bladen een stuk groter zijn. Hierdoor wordt er met een 120mm fan meer lucht verplaatst in 1x ronddraaien dan een 80mm fan. Je hebt natuurlijk ook 120mm fans die heel hard draaien, maar die verplaatsen dan waarschijnlijk ook veel lucht. Hoeveel herrie de fan maakt ligt aan de binnenkant, waar de motor e.d. zit. Ook op welke manier de fan rond gaat draaien maakt heel veel uit qua geluid en hoelang de fan mee kan gaan. Ik had hier in het kort iets in de FAQ geschreven. Dat LEDfans vaak meer lawaai maken ligt er niet aan dat de leds stroom vragen. Ik denk dat men ledfans makkelijk kwijt kunnen, ookal maken ze iets meer herrie. In een casemod heeft bijna iedereen toch een fancontroller... En als men lagere prodctiekosten heeft, maar toch veel winst kan maken met een product dat veel herrie maakt (meer dan als ze stiller zijn), dan kun je raden wat er gedaan wordt. Dit is trouwens gewoon hoe het vaak gaat in de economie. Of het ook precies zo is weet ik niet precies, ik heb immers geen bedrijf dat LEDfans maakt :P . Maar ik denk dat het wel in deze hoek zit... oja, het aantal DB zegt ook niet alles over het geluid van een fan. Een hele irritante toon kan zeer ergerlijk zijn, maar bv wel 21db zijn. Een 23db fan kan dan een stuk stiller lijken, ookal zou deze theoritisch 2x zoveel geluid moeten produceren. De ene toon vangt het menselijk oor beter op dan de andere...
Link naar reactie
[quote:d99026aef1="LabRat"]Ja dat begreep ik, maar waarom zouden verloopstukken niet gaan passen dan? (Zou hooguit 1 verloopstuk van 80 naar 120 worden). Kijk dat van die VGA kan ik begrijpen, maar de bovenste zou toch kunnen? Bovendien kan door een verloopstuk toch de lucht sneller worden afgevoerd? Kbedoel: gat van 80 x 80 met verloopstuk 80 -> 120. 120 x 120 fan erop. Die 120 fan zuigt meer lucht aan en blaast lucht door een gat wat eigenlijk te klein is -> lucht gaat er sneller doorheen (dat weet ik nog van m'n natuurkunde sommen :wink: ). Of maak ik een (natuurkundige) fout? :P[/quote:d99026aef1] Het zou misschien niet passen omdat je kast niet breed genoeg is, maar dat zul je aan duke moeten vragen. Thermaltake heeft sinds kort ook een fan, waarvan zij op de specs pagina zeggen dat door de hogere druk (lucht moet door een kleinere opening) er beter gekoeld wordt. Die versmalling is een stuk kleiner dan bij 80 -->120. Ik denk dat je bij een 80 --> 120 adapter de airflow van je 120mm fan gereduceerd wordt, omdat er ook kracht nodig is om de lucht die in de adapter zit weg te kunnen blazen. Wel zal er met een goede 120mm fan er meer lucht verplaatst worden. ook staat (als het past) de fan dichter bij de proc, waardoor deze ook koeler blijft en de warme lucht van de proc minder lang in de kast blijft rondhangen. Ook kun je wat extra geluid krijgen door het suizen door het verlengstuk. ALs je de fanadapter aan de achterkant monteerd, dan zul je niet hebben dat de lucht rond gaat circelen e.d., alleen staat de casefan dan verder van de kast af, wat natuurlijk ook weer een nadeel is... Ik denk zelf dat je het beste voor optie 1 kunt gaan omdat de fan dan lekker dicht bij de cpu koeler zit. Ik hoop trouwens dat die adapters niet al te lang zijn en je socket ver weg genoeg zit om dit te laten passen...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...