Ga naar inhoud

Kan HDD niet Fat32 formateren


Aanbevolen berichten

:cry: Hallo techneuten, Ik ben in het bezit van een pentium 3/ 800 mhz met een harde schijf van 30 gigabyte. Het besturingsysteem is windows xp prof. De harde schijf is Fat 32 geformateerd. Deze schijf word te krap en ik heb een tweede schijf bijgeplaatst van 80 gb. De bios herkende onmiddelijk de schijf en in windows schijfbeheer is de schijf ook te zien. Nu heb ik onder schijfbeheer een uitgebreide partitie aangemaakt. Deze partitie wil ik nu Fat 32 formateren om compatible met schijf 1 te zijn. Dat lukt niet met schijfbeheer omdat deze alleen ntfs wil gebruiken. Dus dacht ik dat partition magic8 hier wel zou functioneren. Hier krijg ik foutmelding van : The selected disk contains one or more partition wich cannot be moved. To comlete this task use the operations menu rather than a wizard. Trouwens kan ik fdisk niet gebruiken omdat deze de schijf niet kan zien. Graag een tip of aanwijzing wat hier fout gaat. mvgr Werner
Link naar reactie
[quote:0171ee3b02="Jimmy"]Mag ik vragen waarom je niet beide harde schijven op NTFS zet?[/quote:0171ee3b02]Misschien omdat dat niet lekker werkt met bv Linux. [quote:0171ee3b02="sfinx"]Volgens mij kan je een partitie groter dan 32GB niet meer voor fat32 kiezen. [/quote:0171ee3b02]Dat geldt voor Win2K. Ik kan niet vinden of het voor WinXP ook geldt (maar klinkt aannemelijk gezien de vraagsteller's probleem). http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;154997 [edit] Nog wat links: http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=184006 http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;310525 [/edit
Link naar reactie
[quote:c37741509f="sfinx"]Volgens mij kan je een partitie groter dan 32GB niet meer voor fat32 kiezen.[/quote:c37741509f]FAT32 gaat tot iets van 4 TB, dus dat is het punt niet. Wel is het zo, dat je bij het installeren van XP, niet een FAT32 boot-partitie groter dan 32 GB kunt aanmaken. Eenmaal geinstalleerd, kun je wel weer grotere (extra)partities aanmaken.
Link naar reactie
Heren, mijn hartelijke dank voor al uw reacties. :D Ik heb eerst op verschillende manieren geprobeert om de schijf schoon te maken van alle data. Toch bleef de melding ( zie vraag ) komen. Het feit dat er zowel fat 32 en ntfs compateble is was mijn niet bekend en zodoende heb ik de partitie's met ntfs geformateerd. Het werkt nu naar behoren. Nogmaals hartelijk dank Werner :D
Link naar reactie
Om maar even in te haken op dit onderwerp: Ik heb een nieuwe harde schijf (Maxtor PLUS9 80 Gb) en ik wil deze FAT32 hebben. Win XP kan deze alleen NTFS formatteren. Ik probeerde met een Win ME opstartdiskette fdisk te runnen en dat lukte dus niet omdat er een fout (dacht deling door 0) was opgetreden. Als ik hem toch NTFS formatteer en de bestanden voor installatie op de HDD zet, dan krijg ik bij het opstarten de fout dat de harde schijf (ID[0]Bus[0]HDD[0]) niet geopend kan worden. Bij opstarten pc ziet ie de primary master ook niet (de hdd) :-? Heb ik eindelijk een pc die van mezelf is en dan dit :( Tis echt heel erg raar, ik heb twee weken terug een pc voor een vriend geïnstalleerd: partitie aangemaakt met fdisk op Win ME opstart diskette en station FAT32 geformatteerd. Loopt als een trein. Wat doe ik dan nu verkeerd??? :(
Link naar reactie
Volgens mij waren er programma's die fouten aangaven in de trend van: dit kan alleen worden uitgevoerd op FAT stations. Ik snap alleen niet dat ik die opmerking krijg dat de schijf niet 'geopend' kan worden :-? . Ik moet er wel bijvertellen dat ik hem partitioneer met Windows cd en ook naar NTFS converteer met Windows cd. Vorige keer snel laten converteren. Kan het nog een keer normaal doen, maar dat moet in principe niets uitmaken toch?
Link naar reactie
[quote:1dd44f6226="LabRat"]Volgens mij waren er programma's die fouten aangaven in de trend van: dit kan alleen worden uitgevoerd op FAT stations.[/quote:1dd44f6226]Dat lijkt mee heel sterk. De ondersteuning van NTFS (of FAT32) komt vanuit het OS en niet van de applicatie. Sterker nog, een applicatie heeft geen enkel benul vanaf wat voor partitietype het gedraaid wordt. FAT32 is alleen met het oog op compatibiliteit interessant; NTFS is veruit superieur aan FAT32. Iid kun je FAT32 partities tot 128GB maken, maar dan heb je volgens mij een clustersize van 64kB wat resulteerd is een bijzonder inefficient gebruik van de schijfruimte (al is dat afhankelijk van de gemiddelde bestandsgroote die je opslaat).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...